Dollármilliók a magyar önvezető autónak!

A 2,5 millió dolláros (kb. 700 millió forintos) tőkeemelés nemzetközi befektetői kör bevonásával jött létre: a német autóipari óriáscég kockázati tőke részlege, a Robert Bosch Venture Capital és a finn Inventure kockázati tőkealap-kezelő mellett beszállt az OTP-Day One Magvető Tőkealap (a magyar Day One Capital és Portfolion kockázati tőkealap-kezelők közös alapja) és Tim Draper, aki a Tesla Motorsba is befektető DFJ Venture egyik alapítója.

A számítógépes látással, mesterséges intelligenciával és navigációs szoftverfejlesztéssel foglalkozó AdasWorks célja, hogy a jelenleg költséges vezetéstámogató (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) rendszereket hatékonyabbá és megfizethetőbbé tegye.

A 2,5 millió dolláros tőkeemelés nemzetközi befektetői kör bevonásával jött létre: a német autóipari óriáscég kockázati tőke részlege, a Robert Bosch Venture Capital és a finn Inventure kockázati tőkealap-kezelő mellett beszállt az OTP-Day One Magvető Tőkealap (a magyar Day One Capital és Portfolion kockázati tőkealap-kezelők közös alapja) és Tim Draper, aki a Tesla Motorsba is befektető DFJ Venture egyik alapítója. Az AdasWorks az első körös („Series A”) befektetést a jelenleg 15 fős csapat bővítésére, a teszteléshez szükséges infrastruktúra fejlesztésére, valamint piaci terjeszkedésre fordítja.

Az egy éve indult startup csapatában magyar autóipari mérnökök, mesterséges intelligencia és robotika-kutatók, szoftver- és algoritmusfejlesztők dolgoznak azon, hogy a tőkeemelés segítségével bekerüljenek az autóipart forradalmasító cégek közé. Az AdasWorks hosszabb távú célja pedig a teljesen önvezető autó megvalósítása a mesterséges intelligenciára épülő szoftver segítségével, autógyártó partnerekkel együttműködésben.

A tesztszoftverektől az autóipari fejlesztésig

“Már jelenleg is több autóipari céggel dolgozunk, a projektek főként az automata vezetést és a kameraadatok intelligens értelmezését érintik. Azt szeretnénk, hogy a vezetéstámogató rendszerek (például a közép- és prémiumkategóriás autókban már elérhető távolságtartás) okosabbak és költséghatékonyabbak legyenek, így sokkal szélesebb körben elterjedjenek. Ehhez az autó felépítését alapjaiban kell megváltoztatni: a beágyazott processzorok teljesítménye az elmúlt években több százszorosára nőtt, ami lehetővé teszi, hogy a jelenleg összetett, több mikroprocesszoron futó rendszereket egyetlen nagyteljesítményű alkalmazásprocesszorra és az azon futó integrált szoftverünkre cseréljük le” –

mondja Kishonti László, az AdasWorks alapítója és ügyvezetője.

A befektetés kapcsán Straub Elek, a Day One Capital Partnere így nyilatkozott: „Nagy örömünkre szolgál, hogy az összesen tizenkét céget számláló portfóliónk egy hazai, egyben világszínvonalú csapattal bővült Kishonti László irányítása alatt, aki amellett, hogy az autóipar jövőjét illetően határozott vízióval rendelkezik, már felépített egy sikeres vállalkozást. A szektor meghatározó tendenciáit figyelembe véve úgy látjuk, hogy az AdasWorks innovatív megoldásai a piac szempontjából jelentős hozzáadott értékkel bírnak és akár iparági standarddá is válhatnak.”

Az AdasWorks a chipcégek számára tesztprogramokat fejlesztő Kishonti Kft. kutatórészlegéből jött létre a cég alapító tulajdonosának vezetésével. Kishonti László öt évvel ezelőtt hozta létre az autóipari kutatásokat megalapozó, navigációs szoftverfejlesztéssel foglalkozó csapatot, majd a kameraadatokat feldolgozó computer vision (számítógépes látás) algoritmusokat kutató részleget. Az autóipar felé terjeszkedő chipvállalatok (például az Intel vagy az Nvidia) egyre nagyobb teljesítményű beágyazható processzorainak köszönhetően jelenleg a technológiai háttér is adott az AdasWorks fejlődéséhez.

Önvezető autó a CES-en: egyetlen tabletchip vezérlésével

A cég a 2015-ös Las Vegas-i Consumer Electronics Show (CES) kiállításon mutatta be az elektromos kormányrendszereket fejlesztő ThyssenKrupp Presta Hungaryvel és az Nvidia chipvállalattal közösen kifejlesztett önvezető autóját, amelyet a Hungaroring versenypályáján teszteltek. A startup által átalakított Mercedes C-osztály volt az első olyan automata autó, amelyben a kamerából érkező, vezérléséhez szükséges adatok feldolgozása és az autó pályájának meghatározása egyetlen, tabletetekben is használt processzoron történt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..