Megvan a fintech-nyitottság, csak nem ismerjük a fogalmat

A magyarok nagy többségnek (80%) a fintech, mint fogalom még mindig ismeretlen, viszont sokan hallottak az olyan megoldásokról, mint a mobilos fizetés (57%), videós azonosítás (41%) vagy virtuális pénzzel, pl. bitcoinnal történő fizetés (39%). A legújabb pénzügyi informatikai technológiákra a többség nyitott (57%), de még kevesen használják azokat a mindennapok során (17%). Ez utóbbiak jellemzően városi, diplomás, magas keresettel rendelkező fiatalok, míg az elutasítók táborába (43%) elsősorban az 50 évnél idősebb, kisebb településen élő emberek tartoznak – derül ki a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatás friss adataiból.

Mi is az a fintech, eszik vagy isszák?
A fintech fogalma annyira ismeretlen a magyarok többségének (80%), hogy aki hozzá is tud társítani valamit, az is valamilyen általános fogalomra gondol, amire következtetni lehet a szóból, mint például pénzügyi megoldás vagy technológia. Viszont magukat a konkrét megoldásokat – főként, amelyek szerepeltek a hírekben, a sajtóban – hallott legalább egyről (68%), és már vagy használják (17%), vagy nyitottak arra, hogy a jövőben használják (40%) azokat.

Látjuk az előnyöket, de pénzügyekben még mindig a bizalom a legfontosabb
A fintech megoldásokba vetett bizalom alapján a magyar társadalom 3 jól elkülönülő csoportra oszlik. A lakosság 17 százaléka tartozik a pionírok közé: ők nemcsak, hogy nyitottan állnak az újdonságokhoz, de használják is a legújabb informatikai pénzügyi szolgáltatásokat. Ők inkább a 30 év alatti, magas keresettel és iskolai végzettséggel rendelkező városi férfiak. A második csoport a fontolva haladóké (40%): rájuk jellemző az óvatosság, kicsit bizalmatlanok a fintech megoldásokkal kapcsolatban, de úgy gondolják, hogy lesznek olyan szolgáltatások, amiket igénybe fognak venni. Demográfiai jellemzőik nagyságrendileg megegyezik a pionírokéval, a nemek közti megoszlás kiegyensúlyozottabb (a férfiak 42, a nők 39 %-a tartozik ide), illetve az egyel idősebb korcsoport (30-39) is magasabb arányban képviselteti magát (54%). Az utolsó csoport az elzárkózóké (43%): a jellemzően 50 évesnél időseb, kisebb településeken lakó, alacsony keresettel rendelkezők közül sokan teljes mértékben bizalmatlanok az innovatív technológiákkal kapcsolatban.

A legismertebb fintech megoldások
Az egyes megoldások közül leginkább azokat ismerik, amikről a sajtóban vagy hirdetésekben lehet hallani. Ezek közé tartozik a mobilos fizetés (57%), a videós azonosítás (41%) vagy a virtuális pénzzel történő fizetés (39%). Az érthetőség szempontjából fordul a sorrend, hiszen ez utóbbi kevesebbek számára (43%) érthető szemben az első kettő megoldással (65%, 58%). A megoldások további ismertség szerinti sorrendje: online hitelfelvétel, személyes ügyintézés nélkül (38%), mobiltelefonnal való biztosításkötés (32%), aktuális ügyintézés nyomon követése online (29%). A kutatás legfrissebb 2018 áprilisi mérései szerint a 18-69 éves lakosság körében növekedést mutatnak a videós azonosítás szolgáltatás körében mért adatok: a megkérdezettek 44 százaléka hallott már erről a megoldásról (2018 február: 11%) és 27 százaléka a Cofidishez köti a szolgáltatás elérhetőségét (2018 február: 7%).

A magyarok a fintech megoldások általános előnyei közül azt emelik ki, hogy gyors (43%), bankoktól függetlenül is használható (34%), mindig kéznél van (34%) és rugalmas (31%). A hátrányok között felmerül, hogy nem helyettesíti a személyes ügyintézést, tanácsadást (47%), félnek attól, hogy csalók is hozzáférhetnek az adatokhoz (46%), és attól is, hogy nem biztos valóban úgy működik, ahogy azt mondják (38%). A válaszadók harmada eleve semmit nem talál, ami bizalmat ébresztene benne ezen megoldások iránt. A bizalmat leginkább az tudná erősíteni, ha garancia volna arra, hogy biztonságban vannak az adatai (37%), hogy a szolgáltatás valóban úgy működik, ahogy mondják (34%), és hogy mindent el lehet vele intézni, amit személyesen is (23%). Leginkább az ismeretlentől való félelem húzódhat a bizalmatlanság mögött. A válaszadók hitelesebbnek látják, ha banknak van ilyen szolgáltatása nem független cégnek

Mi oszlathatja el a félelmeket és mi növelheti a bizalmat?

„A biztonság, a garancia, a könnyű, érthető és transzparens működés azok a tényezők, amelyek segíthetik, hogy növekedjen a fintech megoldásokba vetett általános bizalom. Mindez a széles körökben történő kommunikáción, az információ megosztáson és a technológia érthető elmagyarázásán múlik. Nagyon friss, izgalmas terület most ez, érezhető, hogy a lakosság befogadó, nyitott az innovatív megoldások felé és foglalkoztatja a téma. A biztonsági félelem várhatóan akkor oszlik majd el, ha még nagyobb lesz ezen szolgálatásoknak a használata, ha tömegek fogják könnyedén beilleszteni a mindennapjaikba.” – mondta el Holló Bence, a Cofidis Magyarország ügyvezető igazgatója.

2016-ban tovább bővült az elektronikus pénzforgalom

A korábbi években is jelentősen növekvő kártyás vásárlási forgalom 2016-ban még nagyobb mértékben, közel negyedével bővült a megelőző évhez viszonyítva. Ugyanígy fordulópont következett be az érintéses technológia használatában, a kártyás vásárlásoknak már több mint fele történt ilyen módon. Az infrastruktúra fejlődése révén 2016-ra a POS terminálok több mint háromnegyede, míg a kibo-csátott kártyák közel 63 százaléka volt alkalmas az érintéses fizetésre. Az új technológia népszerűvé válása mára használatban is erőteljesen megmutat-kozott és az összes kártyás vásárlási tranzakció több mint felét bonyolították ilyen módon, ami az össz-érték 35 százalékát jelentette.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..