Így írj üzleti tervet!
Egyik partneroldalunk, a Kockázatitőke.blog.hu friss posztja igen hasznos. Számos tanácsot tartalmaz ahhoz, mit kell egy üzleti tervbe beleírni, hogyan érdemes befektetőkeresésbe fogni.
Tóth László írása
Üzleti terv(ezés) befektető-kereséshez!
Ahhoz, hogy valaki tőkét vonjon be a vállalkozásába, sok egyéb mellett elengedhetetlen, hogy rendelkezzen egy átgondolt üzleti stratégiával és egy alaposan kidolgozott üzleti tervvel. Sokan beleesnek abban a hibába a kockázati tőkebevonás kapcsán, hogy nem szánnak elég időt és energiát ezeknek az anyagoknak a kidolgozására, pedig gyakran a befektetés sorsa is ezen múlhat. Több befektető például addig nem is hajlandó tárgyalásokba kezdeni a projektgazdákkal, amíg nem látja azok üzleti terveit. Az indok rendkívül egyszerű: ezekből az anyagokból körülbelül 10 perc alatt 90%-os biztonsággal meg lehet azt állapítani, hogy mennyire komoly a projekt.
Úgyhogy érdemes nem félvállról venni ezt a dolgot. Akár induló, akár már „befutott” vállalkozásról van szó, egy reális, tényadatokra támaszkodó üzleti terv, az abban megfogalmazott jövőkép – amellett, hogy a cégvezetés számára is fontos iránymutató – a partneri és finanszírozói kapcsolatok kialakításánál alapvető elvárássá vált, és ezt már egyre többen kezdik belátni, és hangsúlyozni.
Azért is fontos ez, mert például csak így lehet pontos képet kapni arról, kinek mennyi tőkére is lenne szüksége, ki mennyire és milyen jól átgondolt jövőbeli tervekkel, elképzelésekkel rendelkezik, és azokat hogyan is szeretné végrehajtani. Ezért is lenne lényeges az, hogy Magyarországon is általánossá váljon egy üzleti tervezés, hogy minden cég rendelkezzen egy dokumentummal, mely ha csak pár oldalban, és pár excel táblában is, de összefoglalja, hogy egy adott időszakban mik a cég céljai, ahhoz milyen feladatokat kell teljesíteni, milyen erőforrásokra, mennyi időre, stb. van szükség. Sok kellemetlenségtől meg lehet ezzel kímélni egy vállalkozást, és ami még fontosabb, így lehet a legjobb eredményeket elérni. Mert ahogy már korábban Seneca is megfogalmazta: „Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.” („Ignoranti, quem portum petat, nullus suus ventus est.” – Ezek a rómaiak tudtak valamit :))
Mik egy jó üzleti terv ismérvei?
Talán a legfontosabb, hogy megalapozott, tényadatokra támaszkodó, átgondolt, jövőbe mutató és hihető legyen. Két fő részből áll: egy leíró dokumentumból, és egy excel táblázatból, ami a pénzügyi részeket foglalja magában.
Milyen hosszú legyen?
Erre nincs egy általános recept. A legfontosabb, hogy lényegre törő, sallangmentes, könnyen olvasható, érthető, informatív, rövid és tömör legyen. Ez nem egy kisregény, nem kellenek a körítések. Az őszintét megvallva, és saját tapasztalatokra támaszkodva, nem jó az, ha 30 oldalnál hosszabb egy ilyen anyag. Ennyiben bőven le lehet írni a legfontosabb dolgokat!
Mit tartalmazzon?
Minden üzleti tervnek vannak olyan sajátosságai, amiket tartalmaznia kell. Én most azt szeretném leírni, mik azok, amiket egy befektetőnek szánt üzleti terv leíró részének tartalmaznia kell. Nézzük ezeket, tényleg csak vázlatpontokban!
Vezetői összefoglaló: Maximum 1 oldalas rövid összefoglaló az üzleti terv összességéről (tipp: érdemes ezt az üzleti terv véglegesítése után megcsinálni, mikor már minden kikristályosodott és véglegesítve van.)
Alapadatok:
cég neve
székhelye
adószáma
cégjegyzékszáma
ügyvezetője
tulajdonosai
tulajdonosi struktúra- kinek hány százalékos részesedése van a cégben
alapítás éve
fő tevékenysége
A cég/projekt rövid bemutatása
pontosan mivel is foglalkozik a cég, vagy miről szól a projekt
piacon elért sikerei
referenciái
történetének legfontosabb mérföldkövei
menedzsment bemutatása
csapat bemutatása
menedzsment és csapattagok tapasztalatai
pénzügyi helyzet
az elmúlt évek teljesítményének, sikereinek bemutatása
jövőbeni tervek stb.
A cég/projekt jövőbeni terveinek bemutatása
pontosan mit is szeretnének elérni
mire szeretnék a befektetett tőkét fordítani
miért is lenne a befektetők számára ez egy jó befektetés
mi az üzleti stratégiájuk
hogyan fogja a cég a bevételeit növelni
kik a potenciális vásárlók
marketing és sales stratégia kidolgozása, bemutatása
stb.
Piaci környezet
mekkora ez a piac, ahol a cég/projekt kíván bővülést elérni
mik a piac sajátosságai – stagnáló vagy épp dinamikusan fejlődő
kik a konkurensek
mit lehet a konkurenciáról tudni
kik a legnagyobb versenytársak
mit lehet a versenytársakról tudni
mi a cég/projekt piaci előnye, amivel a versenytársainál jobb tud lenni
új szereplőként mennyire nehéz betörni erre a piacra
stb.
Pénzügyi tervek
(Ez a rész az elkészített excel tábla magyarázata, fontos, hogy a leíró rész is tartalmazza ezeket az információkat)
milyen kiadásokkal és bevételekkel számol a cég/projekt
honnan lesznek a bevételek
árazás
finanszírozási struktúra – ha nem csak tőkebefektetéssel szeretnék az igényelt tőkét előteremteni, hanem számolnak például banki kölcsönökkel, pályázatokkal
stb.
Befektetés feltételei
Egy befektető számára ezek fontos információk, és ezért érdemes beleírni az üzleti tervbe. Ilyen lehet a felajánlani kívánt üzletrész, kontrolljogok, stb.
Csak pár jó tipp:
Érdemes PDF-ben elküldeni (akkor biztos, hogy olyan struktúrában, tördelésben kapják meg a címzettek, ahogyan mi azt szeretnénk)
Írjunk elérhetőséget, akár élőlábba.
Olvassuk át többször is elküldés előtt az anyagot, hogy a helyesírási hibákat és tördelési hibákat kijavítsuk.
Bízom benne, hogy sikerült pár hasznos tanácsot adni az üzleti terv írásával kapcsolatban. Nem könnyű, tudom, de érdemes ezzel foglalkozni. Már csak azért, mert egy ilyen terv írása közben ki tudnak kristályosodni a legfontosabb kérdések, amik megoldásra várnak, és amiket meg kell oldani. Szóval hajrá!
„The unique people who need a 5-year business plan are VCs and Soviet Union” – Steve Blank
„Einstein defined insanity as doing the same thing over and over again and expecting different results. Why do most VCs still ask for business plans?” – Tweeted by avc