PocketGuide: Android market vs App-Store?

A tavalyi év hazai startup slágere volt a PocketGuide, amely megnyerte a Barcamp startup versenyét, a 2010-es EPC-t és utána a Finexttől is 1,5 millió eurót kapott. Az alapítóval Rétai Martinnal beszélgettünk az App-store és az Android közötti különbségekről: vajon hol lehet üzletet csinálni az Android marketen vagy az Apple Store-ban?

Martin igazán klassz és impulzív figura, aki a maga lazaságával és lehengerlő üzleti víziójával könnyen új víziót villant fel és másfajta gondolkozásra ösztönöz, mint a sablon. Azaz a szó igazi értelmében, igazi “entrepreneur” alkat. A Graphisoft parkban lévő kis irodájában rövidnadrágban és sportosan fogadott, és szerénységével lenyűgözött: az óbudai zöldövezetre nyíló kilátásban szerinte csupán az az igazán klassz, hogy a nagy szabad, külső térben a szenvedélyének, a modell repülőknek hódolhat.

Beszélgettünk eddigi sikereikről és arról, hogy a tech-világot miként szeretnék meghódítani. És itt jött elő a manapság szokványos kérdés: vajon Androidon is megjelentek? (lásd jelenleg App-store-ban nyomják)

“Igen, májusban elérhető lesz Androidon is az alkalmazás, de azt még nem tudom hogy mennyit fogunk tudni rajta keresni, és mikor fog visszajönni a befektetésünk.” – vágja rá a PocketGuide atyja.

Martin szerint az Android egyelőre kevésbé reális üzleti modell a fejlesztők számára (még ha annak is tűnik), mint inkább hype. “Ha Androidra fejlesztesz, akkor fel kell készülnöd, hogy nem biztos, hogy lesz bevételed, mert a felhasználók fizetési hajlandósága még mindig alacsony és még mindig kevesen töltenek le alkalmazásokat. A másik probléma, hogy nagyon sok alkalmazás store van ahová fel kell töltened az alkalmazásodat, és azt a későbbiekben is folyamatosan kell menedzselned (pl: Amazon AppStore, különböző mobil operátorok és készülékgyártók online áruházai…stb) és ha ebben kiigazodtál, akkor még meg kell küzdened a rengeteg típusú készülékkel és az egyidőben jelenlévő különböző operációs rendszer verziókkal.” – avatott be az Androiddal kapcsolatos problémákra.

“Amennyiben a fejlesztők nem tudnak pénzt keresni az Android-dal és az alkalmazás disztribúciója sem egyszerűsödik le, akkor hosszabb távon a fejlesztők elfordulhatnak ettől a platfromtól”” – avatott be az Androiddal kapcsolatos üzleti víziójába.  Ez szerinte persze megfelelő üzleti háttérrel talán “leküzdhető”, az azonban nehezebb dió egy intelligensebb vagy összetettebb alkalmazás számára, hogy a felhasználók a sokfajta készüléken kevésbé edukáltak az app- világra. Tehát hiába találnak az app-odra véletlenszerűen, a letöltés után már nehezebben használják, mint például az iPhone tulajdonosok és sokkal nehezebben is fognak fizetni, mert az Androidhoz az “ingyenesség” tudata kezdett el társulni... Ez utóbbi pedig hosszabbtávon megkérdőjelezi az Androidra fejlesztők bevételi elvárásait és modelljét.

Ezzel szemben az iPhone-ra épülő modellben minden üzleti rész erősen elő van készítve és megalapozott: a letöltésnél mindenki tudja, hogy mikor és hogyan kell majd fizetni, a letöltést követően homogén a készülék kínálat, azaz akinek már iPhone-ja van, az felkészültebb akár az intelligensebb és komplexebb app-működésekre is, tehát maga az iPhone felhasználó is edzettebb és edukáltabb. Mindez követhetőbb és adekvát üzleti környezetet jelent, amelyben még azt az alapszámot is lehet tudni, hogy a free-letöltések kb. 2-3 százaléka transzferálódik fizetéssé vagy bevétellé. Ez alapján pedig könnyebb befektetést tervezni.

Martin tapasztalata szerint az App-store-ban kb. 200 ezres letöltésnél indul meg az üzlet, és szerinte ekkortól számíthatunk sikerre. (Ők a 100 ezernél tartanak, azaz nem állnak messze a sikertől. )

Nos, nekem nincsenek tapasztalataim, viszont még a múl héten  –  főleg a fenti beszélgetés fényében – döbbenettel olvastam a legújabb Android Fund-ról szóló Techcrunch hírt, amely arról tudósít, hogy Kínában egy 100 millió dolláros seed-fundot (azaz kezdeti stádiumban lévő app-okba befektető alapot) hoztak létre. Ebben éppen a cél, hogy az Androidos üzletet kiaknázzák…

Android in China (via Techcrunch)

Hát furcsa üzlet a fenti tapasztalati fények tudásában, vagy mégis van valami üzleti ráció benne?

Miért ennyire fontos Ázsiában az Android startup-szféra, hogy erre még specifikus tőkealapot is létrehoznak?

Most akkor ez, hogy is van? Az App-store-ban perspektivikusabb az üzlet vagy az Android marketen lesz az?

Egyelőre a választ nem tudjuk, de a kérdésre még visszatérünk…

2 thoughts on “PocketGuide: Android market vs App-Store?

  • 2011. április 30. szombat at 00:34
    Permalink

    Kínában logikus lehet az Androidot támogató startup fund létrehozása. Maguk a kínai emberek nem hajlamosak fizetni. Épp ezért izgalmas Kína, mert teljesen más business modellek működnek ott, mint Európában, ill. az USA-ban. (Ill. valamilyen szinten hazai piacra készülő startupoknak is érdekes lehet, hiszen itthon is hasonlóan alacsony a fizetési hajlandóság).
    Viszont a rengeteg “kínai” iPhone, iPad klón amelyeken Android fut, vagy egyszerűen magunk az olcsó Androidos telefonok nagyon is jelen vannak.
    Tehát rendelkezésre áll egy (emberszámban mérve) óriási piac, amely ugyan maga nem hajlandó fizetni az alkalmazásokért, de használja őket. És gondoljunk csak bele – sem a facebook használatért, sem a google használatért nem fizetünk.
    Tehát nem feltétlenül igaz, hogy az ingyenesség a fejlesztők számára rossz dolog. Csak más business modellt kell keresni.

    Reply
  • 2011. május 2. hétfő at 18:38
    Permalink

    India???????? Ázsiai Sziliciumvölgy ott van. Minden multicég telephelye az 1 milliárd 200 milliós országban települt le Hyderabadban.

    Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..