Site icon Insiderblog.hu

Informatika az alagútban

Automata szerelvények Pekingben, Hong-Kongban.

Az 57 km hosszú 10-es vonalat 2012. december végén állították üzembe. A vonalat és a 84 vonatot a Trainguard MT vonatbiztosító rendszerrel szerelte fel a Siemens, ami a budapesti 4-es metró automatizálását végzi (igazi hungarikum, hogy  a számos más esetben is bürokratikus, nehézkes módon fellépő Nemzeti Közlekedési Hatóság nálunk előírta a vonatvezetőt az automata szerelvényekre minimum egy évig). Ez a leghosszabb metróvonal a világon, amely automatikus vonatvezérléssel (Communication Based Train Control: CBTC) mű-ködik. „ Már Kuangcsou (Kanton), Szucsou és Nancsing (Nanking) metróvonalainak kiépítése során meggyőzően bizonyított automatizálástechnikánk. Büszkék vagyunk arra, hogy megbízható infrastruktúra-partnerként Peking közlekedési helyzetének javításához is számottevően hozzájá-rulhattunk” – mondta Jürgen Brandes, a Siemens vasút-automatizálási részlegének vezetője.
Peking 336 km-es metróhálózata már 442 km-esre nőtt, és a sanghajit megelőzve a leghosszabb nem csak Kínában, hanem az egész világon is. Az 10-es vonal a külső metrógyűrű. Ennek első szakaszát a 2008-as olimpiára adták át, és ez egészült ki most a 30 km hosszú és 21 állomást összekötő második szakasszal, miáltal a gyűrű kb. háromne-gyed részben kialakult (teljes elkészültét ez évre tervezik). A teljes gyűrű forgalmára napi kétmillió utassal számolnak, ami a város forgalmi helyzetét lényegesen javítja.


A Trainguard MT rendszer az utassűrűség függvényében optimalizálja a szerelvények követési távolságát, és garantálja az üzemeltetés számára a maximális biztonságot, megbízhatóságot és rendelkezésre állást. A pálya és a vonatok közötti folyamatos adatcserét az Airlink rádiótechnikai rendszer valósítja meg. A CBTC rendszer az abszolút féktávon belüli mozgó blokk elve alapján gondoskodik a vonatok vezérléséről: a benne integrált automatikus vonatvezető rendszer (Automatic Train Operation – ATO) automatikusan és energia-hatékonyan „viszi” (gyorsítja, fé-kezi) a szerelvényt; az állomásokon pontosan a peronajtókhoz állítja meg, szinkronban nyitja és zárja a peron- és járműajtókat, és szigorúan betartja a menetrendet. A hagyományos vonatbiztosí-tó rendszerekhez képest a Trainguard-MT rendszer alkalmazása esetén kevesebb pályamenti be-rendezésre (pl. fényjelzőre és blokk-foglaltságjelzőre) van szükség. Ennek köszönhetően csökken-nek az installációs, karbantartási és pótalkatrész-költségek.
A Siemens CBTC megoldása, a Trainguard MT a legelterjedtebb vonatbefolyásoló rendszer, ame-lyet világszerte több mint 20 metróüzemeltető használ. Kínában Peking, Kanton és Nanking két-két metróvonalán, valamint a Kanton és Fosan közötti vonalon telepítették már. A legutóbbi évben Szucsou, Csungcsing és Tungkuan vonalaira szóló Trainguard MT megrendeléseket kapott a Sie-mens. Vasúti beruházások tekintetében Kína a világ legdinamikusabb országa, amely 2015-ig 85 új városi/elővárosi vonalat kíván építeni több mint 30 városban és több mint 2700 km hosszban.

Hong-Kong növekvő közlekedési igényének kielégítésére a kormány 2009-ben bejelentette, hogy a „Hongkong 2020” program keretében 2,9 milliárd USD értékű beruházást eszközöl a vasúthá-lózat bővítésére. Az ehhez tartozó infrastruktúra-projektek között az egyik legnagyobb és mű-szakilag legigényesebb a kínai határ és a Hongkong Island központi üzleti negyede között húzó-dó vasútvonal modernizálása, amelynek irányítás- és jelzéstechnikai felszerelésére a Siemens kapott megbízást a Hongkong metróhálózatát üzemeltető MTR Corporation-től.

A projekt keretében a már meglévő East Rail vonalat 6 km-rel 47 km hosszúra bővítik. A teljes vonalat a Trainguard MT nevű CBTC (Communication Based Train Control) vonatbefolyásoló rendszerrel szereli fel a Siemens. Az automatikus vonatfelügyeletet a Vicos üzemirányító rend-szer látja majd el, a rádiós adatátvitelt pedig a Siemens jól bevált Airlink DCS ( Data Communication System) megoldása. A vonatvezérléshez nyolc Sicas elektronikus biztosító be-rendezés telepítése szükséges. A jelzéstechnikát a Tsing Yi üzemirányító központból fogják ve-zérelni és felügyelni. A Siemensnek adott megbízás értéke 80 millió euró. A vonal teljes üzembe állítását 2020-ra tervezik – az átalakítás alatt a vasút folyamatosan üzem el.
A Trainguard MT minden funkciót magában foglal, amely a teljesen automatizált vasútüzem megvalósításához, működtetéséhez és felügyeletéhez szükséges. Az irányító központnak és a vo-nal menti technikának a járművekkel való folyamatos adatkommunikációját a WLAN rádiós háló-zat biztosítja. Ez lehetővé teszi minden szerelvény pontos helymeghatározását a vágányhálózaton belül.
Menet közben a rendszer folyamatosan újraszámolja és a járműveken lévő vonatvezérlő egysé-gekhez továbbítja az optimális menetsebességet és a szerelvények közötti követési távolságot. A járművek az optimális sebesség, gyorsítás és fékezés következtében – az automatizálás szintjétől függő mértékben – kevesebb energiát fogyasztanak. Az sem közömbös, hogy egyúttal a vonatok pontossága is javul.

Megosztás
Exit mobile version