A PwC elemzése szerint 2025-re a jelenlegi 28 milliárd euróról 570 milliárd euróra, azaz a hússzorosára emelkedhet az európai sharing economy öt legjelentősebb ágazatának – közösségi finanszírozás, közösségi alapú szállásmegosztás, személyszállítás, on-demand háztartási- és szakmai szolgáltatások – összes tranzakciója. Egyelőre magyar cég nem került fel az európai szolgáltatók közé.
Ez különösen előnyös a szolgáltatók számára, hiszen 2025-re a sharing economy keretében végbement tranzakciók értékének 85%-át, azaz 487 milliárd eurót tehetnek zsebre.
- Az európai sharing economy növekedése az öt fő ágazatból leginkább négyre terjed ki.
- Az öt kulcsszektor közül a háztartási szolgáltatások platformja terén várható a leggyorsabb növekedés.
- Az on-demand szakmai szolgáltatások jelentős növekedési potenciállal rendelkeznek – éves szinten 40%-kal bővül az ágazat.
- A legismertebb szereplők mögött egy sokszínű ökoszisztéma húzódik meg. A PwC kilenc uniós tagállamban végzett részletes kutatást, amelyből kiderül, hogy ezekben az országokban ez ideáig legalább 275 sharing economy-szervezet jött létre.
„A sharing economy lehetővé teszi a növekedésből származó bevételek elosztását a gazdaság egésze számára, továbbá bevett gazdasági és társadalmi trenddé nőtte ki magát, amely gyökeresen meghatározza életünket. A munkavégzési szokásainkat átalakító szabadúszó platformoktól kezdve egészen a helyi közösségekkel való kapcsolatépítés lehetőségét kínáló élelmiszer-megosztási platformokig, a sharing economy alapján működő vállalkozások Európa-szerte új gazdasági és társadalmi kapcsolatok kialakítását teszik lehetővé” – mondja Osztovits Ádám, a PwC Magyarország üzleti tanácsadási csoportjának vezetője.
„Az Európai Bizottság által bejelentett európai sharing economy agenda az első proaktív lépés egy sikeres és működőképes szabályozási keretrendszer kialakítása felé. Minden tagállamnak lehetőséget biztosít arra, hogy megvizsgálja, a vonatkozó szabályozási környezete megfelelő-e, valamint hogy van-e lehetőség további akadályok eltávolítására anélkül, hogy sérülne a piaci verseny, a munkavállalók jogai vagy a fogyasztók védelme – teszi hozzá a Kőszegi Árpád, a PwC Magyarország üzleti tanácsadási csoportjának menedzsere.