Napok óta azon gondolkozom, hogy azt az eszmét, amit kitaláltam mennyire szabad beáldozni? Mikor van az a pont, amikor azt kell mondanod: ‘Bajkonour felejtsd végre el! Áldozd be! Engedd el!’ – válaszul szolgáljon a Londonban kipróbált Schackleton módszertan! Csak haladóknak!
Van egy killer módszertan, a Schackleton modell!
Ezt legutóbb Londonban az Imperial College-n próbáltam ki. És bejött. Legalábbis a kísérlet izgalmasan sikerült: 15 magyar előtt, akiknek a tréninget tarthattam a Startup Campus program jóvoltából. Azok előtt a fiatalok előtt, akik Londonban élnek-tanulnak-kűzdenek és lehet, hogy éppen startup alapításon gondolkoznak. (offtopic – mindez az EH és Startup Campus program keretében valósult meg – X)
Szóval úgy kezdődött, hogy a tréninget megelőző este, hajnal 4-ig nem bírtam aludni. Pedig hiperül fáradt voltam. Mi történt velem? Másnap tudtam meg. A játék, amit sikerült kitalálni, ütős lett. Pedig komoly fejtörést okozott. És persze álmatlanságot. A lényeg:
- van Schackleton sarkkutató, aki bent rekedt a sarkvidéken túl a hó fogságában
- expedícióra indult, de nem jutott előre
- csapat majdnem fellázadt ellene
- 1915-t írunk
Ez a történeti sztori és ez lett a játék (vagy inkább londoni workshop feladat):
- 30 km-nyire egy jelző rakétát vesz észre a hó fogságába ragadt csapat
- ki kell küldeni valakit, hogy ridóztassa a hajót
- ki legyen az?
Van 4 csapat, mind startupperből áll. És van 4 zsűritag / befektető /mentor – hívd, aminek akarod. A lényeg, hogy ők az adott kiscsapat expedíciós vezetői. És a csapattagoknak meg kell győzniük az expedíció vezetőt, hogy kit küldjön ki. Mert, aki kimegy az valószínűleg életben marad!
És itt jön a fordulat! A módszertan lényege! Mert kit küldhet ki az expedíció vezetője? Mindenki azt hiszi, hogy a legalkalmasabbat. Pedig nem! Több logikus választása van. Ezek (1-es) a legjobbat kiküldi, de akkor a csapat elveszti az egyik erős emberét, aki a túléléshez kell. Csapat szinten ez nem jó döntés! (2-es) A gyengéket kell kiküldenie, de ezzel a menekülést veszélyezteti. (3-as) Mindegy kit küld ki, de a kiküldés során érdemes figyelnie azt, hogy a csapat lelkesedjen a kiküldöttért, mert akkor erőt ad nekik… Utóbbinál nem is a túlélés, hanem a csapat hangulatának és életben tartásának a célja motiválja.
És erre szükség is van. Mert itt jön a következő fordulat!
A játékvezető (azaz az inkubátor vagy játékvezető) megosztja titkosan a csapattal a fontos információt, amit az expedícióvezető nem tudhat! (lásd addig kiküldi az expedícióvezetőket a teremből)
A titkos info: a tábor elpusztul, mert elfogyott a fűtést biztosító üzemanyag… de ezt nem mondhatják el az expedícióvezetőnek! Ez az ukáz a játék / workshop vezetőtől!
No mi lesz ebből az egészből?
Londonban mind a négy csapat más megoldást választott. Furcsa végkifejletetekkel…
Ha érdekel. A második részben elmondom…