Crowdfunding: kivezető út a válságból?

Művészeti, technológiai, illetve kreatív design projektek gazdái 1-3 hónap alatt finanszírozhatják meg ötleteiket a közösségi média erejét felhasználva.

(Turcsán “Shy” Tamás írása)

Crowdfunding: definícióját tekintve a közösségi finanszírozás 2009 óta létező – Amerikában a Kickstarter alapítói által megálmodott – pénzgyűjtési modell.  Az azóta hatalmas sikereket felmutató rendszer keretében gombamód szaporodnak az egyedi projektekre közösségi pénzt gyűjtő weblapok.

A modell mindenhol hasonló: agyald ki, készíts róla egy vonzó leírást, forgass egy megnyerő videót hozzá, és oszd meg a világgal.

Ők meg majd eldöntik, hogy adnak-e pénzt az ötletedre, könyvedre, zenekarodra, megálmodott kütyüdre.

Ha összejön a pénz, mindenki örül, hiszen a világ gazdagabb lett egy megvalósult álommal, ha nem akkor érdemes végiggondolni, hogy igazán jó volt-e az ötleted.

A válság ihlette megoldás sokáig valahogy elkerülte az európaiak figyelmét, de mostanra sikerült eljutnia az üzenetnek több országba. Jelesül, hogy nincs mit vesztenie annak a bátor innovátornak, aki amúgy esélytelen az igazi kockázati tőkés gondolkodást nélkülöző országokban egy korai fázisú vállalkozást beindítani.

Egyszóval a dobjuk össze együtt szemlélet szépen kezdi behálózni Európát is.
A modell nem titkolt Kickstarter copycatek (azaz másolatok) tucatjait eredményezheti, illetve eredményezi is világszerte.

Európa az utolsók között kullog. Akad ugyan brit, német, francia oldal, de az amerikai oldalak sikerét meg sem közelítik. Szerencsére 2011-ben elindult az első kelet-európai projekt is a Fundomat, Csehországba is eljuttatva a nagyszerű platformot.

Közben saját gyűjtéssel megteremtve saját üzleti alapjaikat elstartolt az olasz Eppela: nem kevesebb, mint 12.000 eurót dobott össze a közösség születésükre.

Idén január elseje óta pedig, a görögöknek is van crowdfunding oldala a Startersfund néven.

A hírek szerint itthon is készülnek a közösségi finanszírozást importáló oldalak, januárban több is megkezdheti a hazai álmok valóra váltását.

Az béta verzióban létező iStart.it (indulj.be), a Creative Selector, vagy a Kezdheted.hu modelljének részletei még nem ismertek, de remélhetőleg segítségükkel a hazai kreativitás is nagyobb lendületet kap. Ezzel a válság kellős közepén a magyar innovátorok is a hajuknál fogva húzhatják ki magukat a mocsárból. Már ha a szkeptikus magyar közösségekben mind többen elhiszik, hogy az összeszedett pénzt valóban a nemes célra, a jó projektre költik el a webes “közösségi kalapozók”…

Kapcsolódó posztok:

A bejegyzés kategóriája: Blogzine, Külföld, Riportok, Social Media, Startupok
Kiemelt szavak: , .
Közvetlen link.

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.