A robotika reménységei csaptak össze az idei RobonAUT-on

Az önműködő robotok térnyerése lesz az elkövetkezendő évek technológiai forradalmának középpontjában. Az egészségügy, a járműipar és a logisztika után a mindennapokban is általánossá válhat az emberi beavatkozást nem igénylő gépezetek megjelenése.

A dinamikusan fejlődő tudományterületet a hazai felsőoktatási intézmények közül elsőként helyezi középpontba a Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem. A BME évek óta tudatosan követi nyomon a robotika újításait, ami mérnökképzésükben gyakorlati ismeretek formájában is megjelenik. A hallgatók idén kilencedik alkalommal mutathatták be saját fejlesztéseiket az önműködő robotjárművek versenyén, a Műegyetem Q épületének aulájában. A RobonAUT 2018. elnevezésű viadalon 10, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének mesterképzéses hallgatóiból álló csapat küzdött a győzelemért saját építésű robotautóival. A járművek emberi beavatkozás nélkül haladtak végig a számukra kialakított gyorsasági és akadálypályákon. A rendezvény támogatói kiemelték, Budapesten fejlesztik a világ első önvezető kamionját.

A következő ipari forradalom küszöbén állunk, aminek középpontjában a mesterséges intelligencia áll, a főszerep pedig a robotikáé lesz. A technológia elkövetkező 5 évben akkora fejlődésen megy keresztül, mint az elmúlt 20-25 évben összesen. A hétköznapokban az elektronikai cikkeink, a gyógyászati segédeszközök által használt technológia rohamos fejlődése az elkövetkezendő években a gazdaság fő mozgatórugója lesz: 10-12 éven belül becslések szerint 13-15 trillió dollárral járul majd hozzá a világgazdaság teljesítményéhez. Az ipari robotok száma 2025-re megháromszorozódik, a fejlődés pedig a kevésbé automatizált helyeken is megjelenik majd: ember és gép együtt válnak a munkafolyamatok meghatározó egységévé.

A BME időben felismerte ennek a technológiai irányzatnak a fontosságát, ezért a hazai felsőoktatási intézmények közül élen jár a robotikával kapcsolatos K+F tevékenységekben, amit a hallgatók gyakorlati képzésébe is beágyaztak. Az idei év szeptemberétől egy új, gyakorlati fókuszú, autonóm járműirányítási mérnök mesterszakot indít az egyetem. Az angol nyelvű képzés célja, hogy a technológiai változások ütemével versenyt tartó, releváns szaktudással ruházzák fel mérnökhallgatóikat a robotika területén. A Műegyetem rendelkezik saját fejlesztésű szenzorokkal felszerelt önvezető és elektromos autókkal. 2017 decemberében, a Costa Ricai World Robot Olympiad megmérettetés döntőjében a műegyetemi mérnökhallgatók robotkészítő csapata a világ második legjobbja lett.

Idén kilencedik alkalommal az egyetem hallgatóinak az intézmény falain belül is lehetőségük volt számot adni a robotika területén szerzett tudásukról. A RobonAUT 2018. elnevezésű versenyen saját építésű, önműködő robotautóikkal emberi beavatkozás nélkül kellett végigmenniük gyorsasági és akadálypályákon. A 3 millió forintos összdíjazású viadalon 3 fős csapatok és az általuk épített önállóan működő (autonóm) robotjárművek – átalakított modellautók – vehettek részt. A pálya elrendezése előre nem, de elemei – konvoj, vasúti átjáró, „útonálló” drón – ismertek voltak a résztvevők számára. A nézők az autókra szerelt kamera segítségével a kivetítőn és az interneten valós időben tudták követni az eseményeket.

A megmérettetéssel az egyetem célja a hallgatók gyakorlati ismereteinek bővítése és a kapcsolatteremtés lehetősége volt a vállalati szektor képviselőivel: „A RobonAUT 2018. versenyen való eredményes szereplés kitűnő ajánlólevél a jövő intelligens autóinak fejlesztéseivel foglalkozó vállalatokhoz történő belépésre, miután a Műegyetem a robotika terület reménységeit képezi.”– hangsúlyozta Tevesz Gábor egyetemi docens, a verseny egyik fővédnöke.

A többórás versengést követően végül a junior kategóriában a HUB csapata győzedelmeskedett. A dobogó második fokára a Faketelen Taxi állhatott, míg a harmadik helyezett a Tragacs csapata lett. A junior és senior kategória összesített első helyén az ARMaRomeo végzett. A rendezvény szponzorai beszédükben kiemelték, jó látni a nézők között a sok gyereket, hiszen a mérnöki hivatás látványos demonstrációja a mai verseny és felhívták a figyelmet arra is, hogy Budapesten fejlesztik a világ első, teljesen önvezető kamionját.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.