Blogzine

Az Ogremobil nem csak az utasait – de a piacot is “viszi”

Jó hír minden startup számára: az Ogre&co története bizonyíték: jó elképzeléssel akár egy sokszereplős, „telített” piacra is érdemes belépni. Ez az első alkalom, amikor egy 100 százalékban hazai startup valós és auditált számokkal mutatja meg, milyen egy elindulás!

Nemzetközi kitekintés: mit várhatunk a tendenciák alapján?

A Bubi népszerűsége továbbra is csökkeni fog, helyét pedig átveszik a sokkal innovatívabb és izgalmasabb járműveket és közlekedési megoldásokat kínáló szolgáltatók. Budapest még mindig „alulfejlett”, azaz számos ilyen jellegű szolgáltatás elindulása prognosztizálható még az elkövetkező években – legalábbis a nemzetközi trendek alapján. 2017 és 2018 között 39 db új robogómegosztó szolgáltatás indult, 2018 őszén összesen már 85 db ilyen szolgáltatás üzemelt a világon. Ebben az időszakban 25 ezer új robogót helyeztek üzembe a szolgáltatók. Ezen a területen a lengyel és a spanyol piac nőtt a leginkább (1151% és 498% növekedés). Világszerte közel 2 millió regisztrált felhasználó van az ilyen típusú közösségi közlekedési rendszerekben. Ráadásul mindez kifejezetten európai központú szolgáltatás: az ilyen jellegű szolgáltatások 84%-a az EU-ban van.

Alig pár hónapja (2019. augusztus 5-én) indult el a főváros legfrissebb közösségi közlekedési eszköze, az ogre&co. A közösségi közlekedés ma már rég nem csak a tömegközlekedést jelenti – ugyanis lassan közel egy tucat szolgáltatás (Mol Bubi, Donkey Republic, Lime, Blinkee.city, Greengo, Mol limo, Drivenow) közül válogathatnak azok, akik alternatívát keresnek a saját autó, illetve a tömegközlekedési eszközökkel szemben.

Ezen a piacon jelentek meg a kinézetében formabontó járművek, az ogremobilok, amelyek éppen annyira zöldek és környezetkímélők, mint a társaik. A szolgáltatás 100 robogóval indult, de ezek száma a tervek szerint a jövőben növekedni fog.

Lássuk a számokat!

1 millió € tőke bevonás. Az Ogreco Kft.-nek az indulásához 1 millió € tőkét sikerült bevonnia egy magánbefektetőtől, így az induláskor a cégérték bőven meghaladja fél milliárd forintot. (Formabontó módon nem volt előre megírt szerződéses feltételek, a főbb sarokkövek is a tárgyalásokon lettek lefektetve. A cégalapítás a partnerek – Tóth-Báló Tamás, az Ogreco Kft. alapítója és ötletgazdája, valamint Neumayer József befektető között közösen zajlott, és a felek a kezdetektől exit stratégiával is rendelkeznek.)
Már az első hónapban 1 000 aktív felhasználó. Kiderült: átgondolt PR-rel és online marketinggel csodálatos eredményeket lehet elérni. Bár az elindulás – ahogy szinte minden induló vállalkozás esetében – számtalan kihívással járt (igazából: folyamatos, 24/7 tűzoltás volt) már az első 30 napban sikerült elérni az 1 000 aktív usert. Ez összhangban volt az előzetes kalkulációval is – ami azt mutatta a feleknek, hogy jó döntés volt rengeteg energiát fektetni a piacra lépésbe.
Hatalmas meglepetés: rengetek külföldi felhasználó. Kiderült, hogy nem csak a „magyar néplélek”, de az itt élő „expat” és turisták számára is vonzó az új közlekedési eszköz. Ma már 28 különböző ország állampolgára képviselteti magát a dinamikusan növekvő céges adatbázisban.
Első 5 nap alatt 1 000 megtett kilométer. Az Ogre&co felhasználók a cég működésének már az 5. napján átlépték a megtett 1 000 kilométert. Ez a megtett út ma már közel 8 000 kilométernél jár, ami egy átlagos gépkocsi károsanyag kibocsátását alapul véve 0,88 tonna CO2 megtakarítást eredményezett Budapesten.

Mi az Ogre-sztori?

Alapítók. Tóth-Báló Tamás 2013-tól, az akkori Nemzetgazdasági Minisztériumban osztályvezetőként dolgozott, ahol csapatával azt a feladatot kapta, hogy dolgozza ki a Jedlik Ányos-tervet, az első kormányzati dokumentumot az elektromobilitással kapcsolatban. Az elektromos robogók megosztásának ötletén is több évig dolgozott, amíg a sors összehozta Neumayer Józseffel, aki meglátta a fantáziát az üzletben. Több hónapos tárgyalássorozat után sikerült megállapodniuk az egymillió eurós befektetési összegben, és megalapították közös vállalkozásukat, az Ogreco Kft.-t.

Egyéni megjelenés. Fontos szempont volt a flotta kinézete, hogy a robogóik megjelenése vonzza a tekinteteket. Ezzel együtt persze jelentős kihívás volt megtalálni azt a beszállítót is, amely biztosítani tud ilyen stílusú, a megfelelő engedélyekkel rendelkező modellt. A kinézet mellett persze ugyanolyan fontos volt, hogy a robogó biztonságos legyen. Az alapítók hiszik, hogy járművek kialakítása ezt az igényt maximálisan kielégíti. Míg a hagyományos robogók 100 kilogramm felett vannak, viszonylag magasan ül rajta az ember és vékony kerekeken kell egyensúlyozni, addig az ogre gépein vastagok az abroncsok, extrém alacsonyan van a súlypont, ez, valamint a könnyű súly mind a balesetmentes közlekedést szolgálja.

Jogi kérdések kezelése. Az is kihívás egy induló vállalkozás számára, hogy eligazodjon a jogi szövegek értelmezésében: számtalan jogszabály, törvény, EU-rendelet ismerete kell ahhoz, hogy valaki érvelni tudjon az igaza mellett. Az Ogreco esetében ez különösen igaz, mert egy Kínában beszerzett járművet kellett az EU-ban engedélyeztetni: olyan jármű kellett tehát, ami minden olyan engedéllyel, tanúsítvánnyal rendelkezik, amivel a többi, az utakon már megszokott segédmotor. További jogi kérdésként lehet említeni, hogy mobilapplikáción keresztül érintkeznek a felhasználóikkal, akiknek ráadásul személyes adataikat, köztük a bankkártyaadatait is kell kezeljék.

Elindulás. Egy startup esetében az első fázis az elindulásé. Ebben a szakaszban tesztelik és „finomhangolják” a rendszert és csak utána jön a növekedés, terjeszkedés (ami kapcsán egyelőre korai arról beszélni, hogy más hazai nagyvárosokban vagy esetleg külföldön is megjelenjenek az ogremobilok).

Növekedés. Indulás: 100 ogremobil fantázianévre hallgató jármű – ugyanis a kalkulációk szerint már ekkora méretű flotta is üzemeltethető nyereségesen, ugyanakkor ideális üzemi méretnek a 200-250 közötti nagyságot tekintik az alapítók. (A további tőkebevonásról való döntést is befolyásolni fogják a terjeszkedési lehetőségek.)

Csapat. Egyelőre kis, de ütőképes csapattal dolgoznak. Erre az ad lehetőséget, hogy a feladatok jó részét kiszervezték, és az adott tevékenységet olyan kiváló szakértői partnerek végzik, akik jelentős tapasztalattal rendelkeznek az olyan stratégiailag fontos területeken, mint a PR (Silberstein and Partners), digitális kommunikáció (Digital Way), járművédelem és a szerviz. A jelenlegi számításaik alapján úgy látják, hogy az optimális üzemméret elérésekor sem fognak átlépni a mikrovállalkozás kategóriából (max. 10 fő) a kisvállalkozás kategóriába (10 és 50 fő között).

Megosztás