Példátlan összefogást hozott a járvány Magyarországon

Verseny helyett összefogás: példátlan segítségnyújtó hullám van kibontakozóban, amely a szinte minden szempontból káros koronavírus érdeme. Számos érintett szektorból érkezik segítség, ki a saját „bajtársait”, ki pedig más területek szereplőit próbálja segíteni a lehetőségeihez mérten. Esküvőszervezés, zene- és szórakoztatóipar, kocsmakultúra, utaztatás és mentális segítség – ezeket gyűjtötte össze és nézte meg közelebbről az Alright Communications csapata, miközben jó példákat keresett.
1. Esküvőszakmai platform az esküvői szolgáltatókért
Sajnos ki kell jelentenünk: amellett, hogy vannak olyan területek, amelyek teljes mértékben leálltak, minden szektor érintett a koronavírus következményeiben., gondoljunk csak a vendéglátásra és a turizmusra. Éppen ezért nem kivételek azok a cégek sem, akik a fő bevételüket az esküvőknek köszönhetik.
Az Esküvőtippek.hu esküvőszakmai platform úgy döntött, hogy kezébe veszi az irányítást, és több módon is támogatja a bajba jutott esküvői szolgáltatókat. Amellett, hogy ingyenessé tették számukra a weboldali regisztrációt, továbbra is aktívan hirdetnek, hogy a házasodni készülő párok folyamatosan találkozzanak az oldalon szereplő szolgáltatókkal. „Ezzel az intézkedésünkkel hozzásegítjük számos ajánlatkéréshez a bajba jutott szolgáltatókat, mivel az oldalunkon a folyamatos hirdetésnek köszönhetően havonta körülbelül tízezer házasulandó pár fordul meg” – mondta el Szakál Martin, az Esküvőtippek.hu munkatársa, aki azt is hozzátette, hogy a szolgáltatóknak az egyik legfontosabb feladatuk most saját maguk láttatása. Az esküvőszakmai platform ezért aktívan kommunikálja a párok felé, hogy ne álljanak le az esküvők szervezésével, és bátran kérdezzenek, kérjenek ajánlatot a szolgáltatóktól.  „Úgy gondolom, hogy csak egymást bíztatva, segítve lehet ebből a nehéz helyzetből pozitívan kijönni” – zárta a mondandóját Szakál Martin.

2. Hazai kisüzemi sörgyártás a vendéglátóegységekért
A vendéglátás számos területe különösen nagy nehézségeknek néz elébe, közéjük sorolhatóak például a vendéglátó egységek és a hazai kisüzemi sörgyártók is.
MONYO Brewing Co. viszont egyáltalán nem nézte tétlenül a szektor elsüllyedését, az elsők között kezdtek bele a területen tevékenykedők megmentésébe a #mentsmegegycsapost kampányukkal. „Nekünk is van két kocsmánk, úgyhogy személyesen, a saját bőrünkön is megéreztük, hogy mennyire nehéz ebben a helyzetben a korlátozott nyitva tartás mellett fenntartani egy helyet, és kifizetni az ott dolgozó embereket. Innen jött az ötlet, hogy tegyünk valamit a helyek és munkavállalók megmentésére” – mesélte el Prischetzky Botond, a MONYO Brewing Co. marketingese.
A húsvéti hétvégével véget ért akció keretében összeállítottak egy italcsomagot, amelynek az eladásaiból befolyó teljes összeget, összesen kétmillió forintot osztanak szét a velük legszorosabban együttműködő, az úgynevezett MONYO Family-be tartozó vendéglátóhelyek között. A kampány a tervek szerint április végéig tartott volna, de ez idáig olyan sikeres volt, hogy az erre szánt italmennyiség már a hónap közepe előtt elkelt. Szerencsére nem ők az egyetlen segítő szándékú főzde, az akcióhoz azóta csatlakozott a Horizont Brewing is, ahol a vásárlók maguk választhatják ki, hogy melyik kocsmának szeretnének segíteni a megvásárolt csomag árával.

3. Színészek segítenek egymásnak és más színházi dolgozóknak
Minekutána a színházak bezártak, a színészek és más színházi dolgozók jövedelmi forrása, előadások híján jelentősen lecsökkent vagy épp teljesen megszűnt. Különösen nehéz a helyzete azoknak a színészeknek, akik szabadúszó tevékenységet folytatnak, és nincs állandó szerződésük valamelyik intézménnyel. Az ő megsegítésükre jött létre például a Színházi Szolidaritási alap, amelynek alapító tagjai a Thália Színház társulatának tagjai: Kálomista Gábor igazgató és Schell Judit művészeti vezető. A támogatási alapnak magánszemélyek és színészek is tehetnek felajánlást, az így befolyt összeget később szétosztják a rászoruló színészek, zenészek és táncosok között.
„A színházi közösség nagyon összetartó, folyamatosan beszélgetünk egymással, hogy megtudjuk, kinek van leginkább szükség a segítségre, és a szerződtetett színészek nagy része tesz felajánlást a szabadúszó társaik megmentésére” – mondta el Nagy Viktor, a Kultkikötő alapítója, majd hozzátette, hogy készülnek további, átcsoportosításból származó mentőcsomagok is. Emellett a Kultkikötő a balatoni játszóhelyein (Balatonföldvár, Balatonboglár, Balatonszárszó, Balatonfenyves, Badacsonytomaj) a korlátozások feloldása után fellépési lehetőséget fog biztosítani, kifejezetten azokra a fellépőkre koncentrálva, akiknek létkérdés, hogy mielőbb jövedelemhez jussanak. „Anno 1995-ben saját meggyőződésből, rengeteg befektetett pénzzel és energiával hoztam létre a Kultkikötőt, konténerben aludtam a szabadtéri színpad mellett. A felépített csapatomtól semmiképpen sem szeretnék megválni, mindent megteszek azért, hogy akár újbóli befektetésekbe kezdjek a Színház és a dolgozók megmentése érdekében” – emelte ki Nagy Viktor.

4. Taxisok az egészségügyi dolgozókért
Páratlan kezdeményezést indítottak önkéntes alapon a független taxisok, akik szeretnék a koronavírus miatt felszabadult energiájukat és szabadidejüket hasznos dolgokra fordítani.
Ezért Forgó Betti vezetésével, aki maga is taxisofőrként dolgozik, és korábban részt vett az 1990-es taxisblokád szervezésében, taxisok egy kis csoportja egy Facebook csoportot hozott létre, ahova kizárólag taxisok és egészségügyi dolgozókat vesznek be tagként. A dolgozó egy bejegyzéssel tudja jelezni, hogy szüksége lenne egy fuvarra a munkahelyére, amelyre a szabad kapacitással rendelkező taxisofőrök kommentben tudnak reagálni. Ezért a szolgáltatásért semmilyen díjat nem számítanak fel az egészségügyi dolgozóknak. A G7 cikkéből kiderül, hogy a 2000 fős csoportban nagyjából 250-300 taxis van benne, az ő közösségük fele aktívan, a többiek szemlélődve.
A teljesítményük elismerésre méltó, hiszen jelenleg a taxisok is a megtakarított pénzükből gazdálkodnak. Van, aki nem bírja az üzemanyagköltséget, van, aki vár, amíg a többiek még bírják pénzzel az üzemanyagot. A cikkből kiderül, hogy a szűkös erőforrások miatt az aktív tagok támogatást keresnek üzemanyagvásárlásra.

5. Összefogás a hazai zenészekért
A koronavírus által hozott intézkedések a könnyűzenei piacot sem kímélték. A rendezvények elmaradása láncreakciószerűen borította fel az eddig jól működő gépezetet. Érinti a koncertező zenészt, a jogdíjra jogosult zeneszerzőket, a színpadot, a hangosító cégeket, fényt biztosító személyzetet, egyszóval mindenkit, aki részt vesz egy koncert megszületésében.
A Hangfoglaló Program az elsők között kapott észhez, és indította el március 19-én a #mertkelladal kampányát, amelynek lényege, hogy tudatos zenefogyasztással támogassuk a magyar zenészeket. Kapcsoljuk be online streaming szolgáltatónkat, vagy a megtekintések (és elhelyezett reklámmegtekintések) után fizető online videómegosztókat, és ott akár elnémítva is, de játsszunk magyar dalokat – hogy ezek alapján a zenészek legalább a jogdíjat bezsebelhessék. A kampány igazi mozgalommá duzzadt, koncerthelyszínek, partiformátumok és zenészek sorban csatlakoznak hozzá.

6. Pszichológiai támogatás és segítségnyújtás az embereknek
Nem szabad kihagynunk a képletből a leginkább érintett szektorokban dolgozókat sem, akik rövid idő alatt elveszítették az állásukat, nem tudják fizetni az albérletüket, ráadásul a bezártság miatt komoly pszichológiai nyomás is éri őket. A Pszichoforyou online pszichológiai magazin éppen ezért közvetett lelki segítségnyújtással támogatja az embereket, és a pszichológiai témájú cikkek folyamatos közlése mellett, teret adnak a mentális egészség támogatásával kapcsolatos információk terjedésének is. „Mi is közzétettük azoknak az önkéntes pszichológiai segítőknek a listáját, akik a járvány ideje alatt pro bono ajánlottak fel 3-5 alkalmas segítő, támogató beszélgetéseket azoknak, akik a járványhelyzet miatt szorulnak pszichológus segítségére” – mondta el Szabó Eszter Judit, a Pszichoforyou alapító főszerkesztője.
A Pszichoforyou szerkesztősége további segítségnyújtás céljából létrehozott egy „Lélekerősítő” nevű rovatot és podcast-csatornát is, ahol a kifejezetten a járványhelyzetre reflektáló, lelki egészséget támogató cikkeket olvashatnak, és hasonló tematikájú beszélgetéseket hallgathatnak a követőik.
Emellett pedig a napokban a lelki válság mellett a gazdasági válságra is megpróbálnak reflektálni: ennek jegyében összegyűjtik azokat a boltokat és szolgáltatókat, akiknél hazai őstermelőktől származó termékeket lehet vásárolni, illetve online rendelni. „Mi most azzal tudunk segíteni, hogy publicitást biztosítunk – sokakhoz hasonlóan úgy gondoljuk, hogy ebben a végtelenül kitett helyzetben fontos, hogy ne csak kihasználjuk, hanem jól, egymás segítésére is használjuk az erőforrásainkat” – hangsúlyozta Szabó Eszter Judit.
(Alright Communications, Szuchy Brigitta)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .