Friss felmérés: startupok és a vírus

Annak érdekében, hogy minél pontosabb képet kapjon a nemzetközi startup világ vírusválság okozta helyzetéről, a Design Terminal Startup Krízis kérdőívet indított. 22 országból 240 válasz érkezett, melyek konklúziói nagyban segítik a szervezőket abban, hogy célzott és a jelenleg leghasznosabb képzési tervet állítsanak össze a Közép-Európa első Virtuális Mentorprogramjában résztvevő csapatok számára. 

A korábbi években már több mint ötven startupot támogatott a program, mely most az online térbe költözik és folytatja szakmai küldetését, miszerint a körülményekhez alkalmazkodva segítik a startupokat valamint kis- és középvállalkozásokat akkor is, amikor a vírus okozta gazdasági válság hatására nehéz helyzetbe kerülnek. Az anonim kérdőívvel azt kívántuk felmérni, hogyan, milyen területeken érinti őket a pandémia okozta krízis, milyen támogatásra van szükségük ezekben az időkben.

A végső cél, hogy megtudjuk, mi kerüljön abba a „túlélő csomagba”, amely segítheti a vállalkozásokat a továbbiakban. Rákérdeztünk többek közt arra, van-e olyan aspektusa a krízisnek, ami pozitívan érintheti, érintette a startupokat, és arra is, milyen életmentő lépéseket tettek eddig önmaguk megóvása és a közösségek érdekében, valamint arra is: hogyan látják a jövőt. A kitöltések leginkább a Kelet-Közép Európai régióból érkeztek, de akadt válaszoló Olaszországból, Indiából, Barbados-ról, Ugandából, az Egyesült Királyságból, Oroszországból, Franciaországból és Chiléből is.

TAKEAWAY 1

A válaszadók 25%-a számára a krízis: lehetőség. A cégek a vírus hatására többet, nagyobb koncentrációval, hatékonysággal dolgoznak, leginkább remote módban. A helyzet megengedi számukra, hogy „out of the box” gondolkodjanak, szolgáltatásuk, termékük iránt megnőtt a kereslet.

TAKEAWAY 2

Vannak azonban, akiknek jelenlegi fő célja a csőd elkerülése. Ehhez különböző, a megszokottól eltérő stratégiákat kell kidolgozniuk. A kiadások csökkentése mellett webshopokat indítanak, később beváltható kuponokat árusítanak, szélesítik a portfóliókat, e-learning felületek segítségével továbbképzik magukat és a kollégákat.

TAKEAWAY 3

A startupok jelenleg leginkább a finanszírozás terén szorulnak segítségre. Ezt követi a marketing és a sales, majd a leadership. Bár a válaszokból az derül ki: jól látják, miszerint a likviditás biztosítása elsődleges, ennek ellenére kevesen foglalkoznak a költségcsökkentéssel, irányváltással, árbevétel növeléssel, válságterv készítésével. Legfontosabb feladat a fenntarthatóság megőrzése, mely az árbevétel-költség reláció összehangolásával, a jövőkép tényekkel való folyamatos összehangolásával érthető el.

A válaszadók több mint 58%-a ötletfázisban lévő cég, kevesebb mint 100.000 eurós éves bevétellel.

23%-uk B2B2C területen működik, 15%-uk B2C, 60%-uk B2B, a maradék pedig C2C és B2G területen.

Leggyakoribb területek:

Üzleti termékek és szolgáltatások – 22%
Fogyasztási cikkek és szolgáltatások – 20%
Munkaerő –12%
Gyártás – 10%
Oktatás – 6,5%
Egészség – 6,5 %
Kiskereskedelem – 6%
Mezőgazdaság – 5%
Egyéb – 12%

A kitöltők 78%-a CEO vagy tulajdonos, 20% menedzser vagy igazgatói pozícióban dolgozik a cégnél. A maradék 2%-ot jogi, marketing, tech osztályok képviselőitől kaptuk, sőt gépkocsivezető is küldött vissza válaszokat.

Arra kértük a startupokat, hogy 1-től 6-os skálán értékeljék, milyen mértékben érinti a koronavírus a vállalkozásukat. Az 1-es érték azt jelentette, hogy egyáltalán nem érinti, a 6-os azt, hogy a vállalkozás túlélését veszélyezteti. Azt láthatjuk az eredményekből, hogy a legtöbb startup inkább fél attól, hogy túlélik-e a krízist.

A cégek 78%-a azt állította, hogy a vírushelyzet a fejlődésüket negatívan befolyásolta, 22% pedig pozitív hatásról számolt be.

NEGATÍV HATÁS:
Nagyjából 5ből 4 válaszadó úgy nyilatkozott, hogy a vírus negatívan érintette a cégét.
Megkérdeztük, milyen módon.
Az alábbi válaszok érkeztek:
Eladás hiánya, a megrendeléseket törölték
A személyes találkozások hiánya befolyásolja az eladásokat
Az új szerződések hiánya, nincs új ügyfél, potenciális vásárló
Csökkent a havi bevétel

Ezek leginkább a saleshez és bevételhez kapcsolódnak. Nagyon kevés válasz utalt arra, hogy a munkaerő hiánya vagy a termékfejlesztés megtorpanása lenne a közvetlen hatás.

“Le kellett állítanunk a szolgáltatásunkat.”
“Számtalan potenciális fogyasztó függesztette fel a projektjét, így a mi szolgáltatásunk is megtorpant.”
“Rövid távon megnövekedett költségekkel számolunk és cash burn-re a csökkentett sales bevételek miatt.”
“A munkám abból áll, hogy magántulajdonokat, kisvállalkozásokat látogatok – amire most nincs lehetőségem.”
“Az összes rövid távú tervünket megakadályozza, a hosszú távúakat pedig megkérdőjelezi.”

POZITÍV HATÁS:
Majdnem 30% említette a vírus pozitív hatását.
Érdekes módon a válaszok leginkább a termékfejlesztéshez kapcsolódtak. Úgy mint:
Több idejük van a termék tervezésére
Több idejük és lehetőségük van pivotálásra, új ötletek, feature-ök kitalálására
Van idő a design-ra koncentrálni
Lehetőség az ütemterv finomhangolására

“Most van időnk és tudunk fókuszálni arra, hogy megújítsuk a design és a termék pár funkcióját.”
“Az edtech piac nagyobb lesz, ami azt jelenti, hogy a mi piacunk nőni fog.”
“Leginkább arra fókuszálunk, hogy a kiszolgáltatott társadalmi csoportokat támogassuk pénzadományokkal, hogy fedezni tudják az igényeiket.”
“Ez a szituáció arra késztet bennünket, hogy a szokásos kereteken kívül gondolkodjunk, megfontoljuk, hogyan lehet jó ügy érdekében használni a startup ötletünket, mint például a pandémia enyhítése, a társadalom tájékoztatása – lehetőségeket nyit meg!”
“Arra ösztönzött minket, hogy mentorálást, asszisztenciát kérjünk és vállalati együttműködéseket keressünk és így potenciális fejlődési lehetőségeket keressünk.”

A hasonló válság kapcsán adható általános tanácsok alapvetően azok, amelyekre egyébként a válaszok is utalnak, vagyis: használják arra az időt, hogy a termék olyan aspektusaira koncentráljanak, amiket fontosnak, de nem sürgetőnek címkéztek korábban, hogy amikor normalizálódik a helyzet, érett és kiforrottabb terméket lehessen bemutatni.

A startupok a legnagyobb aggodalmat egy potenciális pénzügyi krízis kapcsán érzik (65%), ezután jön a sorban a pénzügyi támogatás hiánya, 11%-kal.

A bevétel csökkenése miatt a legtöbb cégnek segítségre van szüksége, a startupok 76%a keresi a financiális támogatást.

Emellett mentorálásra, közösségépítésre, tréningekre lenne szükségük annak kapcsán, hogyan használhatják fel legkedvezőbben ezt az időszakot. Így egy program, amely pénzügyi segítséget nyújt, miközben összeköti ezeket a cégeket olyan mentorokkal, akik krízis menedzsmentet nyújtanak újratervezéssel, átstrukturálással és digitalizációs tanácsokkal, nagyban segítené ezeket a vállalkozásokat.

Azok a területek, amikben leginkább elveszettnek érzik magukat: a pénzügy, a befektetések, a sales, marketing és a vezetői stratégiák. Ez azt jelenti, hogy arra fókuszálnak leginkább, hogy hosszú távon biztosítsák a vállalkozásuk továbbélését.

Azért jelölték meg a válaszokban ezeket a területeket, mert ezek azok, amelyekben a legnagyobb veszteség érte őket. Néhány cégnek nincs meg a kellő tudása ezeken a területeken, így itt lehet a legtöbb hozzáadott értékkel segíteni őket.

Végül, de nem utolsó sorban olvassunk pár félelmet, pozitív gondolatot és előrejelzést a startupoktól.

“A lehető legjobban próbálunk felkészülni arra az időszakra, amikor visszatér a normális élet. Meghúzzuk a nem szükségszerű kiadásokat, ahol csak tudjuk.”
“Egy eBookon dolgozunk, ami segíti a célközönségünket pénzügyi kérdésekben.”
“Új termékeket tervezünk abban a reményben, hogy szükség lesz rájuk a krízis után.”
“A csapatunk újratervezte a készletnövelési stratégiáját annak érdekében, hogy ha megáll az import, akkor is tudjunk növekedni.”
“Arra fókuszálunk, hogy minimális veszteséggel működjünk ezekben az időkben, és az a célunk, hogy megtartsuk az összes munkavállalónkat.”
“Lecsökkentettük a munkaórákat és otthonról dolgozunk, amennyire lehetséges, az irodában csökkentett létszámmal.”
“Most abban bízom, hogy a vírus segít a céljaim gyorsabb elérésében.”
“Abban bízunk, hogy amint véget ér a veszélyhelyzet, visszaáll a munka rendje is. Természetesen több befektetett energiára lesz szükségünk annak érdekében, hogy talpra álljunk.”
“Féltem a turizmust, márpedig mi ebbe a területbe fektettünk be.”

Összességében a legtöbb cég attól fél leginkább, hogy kiapadnak a pénzügyi forrásaik. A cégek egyharmada látja a távmunka pozitív aspektusait, hiszen van idejük azokra a dolgokra, amikre korábban nem volt. Leginkább a termék designjára, ütemterv pontosítására, a termék összetevőiben, jellemzőiben való elmélyedésre és így tovább. Ebben lehet nekik segítséget nyújtani.

Továbbá, mivel sokan attól félnek, hogy a krízis időszakában magukra maradtak, professzionális segítségre lesz szükségük ahhoz, hogy közösség tagjaivá váljanak, workshopokon és mentorálásokon vegyenek részt, amelyek pénzügyi tervezésre, befektetésekre, hatékonyabb digitális sales-re és marketing kampányokra fókuszálnak.

Ez a riport nem lenne teljes akkor, ha nem kérdeztük volna meg a másik oldalt: a befektetőket. A 8 legnagyobb magyar befektetőt kértük meg, hogy osszák meg velünk gondolataikat a jelenlegi helyzetről.  
 
Arra kértük őket, hogy osztályozzák 1-5 skálán, milyen mértékben befolyásolta a befektetési terveiket a krízis.

Kíváncsiak voltunk, hogyan támogatják a befektetéseket a válság alatt. 89%uk úgy nyilatkozott: biztosította, hogy befektetései személyes, személyre szabott támogatási tervet kapjanak a túlélés érdekében. A maradék 11% azt válaszolta: csak azoknak nyújt segítséget, akik ezt kifejezetten kérték.

Bevezetett-e a befektetési menedzsmenttel kapcsolatos válságkezelési változásokat?
A válaszaik alapján megállapítható, hogy mindenkinek újra kell gondolnia terveit a pandémia miatt.

“A létező portfóliócégeknél még nem. Az új potenciális vállalkozások számára az üzleti terv értékelésének része természetesen az, hogy a csapat hogyan fogja legyőzni / kihasználni a válság várható hatásait.”
“Egy minden eddiginél konzervatívabb beszerzési megközelítésre álltunk át.”
“Szükséges, hogy a portfolió cégek készüljenek a COVID helyzetre az üzleti tervükben. Erre alapozva lehet döntést hozni a kiegészítő finanszírozás, esetleg a mérföldkövek átszervezése kapcsán.”
“Nem. Nem éri meg általános dolgokról beszélni, minden eset egyedi. Természetesen jelezzük, hol látjuk az azonnali beavatkozás szükségességét.”
“Nem, de elindítottunk egy napi, live interjúsorozatot, hogy tanuljunk egymástól mint startup vezetők.”

Konklúzió: a vírus természetesen a befektetőket is érinti, de minden startup esetét külön-külön kezelik, értékelik, és a legjobb döntésekre törekednek. Az új befektetések esetében megjósolható visszaesés, de a befektetések nem fognak leállni, és a piac hamarosan talpra áll.

A legtöbb válaszadó felismerte, hogy itt az ideje, hogy termékeik online, otthoni kihasználására koncentráljanak. Azok, akik egy olyan piaci szegmensben vannak, ahol a digitalizáció gyenge, felismerték ezt a probklémát, és megpróbálták a termék ütemtervét ebbe az irányba terelni. Szinte minden pozitív válasz az online irány fokozásáról szól, mint például az e-kereskedelem, az e-marketing, az elektronikus oktatás és így tovább.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .