Miért jó a Skype a Microsoftnak?

A Microsoft eddigi legnagyobb akvizícióját tette meg, amikor a héten 8,5 milliárdért felvásárolta a Skype-ot. Mik voltak ennek a mozgatórugói: a nagy, 55 milliárdos cash állomány, amit már régóta költenie kellene? Vagy inkább az a tény, hogy a Skype-ért versenyben volt az örök rivális Google, vagy a Facebook is?

GYENGE LENNE A MICROSOFT?

Itthon alig született erről elemzés, egyedül HH találgatta a mögöttes szándékokat. Igaz ő elég szkeptikus és csupán egyfajta “gyenge tényezővé válást” lát a felvásárlásban. Üzleti értelemben azonban teljesen mások a mozgatórugók! Ha egy blogger elemez, akkor a “hype” és az dominál, hogy “menő-e” az adott frigy? Üzleti értelemben azonban a bevétel és a üzleti potenciál dominál, mint fő értékmérő. Persze hype szinten mindig erősebb tendenciát mutat az iOs (apple) alapú smartphone-ok piaca, azonban elterjedtség és üzleti erőben a Nokia tizedét tudja csak a hype-os, Apple platform. Ugyan jogos megállapítás HH részéről, hogy a Microsoft bevásárlás anno évekre kiütötte a Google-t a social media piacról, de azért ehhez érdemes megjegyezni, hogy az Orkut és a Google Buzz sikertelensége is fő oka volt ennek… azaz ennek okát inkább a Google háza táján belül kell keresnünk.

GOOGLE VS MICROSOFT – HARC!

A Google-lel való párhuzam és összehasonlitás annyiból autentikus, hogy a Microsoft még arra is vigyázott, hogy a felvásárlással kapcsolatos bejelentést a Google bejelentések napján tegye meg… ezzel is apró tüskét eresztve a nagy riválisba és elvéve annak kommunikációs erejét (legalábbis aznapra… mert aznap mindenki a Skype-ról beszélt)

MIT KAPOTT A MICROSOFT?

Visszatérve a Microsoft felvásárlásra, vajon üzleti értelemben miért is jó egy ilyen nagyvolumenű felvásárlás. Nos – azon kívül, hogy a konkurenseket be lehet előzni  – mit kapott a Micorosft ezzel:

1 – Kapott egy olyan szolgáltatást, amivel ugyan már ő is rendelkezik technológiai szinten, de amelyikben 660 millió regisztrált felhasználó van. Ebből 120 millió aktív állítólag. – Ha megnézzük ez a 600 milliós szám a Facebook felhasználói erejével vetekszik, igaz teljesen más elérésű és minőségű bázisból.

2 – Mobilos hívásban ezzel nem nyert állítólag (azaz semmi köze a Nokia / Microsoft frigyhez), de peer-to-peer videoban megvetette ezzel a lábát. Ez üzleti célközönség szempontjából a legfontosabb szegmens, amihez a Skype a legjobb trójai faló.

((+2 – Itt érdemes megjegyezni, hogy ugyan a Microsoft illetékesek fontosnak nevezik a Skype-frigy mobilos aspektusait, azonban a bejelentéskor eleve elzárkóztak a Skype az új Windows Phone kiemelt szolgáltatása legyen.))

3 – Fontos szempont, hogy a Skype-ra szemet vetett a Cisco, a Google és a Facebook is. Gondoljuk el, hogy a mi lett volna, ha bármelyikük szerzi meg? Nos, akkor a Microsoft valahol biztos piacot vesztett volna… szóval ilyen értelemben is logikus megelőző lépés.

4 – Annál is inkább, mivel a Micorosoft  55 milliárd dolláros készpénz állományon csücsül, amelyet időszakonként illik akvirációra költeni. Persze előtte számos nagyvolumenű akviráció volt már, dehát ezek azért nem törtek annyi borsot a riválisok orra alá, mint amit most a Skype felvásárlás tett…

Ezek üzleti értelemben fölöttébb erős indokok egy felvásárlás elindítására.

TOPLISTA ÉS ÉRTÉKELÉSE

És végül egy mini toplista a Microsoft felvásárlásokról:

AD-csata 2007: Google megvette a DoubleClicket, a WPP a RealMediát, az AOL az Adtechet és a Microsoft az aQuantive-t

1 – aQuantive, 2007: usd 6 mrd

2 – Navision, 2002: usd 1,45 mrd

3 – Visio, 1999: usd 1,3 mrd

4 – FAST Search, 2008: usd 1,2 mrd

5 – GreatPlans, 2000: usd 940M

6 – TellMe, usd +800 M *

7 – Danger, 2008: usd 500M*

8 – Ciao! 2008: usd 486 M

9 – Web TV, 1997: usd 425 M

10 – Hotmail, 1998-ban usd 400-500M*

* Feltételezett összeg.

Ugye furcsa, hogy ezekre alig emlékszünk és igazából kivülről nézve nem voltak jelentős értékek a Micorosoft számára. Talán a top1-est értékelik továbbra is egy fontos lépésnek, amennyiben megpróálta ellensúlyozni a Google és Double Click frigyet. Igen, mér ott is a nagy rivális elleni fellépés  dominálta a felvásárlást?

5 thoughts on “Miért jó a Skype a Microsoftnak?

  • 2011. május 12. csütörtök at 22:17
    Permalink

    Remek bejegyzes, gratulalok.
    Velemenyem, pontosabban megerzesem szerint a Microsoft a Skype (jelenleg) kevesbe hasznalt alapfunkciojat – a kepernyomegosztast fogja fejleszteni. Nekem is van 2-3 otletem, hogyan is lehetne ezt a funkciot penznyelobol aranytojassa varazsolni. Meglatjuk :)

    Reply
  • 2011. május 12. csütörtök at 22:29
    Permalink

    és hogyan lehet? léci mond…

    Reply
  • 2011. május 13. péntek at 09:22
    Permalink

    Úgy tűnik abban mindenki egyetért, hogy leginkább azért kellett a MS-nak a Skype, hogy ne legyen másé, főleg ne a Google-é. Ha ez igaz, akkor jó darabig nyilván működtetni fogja komolyabb változtatás nélkül. A Google meg kénytelen a Gtalkot fejleszteni, ha tényleg fontos neki a netes telefonálás (szerintem az). Aztán ha már nem lesz annyira fontos a Skype, lehet, hogy az MS is továbbadja. A Skype meg megerősíti vezető pozícióját a nagyon kedvelt, de hasznot nem hozó webes szolgáltatások között. Netán a legtöbbször felvásárolt cég Guiness rekordja is az övé lehet.

    Reply
  • 2011. május 13. péntek at 12:16
    Permalink

    “4 – FAST Search, 2008: usd 1,2 mrd’

    Ez is egy nagyon jelentős felvásárlás volt. Itt teremtette meg az alapjait a MS, hogy jó keresőt tudjon csinálni. A FAST Search egy nagyon minőségi keresőcég volt.

    Reply
    • 2011. május 16. hétfő at 20:17
      Permalink

      Ha jól értem, ez a Bing előfutára, ugye Endre?

      Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .