Elevator Pitch 2011 – elődöntők

Az Elevator Pitch Competition (EPC) startup első két elődöntőjén jártunk. Immár ez a 2. EPC, amelynek a lényege, hogy két percben kell eladnod az ötletedet a befektetőknek. Íme a helyszíni élményeink.

JÁTÉKSZABÁLYOK

Az EPC lényege az az képzeletbeli alaphelyzet, hogy egy liftbe beszállva a 100. emeletre utazol egy igazán befolyásos befektetővel. Addig amíg a földszintről felér a lift a legfelső emeletre 2 perc telik el, tehát ennyi időd van arra, hogy a liftbeli utas befektető figyelmét felhívd az ötletedre. Ha ez sikerül, akkor kaphatsz tőle egy következő találkozót… Azaz a versenyben résztvevő startupok csupán az előadó képességükre hagyatkozhatnak: frappánsnak és összeszedettnek, célirányosnak kell lenniük, hogy meggyőzzék a 4-5

Van ahol mindez csak 30 mp!

fős befektetői zsűrit. 2 percük van tehát a prezentációra, majd újabb pár percig a zsűri kérdez (ezt nem tudósíthatják a teremben lévő sajtósok), majd utána  közönség kérdez és utána gyorsan a zsűri értékel. Az értékelés úgy zajlik, hogy minden zsűritag elosztja a nála lévő 100%-os képzeletbeli befektetési összeget a nyertesek között, mintha százalékokat adna neki. Azaz aki neki a legjobban tetszik, az kapja a legnagyobb százalékot és így megnevezi az ő portfólióját. Ennyi. Mindez egy óra alatt lepörög, utána networking.

Négy elődöntő van, mindegyikben egy -egy győztes. Illetve a négy elődöntőből még kikerülhet egy közönség díjas is. Így a döntőben majd 5 startup versenyez.

ELSŐ FORDULÓ

Az elődöntők szűk körben zajlanak, kb. 30-40 fő van jelen a BÉT székház kistermében. Klassz a hangulat, a startup prezik végét a hatalmas tőzsdei csengő jelzi. Az első forduló nyertese toronymagasan a Noispot lett, amely szórakozó helyek háttérzenéjét teszi user-vezérlehetővé egy letölthető mobil-app segítségével. A nyerésben nagy szerepe volt Zsigó Dávid,

Dávid eladta a cuccot!

meggyőző előadó képességének és lehengerlő laza stílusának. A két fordulóban bizton állíthatom, hogy ő volt az egyetlen, aki igazi profi “lift-beszédet” adott elő. Szerintem az ötlet is igazán klassz, de a zsűri elég nehezen értette meg. Már felmerült bennem, hogy talán azt sem értik, hogy mi az “app” – no félre a pikírt megjegyzést, ezen az ötleten lehetett érezni, hogy az igazi piaci terepe nem a hazai piac, hanem az USA és a globális pálya lesz.

A második helyezett a nagy várományos és kedvenc a Tagomo lett. Róluk már írtam előzőleg, mint az idei hazai startup sztár és ezt továbbra is mondom, csakhogy a fiúknak sokkal jobban kéne prezentálniuk és az ötlet klasszisához méltó sales pics-csel (bocs) kellene kiállniuk. Ugyan a prezentációt tartó Szalai Feri, alaparc és régi tag a startup világban, mégis ő inkább fejlesztő, mintsem szóvivő alkat. Ismerem személyes beszélgetésekből Vincze Istvánt, az ötletgazdát – talán ő sokkal megszállottabban és lelkesebben szokott beszélni, ez itt most jobb lett volna. Mindegy, azért a Tagomosoknak most is drukkolok, az ötletük továbbra is nemzetközi léptékű és perspektivikus.

Aztán a Brand Detect ötlet a sport közvetítésekben feltűnő márka jelzéseket képes azonosítani, az Easy Ling pedig távmunkás virtuális fordítást ajánl. Az ötletet Benedek Balázs prezizte, aki az Otthonról.hu és sok más sikeres startup atyja és többször fellépett már a Startup Underground konferenciákon is. Aztán volt még Novorent néven egy épületgazdálkodási szoftver.

És ezek voltak az első forduló véleményei:

EPC 2011 | I. Forduló Interjúk from Colabs on Vimeo.

MÁSODIK ROUND

A 2. fordulóban sajnos a színvonal kevésbé volt erős, már ami az előadói képességeket illeti. Az ötletek kevésbé technológiai tárgyúak voltak. A nyertes most egyértelműen a befektetési

Hoppá, már a weboldaluk is milyen profi!

potenciál és a komolysága miatt lett a befutó. És bizony az ügy komolyságát mutatta, hogy a nyertes Omixon vezetőjével, Bérces Attilával a versenyt követő networking alatt szinte minden befektető akart beszélni… Ez nem csoda, mert már a versenyt megelőzően is kaptam egy fülest a nézők között ülő Berecz József, DBH főnöktől, aki megsúgta, hogy bizony az Omixon az esélyes. És igaza lett!

Mert az Oximonban már előzetesen bent vannak magán személyek 500 milliós tőkével, és ehhez akarnak még 1 millió dollárt keresni. Ez a zsűri tagjai számára komoly pozitivum volt, mégha a többség nem is értette a dolog lényegét, amely a program lapocska szerint ez:

“Az Omixon a biológia és az informatika legforróbb területeit egyesíti: a genomikát és a cloud computingot. A piacvezető CLC bio terjeszti és legrangosabb ügyfelei tesztelik az első terméket.”

Nos, ezt én sem értettem, de azt igen, hogy évi 600 milliónyi adatmennyiség vész el a pontatalan genome-számitás miatt és mintegy évi 2 milliárd dolláros piacról van szó… no erre gondolom a befektetők azonnal beindulnak. És lőn, nyert is az Omixon.

Komoly vita alakult ki arról, hogy a Birdband social póló készítő most akkor egy üzleti perspektíva nélküli ötlet, vagy tényleg valódi ügyfelei és funzy desing lehetőség van benne. Abban a zsűri egyetértett, hogy még félkész az ötlet, mert vagy a nemzetközi piacra kellene lőnie, vagy a kért csekély 5 milliós összeget kellene felülvizsgálnia… Hát igen, van amikor tudni kell kérni és tudni kell előre kalkulálni. Ezen elvérzett a már 4 hónap alatt 2500 usert és 800 design pólót elkészítő Birdband. Pedig lelkes csapat.

Ja és Sebők Viktória újságíró hívta fel a figyelmemet arra, hogy a leadott lapon izgalmasabb bemutatkozó volt a Birdban-ről, talán ezt kellett volna kibontaniuk, megmagyarázniuk:

“Magyarország első, kreativ közösségi ruházata, mely nyilt forráskódú ruhamárka. Ötletelsz, tervezel, megszavazod, mi kollekcióba rakjuk és jutalékot kapsz.”

Ugye így mennyivel izgalmasabb?

Barna Péter Gergő prezentálta a HUNGLISH projektet, amely az angol kifejezésekre és egyedi szófordulatokra kínál egy közösségi tudásbázist. Itt értékelésében egyetértett a zsűri abban, hogy ez inkább frémium modellű szolgáltatás és nehéz rentábilis üzleti modellt találni rá, pláne a Google Translate mellett. Ettől függetlenül Zsembery Levente , a Biggeorge’s-től az értékelő beszédében megdicsérte, hogy nagyon klasszul lehet a gyakorlatban használni és jól működik. Azt hiszem én is fogom használni, fontos űrt tölt be azoknak, akik rendszeresen angol nyelvű fordulatokkal küzdenek.

Volt még egy Set and Sit nevű párna technológia, amely ülő bútorok felületét szabályozza és állítja be, mint az autókban az ülések. Ez Pákozdi Imre, Primus zsűritagnak külön tetszett és szerinte hasonlóan fontos űrt tölt be azoknál a tömegeknél, akiknek a háta érzékeny pont. Volt még egy Futballjátékgép nevű projekt,  amelyet a zsűri szinte nem értett, bár szerintem elég egyértelműen elhangzott és a névben is szerepel, hogy mechanikus játékgépről van szó…  Molnár András, Portfolion értékelése szerint nehezítette a játékos startup helyzetét, hogy ő gyermek kora óta utálja a focit és inkább a Legot kedveli. Félre a viccet, persze érti, hogy tömegek képesek megőrülni a fociért, tehát valójában igen nagy igény lehet rá. Ettől függetlenül (és jogosan) nem volt megfelelő üzleti modell és kiérlelt elképzelés az ötlet mögött.

Ez volt a 2. EPC és várjuk a további két elődöntőt! Hajrá!

2 thoughts on “Elevator Pitch 2011 – elődöntők

  • 2011. április 22. péntek at 09:25
    Permalink

    Köszönjük, hogy megemlítettél minket. A verseny tényleg izgalmas volt, ahogy a versenytársak projektjei is. Természetesen egy előadás esetén az előadót kötik a termékhez, ám a Noispot nem lenne, ha nincs Márai Laci kollégám, akivel közösen csináljuk ezt a csodás szolgáltatást. Várjuk a további híreket!

    Reply
    • 2011. április 22. péntek at 10:26
      Permalink

      hajrá, majd drukkolok Nektek a döntőben! Illetve kiváncsian várjuk majd a nyári utazásotok tapasztalatait (lásd említetted, h ki akartok menni a Valley-be)

      Reply

Hozzászólás a(z) Zsigó Dávid bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..