Blogzine

Mit kell tudni a bankkártya terminálok karbantartásáról?

A bankkártya terminálok (POS terminálok) rendszeres karbantartása és tisztítása nem csupán az eszközök működőképessége miatt bír jelentőséggel, hanem a covid időszakban különösen megtanultuk a higiénia fontosságát is.
A fizetési szolgáltatások területén sokat tud segíteni a Novopayment bankkártya terminál szolgáltató.

Bár a tranzakciók döntő részét ma már az érintés nélküli fizetések (NFC) adják, a POS terminál karbantartása és tisztítása több okból is fontos. Lássuk a legfontosabb szempontokat.

Első a bankkártya terminál tisztasága

Sokat lehetett régen hallani arról, hogy a bankjegyek és érmék az egyik legnagyobb kórokozó hordozók. Sok kézen fordulnak meg, rengeteg „behatás” éri használat közben őket, szóval ez valóban így van.

A bankkártyás és okostelefonos fizetések ezen a téren nem hoztak jelentős változást, hiszen a készpénz helyett a bankkártya és a telefon van állandóan a kezünkben, attól hogy ezzel fizetünk a pénzhasználat semmivel sem lett higiénikusabb.

Az érintés nélküli fizetések aránya jóval meghaladja a mágnescsíkos („kártyalehúzós”) fizetésekét, de a kártyaleolvasó nyílás tisztításának szükségessége nem csökkent nullára. Továbbra is számos fizetés történik hagyományos (chip- vagy mágnescsík-alapú) módszerrel, de a tisztaság nem csak higiénia kérdése miatt fontos.

Éppen ezért van egy erre a célra kifejlesztett speciális tisztítókártya, amely eltávolítja a port és a szennyeződést a nyílásokból, biztosítva a terminálok zavartalan működését. A tisztítókártyák használata a POS terminál zavartalan működéséhez elengedhetetlenül szükséges, a karbantartás része, de a tisztán tartott terminál csökkentheti a kórokozók átvitelét, ami fontos a dolgozóink egészségének a megőrzése miatt is.

Bankkártya terminál karbantartása, működtetése

A higiéniával kezdtük a sort, de a rendszeres ellenőrzés és karbantartás legalább ilyen fontos a terminál folyamatos, gond nélküli működtetéséhez.
Általában a következő szempontokra érdemes figyelni a bankkártya terminálok használata során:

1. Tartsa tisztán a POS Terminált, ne tegyen semmilyen tárgyat a gépre, különösen a folyadékok „jelenléte” kerülendő, mivel a gépbe kerülve zárlatot és más hibát okozhatnak.
2. A tápkábel csatlakozása legyen sérülésmentes, biztonságos és jól rögzített. Lehetőleg ne mozgassa a gépet és soha se szerelje szét.
3. Kikapcsolás után és működés közben is gyakran ellenőrizze a nyomtatószalagot és a papírt, időben cserélje ki a szalagot és tartsa tisztán a nyomtató belsejét.
4. Legyen mindig „B” terve, ha a POS terminál működésképtelen lesz. (Másik terminál, csereeszköz gyors beszerzése, megfelelő karbantartási szerződés, stb.)
5. Jelöljön ki egy olyan munkatársat, aki a terminál napi karbantartási feladataiért, a működőképességért felelős, többnyire ki tudja küszöbölni az egyszerűbb hibákat, időben kicseréli a szalagot, egyszóval biztosítja a gép folyamatos működését.
6. Tartsa be az eszköz használati útmutatójában szereplő utasításokat.
7. Akitől vásárolja a gépet, az a cég biztosítson garanciális és karbantartási, javítási szolgáltatást, lehessen rájuk számítani a probléma felmerülésekor.

Mint minden elektromos eszköz esetében, úgy a bankkártya terminál üzemeltetése során is gondot okozhat az áramkimaradás és a hirtelen jelentős áramingadozás, villám egyaránt. Milyen időtartamú működésre számíthatunk beépített akkumulátor vagy aggregátor esetén?

Ezekre a helyzetekre tehát vannak bizonyos műszaki megoldások, de minden váratlan eseményre nem lehet felkészülni, legalábbis nem a megszokott módon. Legyünk tehát nyitottak, készüljünk fel időben a legrosszabb helyzetekre is, az előrelátó, megelőző gondoskodás mindig kifizetődő.

Milyen POS terminál szolgáltatót érdemes választani?

Természetesen nem csak a bankkártya terminált forgalmazó cégek, azok szolgáltatásai között van különbség, hanem a POS terminálok között is. A megfelelő terminál kiválasztása és az esetleg drágább, de biztonságosabb megoldás választása itt is meg szokott térülni.

Az eszközbeszerzési és üzemeltetési, karbantartási megállapodásokra általánosságban érvényes „hüvelykúj szabályok” itt is érvényesek:
– kérjünk be több ajánlatot,
– kérdezzünk meg pár ügyfelet, nézzünk körül az interneten, hogy milyen véleményeket láthatunk, hallhatunk az egyes szolgáltatókról, berendezésekről,
– mi irányítsunk, ne csak sodródjunk az eseményekkel – de ezt a legtöbb vállalkozó úgyis megtanulja. Nem csak a terminál-kérdés kapcsán.

Szerencsére nem gyakoriak a bankkártya terminálok esetében a műszaki gondok, akár évekig is használhatjuk azokat a fentiekben megfogalmazott tanácsokat betartva, de ennek ellenére érdemes felkészülni az esetleges problémákra, betartani az előírt ellenőrzési, karbantartási tanácsokat.

De hiszen annyi kockázattal kell szembenéznie egy vállalkozónak, milyen jó érzés, ha a bankkártya terminál működtetése nem szerepel ezek között.

 

 

*

Olvasd rendszeresen az Insiderblog.hu szakmai portálunk cikkei mellett az Insidernews.hu innovációs portálunk innovációs híreit is!

https://insidernews.hu/

Megosztás