Amerikában már növekszik az online kereskedelem

Közösségi médiát is fürkészve jelzi előre az IBM a kereskedelmi forgalmat.

A kereskedelem alapvető igénye egyre pontosabban kifürkészni a fogyasztók várható döntéseit, időben megsejteni a vásárlások közelgő trendjét. Aki erre képes, elcsípheti az értékes költést, ott és akkor, amikor kész megtörténni. Az előrelátó kereskedő jó érzékkel gondoskodik róla, hogy a boltban az éppen megfelelő termékmix fogadja a vásárlókat, készlete elegendő, de ne eltúlzott legyen, s a lehető legjobban hasznosuljanak a reklámköltései.

A vásárlási trendek kutatóinak hatalmas belső és külső adattömegeket kell átszűrniük – a korábbi értékesítések számaitól, a változó költségektől és áraktól akár a munkanélküliség, vagy az elkölthető jövedelem évtizedes alakulásáig. Munkájukban ma már olyan technológiákra is támaszkodhatnak, amelyekkel a változatos forrásokból származó tengernyi fogyasztói adat érzékenyen elemezhető, és pontos előrejelzések alkothatók..

Az IBM Smart Commerce egy átfogó kezdeményezés, amely elsősorban az online, mobil és közösségi vásárlás trandjeihez való alkalmazkodásban segíti a kereskedőket. A divízió munkája statisztikai és elemző szoftverekre támaszkodik, amelyek a hosszabbtávú eladási trendeket és a szezonális csúcsokat is figyelik. A bolti értékesítésre vonatkozó előrejelzésekhez általában az Egyesült Államok Statisztikai Hivatala által gyűjtött gazdasági adatokból dolgoznak, online értékesítési prognózisaik pedig az IBM Benchmark adataira épülnek, egy analitika-alapú összehasonlító eszközre, amely több mint 500 vezető kereskedelmi vállalat valós idejű eladási adataiból merít. Bár Éedekes lenne, ha a magyar és európai trendeket is kifürkésznék, de magyar tech cégeknek is fontos lehet az amerikai fogyasztók ismerete, hiszen még mindig ez a legnagyobb piac a világon!


Ébredező vásárlói bizalom: kedv a lakberendezésre

Az IBM idei kereskedelmi előrejelzései a növekvő vásárlói bizalom első jeleiről adnak hírt. A bútorok és lakberendezési tárgyak piacán például két izgalmas trend hajtja majd értékesítést.

Egyrészt a kínai időszámítás szerint február 4-én a Sárkány Éve köszöntött be, ez várhatóan népszerű esztendő lesz a házasulandók között, ami jelentősen megdobhatja a bútoreladásokat is.

A másik fontos tendencia, hogy az utóbbi években a „kiegészítők” koncepciója az öltözködés területéről lassan átterjedt a lakberendezésére is. Az elmúlt években egyre több lakástulajdonos döntött úgy, hogy nem költözik, hanem marad eddigi otthonában. A lakások jellemző mérete csökkent, s ez arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy bútoraikat a kisebb terekhez illeszkedve „újraméretezzék”. Ahogy egyre többen találnak munkát, növekszik a felhasználható jövedelem, és a bérlési kedv is megint javul Amerikában.

A kereskedők hasznot húzhatnak a vásárlói magatartás változásából, ha jól gondolják újra termékkínálatukat, promóciós gyakorlatukat, illetve agresszívabb marketinget társítanak lakberendezési termékeikhez. Például azokat a fogyasztókat, akik mostanában alakíttatták át a konyhájukat, érdemes új étkészlettel, kéztörlőkkel, szőnyegekkel megkeresni, amik teljessé tehetnek egy megújult lakóteret.

Divatra mozduló férfiak

A ruházati cikkek értékesítésére vonatkozó adatokból az a meglepő tendencia rajzolódott ki, hogy idén nyáron a férfi ruházati termékek értékesítése 8%-kal nőhet, nagyobb mértékben, mint a női, vagy a gyermek ruházaté. A férfiak idén nagyobb kedvvel frissítik fel ruhatárukban a formálisabb ingek és nadrágok készletét, de a vékony nyakkendők és nadrágtartók is kapósabbak lesznek. Az értékesítés javulása egy erősödő trendet érzékeltet: a férfiak egyre több affinitással közelítenek a divathoz – különösen az üzleti világban.

Ezzel párhuzamosan változóban a női ruházat vásárlásának logikája is. Korábban az amerikai hölgyek a karácsony előtti időszakra időzítették a vásárlásokat, de 2011-ben már inkább a mini vásárlási alkalmak mintázata érvényesült, kiemelkedésekkel Valentin Nap, Anyák Napja környékén, és a közelgő iskolakezdés előtt.

 Előrengések a közösségi médiában

Az IBM őszre vonatkozó kereskedelmi előrejelzése már a közösségi médiában zajló párbeszédet is beillesztette az adatforrások közé. Az IBM Social Sentiment Index elemzői összevetették két év azonos időszakának a Twitteren, fórumokon, blogokon közzétett több százezer bejegyzését. Azt tapasztalták, hogy 2012 tavaszán, nyarán a felhasználók 50%-kal több promóció hírét osztották meg online fórumokon, mint egy évvel korábban. A megosztott kuponok és akciós ajánlatok tömege azt jelzi, hogy a vásárlók egyre gyakorlottabban szűrik át a kereskedelmi ajánlatokat, s osztják meg azokat barátaikkal.

A közösségi média mint adatforrás érzékelteti a halmozódó kedvet, amely a vásárlói döntés kitörésében teljesedhet be. Ha a nők idén sokkal inkább vágynak a promóciós lehetőségekre, mint tavaly, akkor itt az idő, hogy a kereskedők extra ajánlatokkal, elsősorban kedvezményekkel keressék meg őket. Ha jó választ találnak a kutatási prognózisra, realizálódhat az elemzés haszna, és beüt a 2012 őszére jelzett 9,2%-os értékesítési növekedés a női ruházat piacán is.

A kereskedelmi előrejelzések elérhetőek itt és itt.


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .