Impact investment – hogyan ér össze társadalmi cél és befektetés?

A társadalmi hatás a lényeg.

Talán az Insiderblog olvasói között is vannak, akik tengerentúli oldalakat olvasva, kurzusok és konferenciák között nézelődve egyre többször botlanak olyan kifejezésekbe, mint social entrepreneurship, social enterprise, venture philanthropy, netán impact investment. A Harvard Business Review oldalain szinte minden másnap feltűnik a téma és az Amerikában már komoly befektetői piaccal is rendelkező sikeres társadalmi vállalkozások a világ legjobb egyetemeinek, business school-jainak diákjai közül válogathatnak. Nagyon úgy tűnik tehát, hogy nem az újjászülető hippimozgalomról van szó, hanem egy gyorsan professzionalizálódó új vállalkozói rétegről, akik történetesen éppen azon dolgoznak, hogyan tudnának segíteni a kibogozhatatlan társadalmi és környezeti problémákon.

A társadalmi vállalkozók kora

Az entrepreneur étosza mellett megjelent a social entrepreneur: aki felismer egy széles rétegeket sújtó problémát, meglátja benne az utólag mindig oly egyértelmű megoldást és azt valamilyen fenntartható, kiszélesíthető módon meg is valósítja. Természetesen ugyanezt csinálta az első óvoda alapítója, vagy rengeteg mai nagy civilszervezet is, és ezeket a kimagasló embereket mindig is támogatták díjakkal, kitüntetésekkel.

A különbséget talán Henry Ford és a szilícium-völgy hálózatainak párhuzamával tudnám érzékeltetni: régebben is voltak vállalkozók, akik megváltoztatták a világot, de amióta a piac rájött, hogy milyen nagy szerepük van az innovációban és az új érték teremtésében, azóta egész iparág alakult ki a fejlesztésükre. A társadalmi vállalkozókkal is hasonló a helyzet: nem csak arra jöttek rá, hogy vannak emberek, akik talán tudják a megoldást olyan reménytelennek tűnő problémákra is, mint mondjuk a legszegényebb rétegek felzárkóztatása, de a Nobel-díjas Muhammad Yunus óta arra is, hogy felelős és körültekintő üzleti modellekkel akár önfenntartóvá is tehetők ezek a megoldások (összegyűjtött példák).

Út a befektetők felé

A fenntartható modellekkel és az egyre nagyobb hátszéllel pedig a terület egyrészt vonzóvá vált az értékorientált, de professzionális pályát kereső fiatalok szemében (magyarul “divat” lett), másrészt pedig egyre több befektető is érdeklődik azok iránt az induló szervezetek iránt, amelyek mérhető társadalmi hatást képesek előidézni és üzletileg fenntarthatóan, valamilyen időtávon pedig akár nyereségesen is működnek. Ezen befektetők változó háttérrel rendelkeznek és többféleképpen definiálják magukat: a venture philanthropy a kockázati tőke logikáját alkalmazva ad hagyományos támogatást, az impact investment terület befektetői egyszerre követnek társadalmi és gazdasági megtérülési célt, míg mások ennél is piacibb szemléletűek (remek szószedet itt).

Na és Magyarországon?  

Persze kiváló amerikai barátaink már jó ideje követőkre találtak szerte a világon és Magyarországon is vannak olyan szervezetek, akik társadalmi hatásra törekvő szervezetekkel, vállalkozásokkal foglalkoznak. Ez mindenképpen jó hír azok számára, akik itthon tervezik az évszázad humanitárius üzletét, ráadásul az is igaz, hogy Európában is erősödnek a társadalmi hatásra törekvő támogatói, befektetői hálózatok. Az egy kissé megnehezíti viszont a helyzetet, hogy nálunk ezek a hálózatok még nem láthatóak, és meglehetősen nehezen találják meg egymást az asztal két oldalán ülő szereplők.

Ezen kíván segíteni most egy impact investing oldalról jött kezdeményezés, az Investment Ready, ami 2011-ben kezdett kapacitásbővítő tevékenységbe a régióban. Idén először hozza Magyarországra a Warm-up néven futó bevezető workshopját, amivel ígéretes, ötlet fázison már túljutott és persze társadalmi hatásra törekvő kezdeményezéseket, illetve, egy külön, zártkörű program keretében érdeklődő befektetőket, filantróp szereplőket kíván megszólítani. A befektetői workshop vendégei egy itthon eddig kevéssé ismert terület nemzetközi tapasztalataival ismerkedhetnek meg a már a blogon is említett Toniic impact investor hálózaton keresztül. A vállalkozói program célja pedig, hogy a projekteket a befektetői gondolkodásmód megértésében, az üzenet megfelelő megfogalmazásában és persze a modell ilyen szemszögű átgondolásában segítse – kiváló mentorokkal, egésznapos, intenzív munkával. Az esemény 2013. február 14-én lesz és a jelentkezéseket február 10-ig fogadják a szervezők.

További információ a programról a honlapon, vagy a budapesti szervezőktől: investment.ready.bud@gmail.com

A  szerző blogja a témában: http://socialentrepreneurship.blog.hu/

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..