Blogzine

Költségkímélő tippek kezdő startuppereknek

Az induló vállalkozók jól ismerik az alapítandó céggel járó első fázis nehézségeit. A startupok világából nemcsak sikertörténetről lehet hallani, hanem olyan esetekről is, ahol a frissen alapított cég nem éri meg a második évét. Érdemes pár alapvetést megfontolni.

(Kalapács István írása)

Az ismert problémák ellenére, mégis törhetetlen a vállalkozási kedv, úgy a hazai, mint a nemzetközi startupok körében. Az újon alapított cégek túlélése a megfontolt gazdálkodáson múlik. A vállalkozás működését csak úgy lehet fenntartani, ha a kiadás „áradat” megelőzése érdekében, a költségvetés idejében optimalizálásra kerül. A gyakorlatban ez a kiadások kellő időben történő csökkentését jelenti, eltúlzott spórolás nélkül.

A négy legjobb tipp az induló cégek sikeres továbbműködéséhez

  • Bizonyos feladatokat elvégzésénél a startupok gond nélkül többféle költségmegtakarító külső segítséget is igénybe vehetnek. Egyrészt sok esetben a baráti körben állnak szakemberek rendelkezésre, kik a kezdő fázisban tudásukkal professzionális támogatást nyújthatnak. A szívesség visszatérítésére pedig bizonyára előbb utóbb adódik alkalom.
  • Másrészt pedig napjainkban már bizonyos feladatok kiszervezésére a legmodernebb szolgáltatók kínálnak költségkímélő és megbízható megoldásokat. Olyan munkák elvégzése, mint például a honlap megszerkesztése, a könyvelés, vagy az irodahelységek takarítása sok esetben hatékonyabban megoldható a jövedelmezőbb „outsourcing” lehetőségekkel, mint az extra személyzet alkalmazásával.
  • Az induló vállalkozás sikeres működtetéséhez fontos az állandó költségek alacsonyan tartása. Érdemes például megfontolni a munkahely meghatározását, mert a helyszín kiválasztásánál jelentős összeg takarítható meg. Bizonyos üzletágaknál nem szükséges külön iroda bérlése, a saját otthon is megfelel home officenak. Az internet területén tevékeny startupok számára például a home office megoldás akár hosszú távon is alkalmas és rendkívül büdzsé kímélő. Alternatíva megoldás a kezdő vállalkozók számára a közösségi iroda, ahol a munkahelyiségek közös használatának köszönhetően osztandóak a bérleti költségek.
  • Az újdonsült tulajdonosok részére cégalapításnál elengedhetetlen a saját megtakarítással való rendelkezés, hisz vállalkozásuk beindításával a fizetésüket saját maguktól kapják, ami az árbevételük függvényében kezdetben néha kevesebb az elvártnál. Az első időszakban még nincs helye a túlzott igényeknek, ezért sok esetben a saját jövedelmüket okosabb a minimálisra csökkenteniük.
  • Egyes munkaeszköz beszerzése elengedhetetlen a startupok számára. Ezek közé sorolhatók a számítógépek, a telefonok, vagy más irodai kellékek. A vásárlás előtt azonban mindenkép kifizetődő a tulajdonképpeni igények felmérése. Érdemes feltenni a kérdést, hogy valóban szükség van-e kezdetben a drága irodai bútorokra? Talán a beruházás kiküszöbölhető és az első fázisban elegendő a bútorzat, ami eddig a pincében volt félretéve. Tényleg szükség van a drága telefonkészülékekre, amikor az üzleti kommunikáció nagy része az interneten is lebonyolítható? Ebben az esetben ajánlott egy lista vezetése, ami segít eldönteni, melyek azok a munkaeszközök, amelyek elengedhetetlenek és melyek azok, amik nélkülözésével fölösleges kiadás előzhető meg.

A meglévő erőforrások intelligens kihasználása

A startupoknak kezdetben több tényezőt tanácsos szem előtt tartaniuk a korai kudarc megelőzéséért. Az adott erőforrások – a baráti kör, a saját lakás, az internet által adatott technikai lehetőségek – optimális használatával jelentős anyagi előny teremthető meg. A vállalkozás sikerének növekedésével a spórolási faktorok idővel elérik a határukat és vesztenek relevanciájukból, viszont a cégek indításakor a gazdasági túlélést biztosító támaszpillérként szolgálnak. 

Megosztás