Ilyen az ideális világítás az osztálytermekben

A Tungsram szakértője szerint az energiahatékony, szabályozható, órai feladatokat figyelembe vevő megoldás jelenti a jövőt.

Világszerte gond, hogy az iskolai tantermek megvilágítása gyakran nem optimális. A rosszul kialakított megvilágítás fárasztja a diákok szemét és ronthatja a koncentrációt. Az ideális osztálytermi világítást a LED jelenti, amely energiahatékony, környezetbarát, szabályozható, figyelembe veszi a fény egyenletes eloszlását, a káprázást, a napsütést, a színvisszaadást. A jó megoldás a diákok által elvégzendő feladatokat tekinti alapnak. Ilyen tantermek magyar gyártású termékekkel és magyar megoldásokkal is elérhetők. Mindez ráadásul az energiamegtakarításból finanszírozható.

Alulvilágított, e tekintetben napjaink műszaki színvonalától elmaradó osztálytermek – ilyen tantermek „fénytechnikai méretezésével” (ez a szakmai elnevezése a világítástechnikai tervezésnek) foglalkozik Bozsik József, a Tungsram világítástechnikai mérnöke. A vállalat korábban, még GE Lightingként 2006 és 2010 között részt vett abban a konzorciumban, amely az állami támogatású, nagy sikerű Szemünk fénye programot hajtotta végre, és a hazai iskolák világítását, fűtését modernizálta. Ez a program folytatható lenne hazai termékportfolióval és megoldásokkal.
„Világszerte elterjedtek a tükrös-rácsos lámpatestek fénycsövekkel.”, mondja a Tungsram szakembere. „A fénycsövek energiahatékonysága azonban rossz, gyakran hibásak, ezért vibrálnak; a fényáramuk pedig nem szabályozható. Nem jó az sem, ha a lámpatestek régiek, elavultak, vagy a lamellák már letöredeztek.Ha például a plexilapok – amelyekkel takarják a fényforrást, hogy ne világítson közvetlenül a szembe – idővel elsárgulnak, olyannyira csökken a fényáteresztő képességük, hogy gyakran a fényáram 50 százalékát engedik csak át. Ezt pedig nem lehet tisztítással, porolással, de még a fénycsövek cseréjével sem orvosolni”, mondja a szakember.

Vizuális komfort a szabványon túl
A hazai szabványügyi testület meghatározta, hogy a tantermekben szükséges megvilágítási érték 500 lux legyen. (Luxban mérjük egy adott felületen, ez esetben például az iskolapadon vagy a táblán létrehozott megvilágítást. Ez más, mint a mostanában a lámpákon megjelenő lumen érték, amely a lámpatest által kibocsájtott fényáram értéke).
Bozsik Jószef azt mondja, ez még csak a kezdet lenne: a szabványos 500 lux létrehozásán túl megfelelő vizuális komfortot kell(ene) kialakítani a tantermekben.
Ha ugyanis nem a különböző látási feladatokhoz alkalmazkodik a megvilágítás, vagyis a helyiség mérete helyett nem az ott végzett tevékenységet vesszük alapul, akkor a diákoknak jóval nehezebb dolguk lesz. A szemük elfáradhat, az információ elveszhet, a koncentrációs képesség csökkenhet, ezáltal hosszú távon adott esetben a tanulmányi eredményre is hatással lehet.

Milyen szempontokat kell tehát figyelembe venni az iskolai világítás kialakításakor?
Káprázás: a sztenderd érték (UGR 19 az osztályteremben) lehet magasabb folyosón vagy öltözön, de alacsonyabb például műszaki rajzolás esetén. Minél szélesebben sugárzik egy lámpa, annál rosszabb ez az érték.
Egyenletesség: sajnos a szükséges tantermi átlag 500 lux úgyis kijöhet, hogy a terem egyik sarkában 1000 luxot mérünk, a másikban pedig 0-t, mondja Bozsik József. Ezért 60-70 százalékos egyenletesség mellett kellene ezt az értéket elérni. Itt figyelembe kell venni a természetes fényt is: gondoljunk be, milyen káprázást okoz, ha az iskolapadon jegyzetelő diák füzetére süt a nap, és az ott keletkező 2000 lux után ránéz a táblára, ahol jó esetben 500 lux csupán a megvilágítás.

Színvisszaadás: létezik egy mutató (CRI, color rendering index), amely szerint a tantermekben színek 80%-át kellene helyesen látnunk a megfelelően kialakított világítás esetén. De ahol a gyerekek rajzolnak, ott 90%-ot is el kellene érnie ennek az értéknek (a 100% egyébként a napfény).
Direkt és indirekt fények: az ideális megvilágítás gondot fordít a lámpatest mennyezet felé jutó fényhányadára is. A plafon nem lehet sötét, így csökkennek az árnyékok, javul az arcok vagy a táblára írt jelek felismerése.

Milyen tehát az ideális osztálytermi világítás?
LED: A Tungsram világítástechnikai mérnöke szerint csakis a legkorszerúbb technológia, a LED jöhet szóba, az elmúlt 5 évben minden iskolában ezt javasolta. Energiahatékony, nem vibrál és szakszerű méretezés esetén hozza a fent felsorolt értékeket. Ráadásul nem csak az égőre vonatkozik az ajánlás, hanem a lámpatestek cseréjére is. Ha ugyanis a régi, elavult lámpatestekbe szerelik be az elérhető LED-csöveket, akkor csak konzerválják az eddigi állapotot. Bár energiamegtakarítást elérhet az intézmény, a megvilágítás nem lesz jobb, mert ezeket a csöveket elsősorban nagyáruházakra, raktárakra tervezték.

Sugárzási szög: Több, szűkebb sugárzási szögű lámpatesttel kell felszerelni az osztálytermeket, indirekt fényekkel, hogy elkerüljük a káprázást és a zavaró árnyékokat, amelyek például megnehezítik a rajzolásban, írásban elmerülő diákok dolgát. Ráadásul a termek átrendezését is figyelembe vehetjük, hiszen nem minden órán, nem minden feladathoz állnak padok a hagyományos sorban. LED-es megvilágítás esetén ilyenkor sem romlik az eredmény.

Szabályozható megoldás: Lámpatesteket többnyire a terem hosszabb oldalán, az ablakokkal párhuzamosan szerelik fel, ezekbe Bozsik József szerint érdemes beépíteni az ún. DALI rendszerű szabályozót. Ha a lámpasorokhoz fényérzékelőt szerelnek, napsütésben a lámpatest képes csökkenteni a fényt az ablakhoz közeli soron, és növelni a távolabbi részeken, sarkokban. Mi több, létrehozhatók „világítási képek”, sablonok is. Ezeket előre beállítva, egyetlen gombnyomással elérhetjük gyakori helyzetekben, például egy sötétebb konfigurációt osztálytermi vetítéshez, egy világosabbat táblai vagy asztali munkához.

Árnyékolás: gondoskodni kell mesterséges árnyékolásról, redőnyről, reluxáról is, hogy a fény egyenletes maradjon a teremben káprázó napsütés idején is – teszi hozzá a Tungsram világítástechnikai mérnöke.

Finanszírozható megoldás
Sokan gondolhatják, hogy valóban jó lenne a tantermi világítás cseréje, de nincsen rá pénz. A jó hír, hogy a LED-re való váltás  beruházásának finanszírozása a korszerűsítéssel elért energia megtakarításból történhet. Az ún. ESCO modellben a megtakarításon alapul a szerződés, nincs szükség önrészre vagy csak minimálisra.

Tornaterem: más szempontok
Az iskolai tornatermekben a szabványos megvilágítási érték némileg alacsonyabb, 300 lux. Itt arra kell figyelni, hogy a lámpatestet eltalálhatja a labda, ezért vagy masszív terméket kell választani, vagy ráccsal kell megvédeni. A termek, csarnokok gyakran magasfényű padlóján a régebbi technológiájú, gázkisülő lámpák fénye zavaróan tükröződhet. Ezért ma már gyakran használnak műanyag padlót vagy a parkettát selyemfényű lakkal fedik be. Megoldás lehet a LED-lámpákon már használható, tompító hatású diffúz búra vagy az úgynevezett asszimetrikus fényvető.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..