Startup-ok a weben avagy mi kell a sikeres online jelenléthez

A startup weboldalak kiemelt fontosságú marketing eszközök, mivel a cég elsősorban ezen keresztül mutatja be magát, építi a brand-et illetve ez az elsődleges felülete az értékesítésnek valamint a partnerek elérésének.
A startup weboldalak tervezőinek nagy felelősség van a vállukon, nem engedhetik meg maguknak, hogy tucat munkaként tekintsenek egy ilyen projektre. Egyrészről meg kell bizonyosodniuk arról, hogy a weboldal tökéletesen tükrözi a márkát, amelyet képviselnek, másrészről pedig biztosra kell menniük, hogy a site forgalmat (és ezzel együtt bevételt) is fog generálni.
Az alábbiakban megpróbáljuk összefoglalni azokat a kulcsfontosságú tényezőket, amelyek a startup weboldalak sikeréhez elengedhetetlenek.

Egyértelmű (üzleti) célok

Egy weboldal sokfajta üzleti cél megvalósításában támogathatja a vállalkozást. De mielőtt a tervezés elindul, fontos pontosítani, hogy melyek ezek az üzleti célok, mert a designt, a tartalmat valamint a funkcionalitást ezen célok megvalósításának kell alárendelni.
Ha egy weboldal célja a brand építés, akkor utólag nem várjunk tőle az eredetitől eltérő üzleti célok megvalósítását, mert nem arra lett megtervezve.

 

Értékajánlat

Az igazán profi startup-ok erős értékajánlatot kommunikálnak a látogatók felé. Az értékajánlat az, ami meg tudja őket különböztetni a többi konkurenstől, amely kiemeli őket a hasonló cégek tömegéből.
A webdesign célja annak bemutatása, hogy a termék miben különbözik a piacon elérhető többi terméktől, melyek az erősségei és a vásárlóknak miért érdemes ezt választani. Ennek megvalósítása viszont csak úgy lehetséges, ha a cég nem elsősorban önmagára koncentrál, hanem megpróbálja megérteni a látogatók motivációját és igényeit.

 

Webdesign

A startup vállalkozások weboldalai esetében a funkcionalitás mindig előnyt élvez a design-al szemben, mert pontosan tudják, hogy a cél nem azon van, hogy a látogató gyönyörködjön a weboldalban, hanem azon, hogy minél hatékonyabban átadják az üzenetet és megvalósítsák az üzleti célokat.
A design tulajdonképpen csak keretet ad annak a rendszernek, amelybe az információt és a funkciókat becsomagoljuk és a látogató felé eljuttatjuk. A design-ra a startup weboldal esetében nem elsősorban a hagyományos értelembe vett művészi értékként tekintünk, hanem sokkal inkább egy olyan keretrendszerként, amely a gyors betöltődést, a könnyű navigálhatóságot, az oldalakon átívelő konzekvens struktúrát, a könnyű olvashatóságot és a hatékony információ átadást szolgálja.

 

Navigáció

A startupok gyakran olyannyira fontosnak tartják a kerativitást, hogy megfeledkeznek a használhatóságról. A menüvel szembeni elvárás a konzekvens megjelenés, a könnyű megtalálhatóság valamint a megfelelő elnevezések használata. Az olyan menüpont nevek, mint a pl. “Találkozzunk!” a “Kapcsolat” helyett talán menőnek és egyedinek hangzik, de valójában megnehezíti a felhasználó dolgát abban, hogy megtalálja amit keres.
A startup cégek weboldalaira jellemző, hogy minimális menüpont mennyiséggel rendelkeznek annak érdekében, hogy valóban csak a legfontosabb információk legyenek szem előtt és semmi más ne terelje el a látogató figyelmét a lényegről.

 

Egyszerűség

Sok startup weboldal tele van tömve grafikákkal, lehetőségekkel és választásokkal. A hatékony weboldal a végtelenségig letisztított felülettel fogad, amelyen nem hagynak helyet a szükségtelen elemeknek, csak az marad, ami igazán számít az információ átadása szempontjából.
Ebben a folyamatban célszerű erős vizuális hierarchiát kialakítani az egyes elemek között, a grafikai elemek legyenek erős kontrasztban egymással a könnyű megkülönböztethetőség érdekében és az egyes funkciókhoz tartozó lépések legyenek a lehető legegyszerűbbek, leginkább magától értetődőek és könnyen kezelhetőek.

 

Cselekvésre ösztönzések (CTA)

Mindent úgy kell megtervezni a weboldalon, hogy az a cég céljaival összhangban álljon. Arra gondolok, hogy a CTA (call-to-action) vagyis a cselekvésre történő felszólítás gombok a meghatározott üzleti cél teljesülése vagyis a konverzió irányába tereljék a látogatót. Egy komplexebb, összetett szerkezetű weboldal esetében nem is olyan egyszerű annak megtervezése, hogy melyek a főbb üzleti célok, azokhoz milyen konverziók tartoznak és ezen konverziók megvalósulását a weboldalon milyen útvonalakon alakítjuk ki, milyen tartalmakhoz, milyen konverziók tartoznak. Mindezt pedig úgy, hogy ne próbáljunk meg egy adott oldalon többfajta konverziót is megvalósítani, mert az egyértelműen rontja az eredményességet.
A legtöbb startup cég weboldalának esetében a konverzió a legfontosabb cél. Éppen ezért sok energiát, időt és pénzt fektetnek a konverzió optimalizálásba annak érdekében, hogy minél hatékonyabb legyen. A CTA gombok megjelenése, környezete, szövegezése olyan aprónak tűnő dolgok, amelyek valójában több százalékkal tudják a célok megvalósulását javítani.

 

Tipográfia

A webdesign 95%-a tipográfiából áll. A gondosan kiválasztott betűtípus, a betűszín kontrasztja, a sormagasság, a sorhosszúság, a címsorok közötti hierarchia mind mind hozzájárul ahhoz, hogy egy szöveget kellemes legyen olvasni vagy épp ellenkezőleg, rövid böngészés után elkattintson a látogató.
A tipográfia egy külön műfaj a webdesign-on belül, amelyet nem szabad elhanyagolni és laikusokra bízni, mert különben nem fogja a weboldal hozni a kívánt eredményeket.

 

Képi elemek

Egy kép többet mond ezer szónál, és ez a legnagyobb startup-ok weboldalának esetében is jól látszik. Kevés szöveges tartalom mellett nagyon gondosan kiválogatott képi elemekkel, videókkal igyekeznek minél hatékonyabban átadni az üzenetüket.
Gyakori buktató a designereknél, hogy hanyagul a témához nagyjából passzoló stock fotókat alkalmaznak a weboldalon, ugyanakkor tudniuk kellene, hogy még egy laikus is képes az esetek többségében megkülönböztetni egy stock fotót egy saját képtől. És az bizonyított, hogy a stock fotók bizalom romboló hatásúak, ezért fontos a minőségi saját képekre helyezni a hangsúlyt.

 

Bizalom és hitelesség

A startup weboldal egy olyan vállalkozást képvisel, amelyik a piacon sokszor már évek óta jelenlévő konkurensekkel próbál meg versenyezni és megerősíteni magát egy adott területen.
Ez nem egyszerű különösen egy éppen szárnyait bontogató vállalkozás esetében. A látogatók megnyerése és a konkurensek utolérése érdekében bizalom építő elemeket kell beépíteni a weboldalba. Olyanokat, amelyek bizalmat és hitelességet építenek a látogató szemében.
A bizalom építő elemekből nagyon sokfajta van, a téma megérne egy külön cikket is, ezért csak röviden felsorolok párat közülük és tetszés szerint lehet kiválasztani azokat, amelyek az adott startup esetében működőképesek:

• ügyfél idézetek
• díjak, elismerések
• ügyfél logók
• publikációk
• blog
• konferencia részvételek
• videó anyagok
• közösségi média jelenlét
• … stb.

 

Mobile-first stratégia

A startupok nem engedhetik meg maguknak, hogy elveszítsenek akár csak egy potenciális ügyfelet is. Itt lép a mobil-first webdesign előtérbe. A mobil használatban már túlszárnyalta az asztali számítógépet. Ez azt jelenti, hogy a látogatók többsége mobilról érkezik a weboldalra. Meg kell győződni arról, hogy a weboldal hibátlanul jelenik meg és hibátlanul működik az összes eszközön.
2018-ban a Google bevezette a mobil indexelést, ami azt jelenti, hogy ha egy weboldal reszponzív és a tartalma megegyezik a desktop változattal, akkor a mobil verzió alapján indexeli. Ezen okok miatt kritikus lett a weboldalak mobil használhatósága.

 

Keresőbarát kialakítás

Meg kell győződni arról, hogy a weboldal keresőbarát módon van megtervezve és a tartalom is ennek megfelelően van megírva. A keresőbarát kialakítás nem azt jelenti, hogy a Google számára készül egy optimális oldal, hanem azt, hogy a potenciális célközönség igényeihez lesz igazítva az oldal és ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy számukra a keresőkben is jól fog szerepelni.
A Google több, mint 200 szempontot néz amikor eldönti hányadik helyen fog szerepelni egy weboldal egy adott kifejezésre. A legfontosabb szempontok a reszponzív szerkezet, a megfelelő minőségű és mennyiségű tartalom, a betöltődési sebesség és az adott oldalra hivatkozók száma valamint minősége. Javasolt ezen szempontok közül minél többet a lehető legjobban teljesíteni és az eredmény azonnal látható lesz.

 

Felhasználói élmény

A felhasználói élménybe tartozik minden olyan elem, amely egy látogató weboldallal szembeni elégedettségét meghatározza. És mivel egy üzleti cél vagy nevezzük konverzió szempontjából az egyik legfontosabb szempont a felhasználói élmény, ezért ennek javítása lett az utóbbi évek weboldal fejlesztéseinek a fő mozgató rugója.
Minél magasabb felhasználói élményt valósít meg a weboldal, annál valószínűbb, hogy nagyobb konverziós rátát fog elérni.

A felhasználói élménybe éppen ezért minden beletartozik, amely a látogatót befolyásolja:

• megtalálhatóság
• elérhetőség
• hasznosság
• használhatóság
• értékteremtés
• hitelesség

A felhasználói élmény megtervezése és kiépítése mára egy külön szakmává nőtte ki magát, amelynek alkalmazásában a startup cégek mindig is élenjárók voltak.

További részletek itt:

https://www.usernet.hu/blog/mi-az-a-ux-user-experience-design

 

Esettanulmányok

Az esettanulmányok segítik az ügyfeleket abban, hogy megismerjék a startup munka módszereit, kommunikációját, ügyfél porfólióját. Az elemzések rávilágítottak arra, hogy a látogatók nagy része elolvassa ezeket az esettanulmányokat, amelyekből hasznos információkat merítenek egy lehetséges jövőbeni munka kapcsolatra nézve, ráadásul a bizalom kiépítésében is jelentős szerepet játszanak.

 

Betöltődési idő

A Google már jó ideje rendszeresen figyelmezteti a weboldal tulajdonosokat azzal kapcsolatban, hogy a weboldal betöltődési sebesség mennyire kritikus a felhasználók szempontjából. Ők már csak tudják, hiszen megállapításaik, statisztikáik weboldalak millióinak elemzés alapján születik.
Egy lassú weboldal már a keresőkben hátrányt szenved a konkurensekkel szemben, mivel a Google jó ideje hátrasorolja azokat, akik nem megfelelő teljesítményt nyújtanak. Teszi mindezt azért, mert nem akar olyan oldalakat látni előkelő helyezésekben, amelyek végül lassú betöltődésükkel csalódást okoznak a látogatóknak és ezzel végső soron a Google-t is leminősíthetik.
A KissMetrics kutatása rávilágít arra, hogy egy másodperces lassulás a betöltődésben 7%-kal tudja csökkenteni a konverziót, ami hatalmas bevétel kiesést jelent különösen az e-commerce oldalaknál. Az üzenet tehát egyértelmű: gyorsítani kell a weboldalt és rendszeresen ellenőrizni a betöltődés sebességét.

 

Reszponzívitás

A reszponzívitás azt jelenti, hogy a weboldal szerkezete és megjelenése automatikusan igazodik a látogató kijelzőjének felbontásához (méretéhez) és így egy optimális felhasználói élményt biztosít.
Magától értetődőnek kell lennie, hogy mostanság már minden weboldalt reszponzívan terveznek meg és programoznak le, a gyakorlatban mégis azt látom, hogy sokszor komoly használhatóságot negatívan befolyásoló hibák esnek a folyamatba. A mobil menü nem azonos a teljes méretű menüvel vagy rosszabb esetben nem is működik. A tartalmak néhol kicsúsznak az oldalról, a képek rosszul méreteződnek, a betűméret túl kicsi a mobilon olvasáshoz … stb. Ezek az apró hibák csak akkor derülnek ki, ha egy kicsit alaposabban elemezzük a látogatottsági statisztikákat, amelyekből villámgyorsan kiderül, ha valamelyik eszköz verziónál megugrik a kilépők aránya.
A lényeg tehát már nem az, hogy reszponzív lesz-e a weboldal, hanem az, hogy valóban minden felbontáson hibátlan felhasználói élményt nyújt.

 

Landing oldalak

A landing oldalak egy „csomagban” tartalmaznak mindent, amely a látogató informálásától a konverzió lebonyolításáig kell. Szerkezetük és tartalmuk az idők során tökéletesre lett csiszolva annak érdekében, hogy jól szerepeljenek a keresőkben vagy egy adott hirdetési kampányt támogassanak, megragadják a látogató figyelmét, tájékoztassák az ajánlatról és különböző bizalomépítő elemek segítségével megnyerjék és továbbítsák a konverzió megvalósulása felé.
Landing oldal híján a „klasszikus” weboldal struktúrával sokkal nehezebben lehet boldogulni, ezért használatuk nélkülözhetetlen egy startup esetében. Egy landing page felépítését nem kell feltétlenül a nulláról kezdeni, ma már számtalan olyan online szolgáltatás érhető el, ahol landing page sablonok közül válogatva pillanatok alatt össze tudunk állítani egyet.

 

A/B tesztelés

A lean startup a tervezésből, fejlesztésből, tesztelésből, mérésből és ezen lépések ismétléséből áll. Nem szabad egyetlen verziójú landing oldalban vagy CTA elemben gondolkodni, mindig legyen még két vagy három verzió arra, hogy tesztelni lehessen hatékonyságukat potenciális felhasználókkal. Az A/B tesztelés segít a leghatékonyabb forma/tartalom/nyelvezet megtalálásában.

Az alábbi elemeket érdemes tesztelni:
• Fő üzenet szövege
• CTA gombok
• Űrlapok
• Képek

Fejlesztői csapat

Ha nincs a cégnél egy profi webdesigner, akkor nem szabad, hogy belsős emberek tervezzék az oldalt. Annak a költségnek, amit egy belsős emberrel „spórolhatunk” egy profi webfejlesztő csapat felkérése helyett, a többszöröse elveszíthető, ha a weboldal nem professzionálisan van megtervezve és kivitelezve.
A startup-ok gyakran gondolkodnak úgy, hogy megpróbálják belsős erőforrásból megoldani a weboldal megtervezését és lefejlesztését és ha nem megfelelően teljesít, akkor majd később lecserélik egy profi megoldásra. A gondolatmenet jónak tűnik, csak azzal a bevétel kieséssel nem számol, amit a cég azon hónapok során szenved el, mikor még a belső fejlesztésű gyenge weboldal üzemel.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..