Blogzine

Kielemzett növekedés – interjú Szekeres Péterrel, a Neticle ügyvezetőjével, társalapítójával

Nem csak netes szövegeket, de már ügyfélhangokat is képes elemezni a Neticle, amely idén öt újabb országban vetette meg a lábát a Hiventures befektetése révén. Szekeres Péterrel, az egyik alapítóval, a Neticle Labs Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk, nem csak a múltról, de a jelenről és a jövőről is, illetve arról, hogy a Hiventures befektetése milyen lehetőségeket hozott az egyre érettebb, látványosan fejlődő magyar startup számára.

Ha jól tudom Ti, ötletgazdák régóta ismeritek egymást. Valami iskolai rendezvényen született a gondolat?

– Igen, hárman alapítottuk a Neticle-t, rajtam kívül Horváth Róbert és Csikós Zoltán voltak az alapító tagok. És igen, még egyetemen találkoztunk egy diákszervezetben, ahol korábban is ismertük egymást távolról. Aztán egy klasszikus egyetemi buliban kifejtettem az ötletem, hogy kellene dolgoznunk valamilyen ‘szövegelemzéses startupon’. Elkapott minket a 2011-es magyar startup-láz, és ezután már nem volt megállás…

Melyek is pontosan a Neticle első, illetve későbbi projektjei?

– Először egy alternatív, amolyan valós idejű wikipedia megoldás volt az ötletünk, de hamar rájöttünk, hogy a közép-európai startupként B2B SaaS (cég és cég közötti eladás, szoftver, mint szolgáltatás – a szerk.) modellben érdemes gondolkodnunk, és a szövegelemzést az internetes tartalmakkal kombinálva egy újfaja közösségi média figyelő és elemző megoldást készítettünk a nulláról. Ezt ma Neticle Media Intelligence-nek hívják, és már 6 országban van jelen, és több mint 100 nagy cég használja nap mint nap.

De azóta is van újdonság, ha jól tudom. Hogyan valósultak meg az újabb és újabb projektek? Mi volt a továbblépési irány?

– A Neticle Media Intelligence kifejlesztését követően rájöttünk, hogy nem csak közösségi média szövegeket érdemes elemeznünk az ügyfeleinknek, hanem más forrásokból gyűjtött ügyfélhangokat is. Így született meg a második termékünk szintén szövegelemzésre építve: Zurvey feedback analysis. Innen már csak egy lépés volt, hogy magát a szövegelemzést is önálló modulként termékesítettük (Neticle Text Analysis) így tudjuk támogatni a nagy céges szövegelemzési projekteket.

Milyen a kapcsolatotok a tőkét juttató Hiventuresszel? Milyen segítséget, iránymutatást kaptok tőlük?

– Kifejezetten jó a kapcsolatunk a Hiventuresszel. Önmagában a board üléseken sok hasznos kérdést és visszajelzést kapunk. Nagyon hasznos az is, hogy a széles portfoliójuk miatt egyre csak gyűlik a tapasztalat és benchmark a Hiventures csapatnál; és ezt bölcsen meg is osztják velünk példákkal, de konkrét cégnevek nélkül, hogy ebből tudjunk tanulni. Ha releváns rendezvény van, arra meghívásokat kapunk, és bemutatnak minket szintén releváns külföldi VC-knek, hogy tudjuk építeni, tervezni a következő körös befektetésünket is.

Egyébként annak idején miért a Hiventures növekedési programját választottátok?

– Szimpatikus volt a hozzáállásuk, korrekt volt az értékelés és megvolt a kémia elején. Láttuk, hogy valami nagy készül, és nem akartunk kimaradni.

Pontosan mihez segített titeket hozzá a Hinventures befektetése?

– Be tudtunk lépni öt új országba, Oroszországba, Grúziába, Ukrajnába, Bulgáriába és Romániába az idén. Ráadásul egészen húsz országig skálázhatóvá tudtuk tenni a szervezetünket, folyamatainkat és a rendszereinket. Ehhez használjuk fel jelenleg is a kapott tőkét, és nagyjából sikerül a tervek szerint haladni.

Ha úgy adódna, esetleg valamilyen másik, újabb projekttel, akkor újra a Hiventurest választanátok?

– Igen, mert nincsenek felesleges elvárások, nagyon gördülékeny a kommunikáció és az együttműködés. Nekünk ez egy ideális kapcsolat, persze ehhez az is kell, hogy teljesen transzparensen megmutatjuk a döntéseinket vagy azt is, ha valahol hibáztunk. Közös célunk a növekedés.

Mint említetted sok helyütt vagytok jelen. Milyen piaci potenciált láttok itthon, a régióban, egész Európában vagy akár távolabb?

– A szövegelemzésre – ami pontos és tudja fő nyelvek mellett a niche nyelveket is – hatalmas igény van, hiszen óriási szövegmennyiség áll rendelkezésre minden szervezetnél. Nekünk csak meg kell mutatnunk, hogy hogyan lehet ezt egyszerűen az üzletben felhasználható tudássá, insightokká alakítani.

Mik a kockázatok az említett vagy épp a további külföldi piacokon, lokációkban?

– A piacra lépés B2B-ben időigényes. Normál esetben is 6-9 hónap egy sales ciklus. De ha még kompetitív is esetleg a lokális piac, vagy éppen árérzékeny, akkor alternatív stratégiákat kell fejleszteni. A nem megfelelő helyi képviselő vagy partner bevonása is okozhat komoly időbeli csúszásokat, erre pedig szintén nagyon oda kell figyelni.

Mely pozíciókban szeretnétek erősíteni a saját csapatot?

– Mi több senior üzletfejlesztési szakembert szeretnénk erős helyi ismerettel és networkkel a célpiacainkon. Amúgy nagyon tehetséges és profi a jelenlegi csapatunk.

Mi a fő kihívás, amivel jelenleg foglalkoztok? És mi lesz – mi lehet – az fél, egy vagy két év múlva?

– Jelenleg kemény dió, hogy negyedévente 2-3 új országban kezdjük meg a működést. Ez most nagy odafigyelést igényel. Fontos kérdés, hogy milyen feladatokat automatizáljunk és hova érdemes új embert bevonni. Közben a szervezetünk is nő, és arra szintúgy oda kell figyelni, hogy egy csapat is maradjunk, ne csak munkatársak legyünk. Ez nagyon fontos, mert húzós helyzetekben egy jó csapat tud csak helytállni.

Mire lenne szükségetek jelenleg leginkább?

– Egy időtágító mindig jól jön, de amúgy jelenleg jól haladunk… :)

Szerinted hogyan lehet sikerrel felépíteni egy-egy remek ötletet? Hogy látod, mi az a néhány dolog, ami a legfontosabb egy startup életében?

– 1. Figyeljen, hogy az értékesítés (marketing-presales-sales) és technológia 50-50%-os eleme a sikernek.

2. Legyen egy olyan csapat, aki rugalmas, tanulni akar és szereti a kihívásokat. A negatív emberek nagyon destruktívak sajnos.

3. A termék/szolgáltatás validált legyen. Ez több dolgot jelent: legyen definálva, hogy ki a célcsoport, és hogy nekik hogyan és miért teremtünk értéket, és mekkora díjat kérhetünk ezért. Ez egyszerű, de szigorú dolog, Mégis sok startup kihagyja.

4. Legyen lehetőség skálázható növekedésre. Lehet az lassú növekedés is, csak legyen stabil.

Megosztás