Több millió vásárló és eladott termék évente – interjú Robert Johnson-al

A GLAMI egy divatböngésző, mely megalakulása óta elképesztő számokat produkált – több millió vásárló és eladott termék évente, folyamatosan bővülő partneri kör! Hogyan jött a Glami.hu nevű divat startup létrehozásának ötlete, és azóta milyen fontos mérföldköveket tudtatok elérni?
2012-ben vezérigazgatónk, aki Csehország legnagyobb árösszehasonlító portálját, a Heurekát megalapította, eladta a céget, és éppen a következő nagy üzleti lehetőséget kereste. Tudta, hogy jelenleg az online divat az egyik legdinamikusabban növekvő szegmens, és úgy érezte, a webshopok közötti böngészés felesleges vesződséggel jár. Ekkor döntötte el, hogy megalapítja a GLAMI-t. Azóta 13 ország piacán vezettük be a márkát, és 2018-ban több mint 100 millió euró árbevételt hoztunk partnereinknek. Célunk, hogy 2019-ben ezt megduplázzuk.

Csehországi bázissal működtök, de mára Európa több országában is jelen vagytok. Hogyan sikerült alkalmazkodnotok a különböző piaci kultúrákhoz, vásárlói elvárásokhoz országonként?
Úgy gondoljuk, hogy minden piac egyedi megközelítést érdemel, ezért terjeszkedésünk mindig tapasztalt külföldiek alkalmazásával kezdődik. Az egyes országokban működő csapataink fő célkitűzése, hogy a webes felületeink kialakítása országspecifikus legyen, amelyek egyébként egy nemzetközi startup része, és nem fordítva. Ezzel a megközelítéssel biztosítjuk, hogy minden termékkategória és a leginkább kedvelt márkák egyaránt jelen legyenek weboldalunkon felhasználóink számára.

Jelenleg a GLAMI Country Managereként dolgozol. Kérlek, mesélj egy kicsit arról, hogy milyen feladatokat látsz el pontosan és milyen felelősséggel jár egy ilyen pozíció?
Alapítónknak van egy mondása, „öt alapító, öt vállalat” – még abból az időből, amikor csak néhány piacon voltunk jelen. Az országok vezetői, azaz a Country Manager-ek valójában mini ügyvezetők. 6-10 főből álló csapatokat vezetnek és át kell látniuk a GLAMI teljes működését, a partnerek megszerzésétől a piaci stratégiák meghatározásán át a sajtókommunikációig. Tulajdonképpen én felelek az általam felügyelt ország eredményességéért.

Nemrég napvilágot látott a Fashion Re(search) projektetek, mely az online divatpiac helyzetét térképezte fel, és ha jól tudom, már készül a következő. Mi a célja ennek a kutatásnak?
Úgy éreztük, nem volt elegendő felhasználható adat a magyar divatpiac helyzetéről. A GLAMI-nak divatkereső motorként egyedi rálátása van arra, mi történik a piacon. Úgy döntöttünk, kihasználjuk ezt a rálátásunkat és piaci erőnket, hogy egy átfogó kutatást készítünk a vásárlói magatartásról és az aktuális trendekről. A végső cél a divat e-kereskedelem fejlődésének felgyorsítása Magyarországon azáltal, hogy megfelelő betekintést nyújtunk abba, mi érdekli az embereket, amikor divattermékeket vásárolnak. Ezt a kutatást rendszeresen el fogjuk készíteni, kétszer évente.

Kérlek, foglald össze néhány mondatban a februárban közzétett kutatás eredményeit!
A magyarok 67%-a hajlandó többet fizetni a fenntartható divatért, de vásárlók több mint fele nem tudja, mely termékek fenntarthatók. Erre a piacnak mindenképpen oda kell figyelnie. Egy másik ok, amiért a vásárlók többet költenek divatcikkekre, a termékek magasabb minősége. Közel 70%-uk hajlandó többet fizetni, ha jobb minőségű termékhez juthat hozzá. Jelenleg azonban nincs lehetőség a divattermékek minőségének átfogó értékelésére online.

Szerinted milyen esélyekkel indul egy külföldi startup ma Magyarországon, ahol eleve relatíve kicsi a piac? Nektek hogyan sikerült megküzdenetek a kezdeti nehézségekkel globálisan és magyar vonatkozásban?
Úgy gondolom, hogy a sokak által negatívumként megítélt aspektusok – a piac mérete, a nyelvi akadályok – valójában lehetőségek. Magyarország egyike azoknak a piacoknak, ahová külföldi vállalkozások később kezdenek terjeszkedni. Ez számunkra kifejezetten optimális, hiszen így nem kell erős versenytársakkal számolnunk. A legnagyobb nehézségünk a kompetens munkaerő megtalálása, különösen prágai székhelyünk miatt. Másrészről viszont erősek vagyunk a mesterséges intelligencia és más automatizálások terén, ami megkönnyíti az oldal gyors felállítását az egyes országokban.

Te hogyan foglalnád össze a startup vállalkozási forma előnyeit és hátrányait?
A startupok élő organizmusok, amelyek vállalati kultúrája folyamatosan változik, az ott dolgozó emberek alakítják. A folyamatok szintén folyamatosan felülíródnak, hogy megkönnyítsék a néhány főtől a többszáz alkalmazottig történő növekedést. Én személy szerint szeretem ezt a dinamikát, a kihívásokkal teli környezetet. Minden csapattagnak valós ráhatása van a folyamatokra, és bárki élére állhat egy-egy változásnak. Megértem azonban, hogy vannak, akik jobban fejlődnek stabil struktúrákban, ez személyiség kérdése. Mindkét féle üzleti modell kínál lehetőségeket.

Milyen céljaitok vannak 2019-re, milyen eszközök bevezetésén dolgoztok jelenleg?
2019 az eddigi leggyorsabb tempójú évünk lesz. Három fő célkitűzésünk van erre az időszakra. Dolgozunk egy értékelési rendszeren, ahol látogatóink véleményezhetik vásárlásaikat, bevezetünk egy új szekciót a fenntartható divatnak, és létrehozunk egy felületet a helyi tervezők számára, ahol megoszthatják a márkájukkal kapcsolatos történeteket. Mindezeken felül legalább 5 új országba fogunk terjeszkedni, a vállalaton belül pedig az AI fejlesztésén dolgozunk. Nem semmi menet lesz!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .