Magyar befektetéssel gyorsít a Chargery

Négymillió euróval száll be Németország meghatározó intelligens mobilitás-üzemeltetési szolgáltatásokat nyújtó cégébe a magyar Lead Ventures. A scale-upokra fókuszáló hazai befektető több mint két és félszer akkora tőkéhez juttatta a fenntartható és zöldebb városi közlekedésben érdekelt Chargery-t, mint amennyit az a tavalyi év végén zárult előző tőkebevonás alkalmával szerzett.
Az teljesen bevett gyakorlatnak számít, hogy a nyugati kockázatitőke kelet-közép-európai célpontokat keres, a fordított irány ugyanakkor nem jellemző – ezt a szabályszerűséget rúgja fel a Lead Ventures azzal, hogy magyar kockázati- és magántőkebefektető cégként invesztál egy a régió számára is releváns technológiát fejlesztő német vállalkozásba.
Ráadásul nem is akármelyikbe: a Chargery Németországban is nagyhalnak számít. Az intelligens mobilitás-üzemeltetési szolgáltatások terén piacvezető, ügyfelei között megtalálni az autómegosztó SixtShare-t, a ShareNow-t és a Miles-t, valamint a kerékpárokat üzemeltető Bondot. A berlini társaságban olyan befektetők láttak korábban fantáziát, mint a a Sixt Ventures, a Linden Capital, a Vinci Venture Capital vagy a Helvetia Venture Fund – utóbbi a mostani befektetési körben is további bizalmat szavazott a cégnek. A fenntartható és zöldebb városi mobilitást a zászlajára tűző cég 2017-es alapítása óta összesen 3,8 millió euró tőkéhez jutott, amelyet most a Lead Ventures további 4 millió euróval fejel meg.

„Egy ideje kerülgetjük egymást a Chargery imponálóan profi, mélyreható iparági szakértelemmel rendelkező, a vizionárius látásmódot a fenntartható növekedés elvárásaival ragyogóan ötvöző menedzsmentjével” – meséli Dunai András, a Lead Ventures partnere. A szakember szerint meg kellett várniuk, hogy a berlini startup megmutassa, mire képes, hiszen a Lead Ventures a scaleupokra összpontosít: az olyan, egymillió eurónál nagyobb tőkebefektetéssel rendelkező, gyorsan növekvő, jellemzően technológiai vállalkozásokra, amelyek már letettek valamit az asztalra.
Az egymásra találás azért sem volt véletlen, mivel a Lead Ventures egyik kiemelt fókusza éppen a mobilitás. Márpedig ezen a pályán a Chargery rendkívül otthonosan mozog: közösségi autó- és mikromobilitási flottáknak nyújt innovatív és költséghatékony üzemeltetési szolgáltatásokat. Berlinen, Hamburgon és Münchenen kívül immár három holland városban, Amszterdamban, Rotterdamban és Hágában szolgál ki flottakezelőket, valamint az elmúlt hónapokban Norvégiában és további öt Egyesült Királyságbeli városban kezdte meg működését.

A Chargery DNS-ét saját fejlesztésű, intelligens, az ügyfelek rendszereibe könnyen integrálható szoftverplatformja jelenti. Ennek segítségével teljesen rugalmasan képes elvégezni a járműflotta összes üzemeltetési feladatát, a töltéstől/tankolástól kezdve a tisztításon át a karbantartásig és a járművek célirányos áthelyezéséig. A szoftver egyedülálló útvonal-optimalizációs modulja valós időben kezeli a beérkező megrendeléseket és juttatja el őket automatikusan ahhoz az alkalmazotthoz, aki az adott feladatot a leghatékonyabban tudja elvégezni. Ráadásul a lehető legkisebb környezeti lábnyomot hagyva maguk után: a Chargery-nál dolgozók elektromos kerékpárokkal és elektromos furgonokkal járják a várost.
„A mobil járműtöltési szolgáltatás ötletéből indulva nagyon gyorsan jutottunk el a teljeskörű mobilitás-üzemeltetetésig, Berlin Prenzlauerberg kerületétől a külföldi terjeszkedésig, a néhány fős baráti cégtől a 300 fős startupig” – mondja Christian Lang, a Chargery társalapító-vezérigazgatója. Szerinte a Lead Ventures befektetésével lényegesen közelebb kerülnek a terveik megvalósításához: a pandémia okozta gazdasági nehézségek dacára is jelentős növekedési potenciállal rendelkező vállalkozás 2021 végére az általa menedzselt járművek számát többszörösére kívánja növelni, valamint további európai városokban akarja megvetni a lábát.

„Az öreg kontinensen és a világ számos más részén a közösségi mobilitást tartják az egyik legígéretesebb piacnak a befektetők” – hangsúlyozza Dunai András, a Lead Ventures partnere. Ez sem véletlen, hiszen míg 2017-ben tízmillióan vettek igénybe ilyen szolgáltatásokat, 2025-re a felhasználók száma elérheti a 36 milliót, ami 16-17 százalékos éves bővülést jelent. A megosztott mobilitás legerősebb bástyái az Egyesült Államok és Európa, utóbbin belül pedig Németország.

Noha a Lead Ventures döntésében az is szerepet játszott, hogy az európai mobilitási startupok és scaleupok nagy kedvencei a befektetőknek (az elmúlt két évben rekordszámú és értékű tranzakció ment végbe az iparág minden alágazatában), a Chargery növekedési potenciálja még a legígéretesebb német mobilitási vállalkozások között is kiemelkedő: „a cég csak az előző befektetési kör óta, tehát a 2019 végéhez viszonyítva megnégyszerezte havi árbevételét” – szögezi le Dunai András.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .