1.44 milliárd EUR-t vontak be a hazai startupok

A RocketShepherd.com egy hazai fejlesztésű startup adatbázis amely automatikusan összegyűjti a régió innovatív vállalatainak adatait egy közös platformon. Az oldal – amely lényegében egy „startup startupoknak” – készített egy átfogó infografikát a hazai ökoszisztémáról, amiben vizualizálta, hogy mi történt itthon az utóbbi években, hány startup jött létre, mennyi tőkét vontak be és egyéb érdekes információkat is tartalmaz a hazai innováció piac állapotokról.

Az infógrafika fontos érdekességeként megemlíthetjük, hogy több mint 2,000 hazai startup jött létre itthon, amelyek 84%-át az utóbbi 10 évben alapították. Összesen 1.44 milliárd euro finanszírozást vontak be, 47%-uk szerzett valamilyen tőkeforrást (pályázatok, kockázati tőke, crowdfunding). Az utóbbi 5 évben pedig ezek a cégek összesen 3.7 milliárd euronyi árbevételt termeltek (évi ~740M euro). Ezek közül 21 cég (top 1%) termelte ki 54%-át a fent említett összesített árbevételnek, és csak a cégeknek ötöde (19%-a) generált több mint évi 100 ezer euro árbevételt. A ’healthcare’, ’food & beverage’ és ’financial technology’ iparágak szerepeltek a legjobban miközben az ’e-commerce & marketplace’, ’marketing & advertising’, valamint a ’food & beverage’ szektorok között ment a legtöbb cég csődbe. Az oldal által összegyűjtött magyar startup-ok 23%-a ma már nem tevékenykedik.

„Végre tudjuk, hogy mi történt és mikor. Most látjuk, miből lehet főzni,” nyilatkozta Sebastian Tamas (Sebi), a RocketShepherd alapítója. „Most már van mihez benchmarkolni magunkat és összehasonlíthatóak lesznek a múltbeli trendek a jövőbeli haladási irányokkal és azok mértékével. Végre latjuk automatikusan, hogy mi történik a saját régióinkban, hogy ne kelljen olyan más, minden esetben manuális adatbázisokra alapoznunk az értelmezéseinket, amik kevesebb, mint 31%-át fedik le a már általunk ismert regionális cégeknek,” tette hozzá Sebi. A RocketShepherd jövő héten az eddigieken felül, további 20,000 regionális startup cég profilt kapcsol be, amik adatait továbbra is ingyenesen tekinthetik át a felhasználók, ugyanúgy, mint a magyar cégek esetében.

A hazai és nemzetközi szereplők között mindig nagy vitákat generál, hogy mit is jelent a “startup” meghatározása, mikor jelentek meg az első fecskék és kik azok a szereplők, akikhez köthető egy ökoszisztéma kialakulása. Azon túl, hogy nincsen egy globálisan elfogadott definíciója a ’startupnak’, a vita másik gyújtópontja, hogy annak ellenére, hogy innovatív vállalkozások mindig is létrejöttek, – elég csak a “dotcom” boom-ra vagy 2008-as gazdasági válságot követő időszakra gondolni – , a ‘startup’, mint kifejezés csak lassan jelent meg a közép-kelet-európai régióban.

Az tényszerűen kijelenthető, hogy a Prezi (2004), Logmein, (2003), NNG (2004), Ustream (2007) ’usual suspects’ megalapításai 2008 előtti időszakra tehető, és több ‘Venture Capital’ cég is megjelent a régióban már az ezredforduló előtt. A RocketShepherd algoritmusa pedig az összes olyan céget startupnak tekinti, akit a sajtóban vagy a startupokkal foglalkozó tanulmányokban megemlítettek így, ezeket az adatbázis mind mutatja, és hamarosan több szűrő segítségével mélyebb kutatást is lehet végezni majd köztük.
„Amiben mi hiszünk, és így is tekintünk rá, hogy egy startup az nem is egy cég típus, hanem sokkal inkább egy módszertan, egy ’framework’ hogy hogyan tegyük a vállalatunkat globálisan felfedezhetővé és skálázhatóvá. De a nap végén az a cél, hogy jövedelmező vállalkozásokat építsünk, ne csak divathullámokat lovagoljunk meg,” magyarázta Sebi.

Infógrafikon: https://rocketshepherd.com/public/learn/infographics/6020ef82b6897fb14192d569

RocketShepherd Facebook: https://www.facebook.com/rocketshepherd/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .