Miből lehet a globális piacra lépést finanszírozni?

A hosszú távú növekedést célzó vállalatok számára a 10 milliós magyar piac kicsi, így a nemzetközi terjeszkedéssel esetükben mindenképpen számolni kell.

A külpiacra lépés átgondolt stratégiát és pénzügyi forrásokat kíván, a tőkebevonás lehetősége az esetek többségében nem elkerülhető. Jó hír viszont, hogy a tőke kifejezetten rajong azokért a cégekért, projektekért, amelyekben nemzetközi potenciál van. A HVCA, a JVSZ(Joint Venture Szövetség) az MKSZ (Külgazdasági Szövetség), a HITA (Külgazdasági Hivatal)és az M27 ABSOLVO  megrendezésre kerülő közös rendezvénye a külpiacra lépési stratégia fontosabb elemeit járja körbe szakértők és külpiacon már sikeres vállalatok tapasztalatának bemutatásával.

Kézenfekvő, mit kell tennie egy vállalkozásnak, ha szűknek érzi a hazai piacot, ha terjeszkedne, de erre a határokon belül alig van lehetősége. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatai szerint a magyarországi társaságok 2010-ben már képesek voltak növekedésre – a roppant alacsony 2009-es adatokhoz viszonyítva. Jóllehet a belföldi értékesítés árbevétele is emelkedett minden vállalatcsoport esetében, ám az export bevételek a belföldinél is nagyobb mértékben emelkedtek. Előbbi súlya sokkal nagyobb, 71 372 milliárd forintot ért el, míg az export 21 822 milliárd forintot. A külpiacok nemcsak a nagyvállalatok számára jelentenek növekedési lehetőséget. Tény, hogy az exportból származó bevétel java részét ők realizálják, ám nem ez a szegmens bővült a legnagyobb mértékben. A mikrovállalkozások exportja ötödével nőtt, a közepes vállalkozásoké pedig 17 százalékkal.

Az M27 ABSOLVO felmérései szerint is jelentősen nőtt a magyar cégek érdeklődése a nemzetközi terjeszkedés iránt az elmúlt 2-3 évben. „Míg korábban a hazai vállalkozásokat nem foglalkoztatta a külpiacra lépés lehetősége – mert elégedettek voltak teljesítményükkel vagy nem érezték magukat elég erősnek egy ilyen stratégiai lépésre – ma már sokkal egyértelműen ebben látják a növekedés útját” – mondja Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO partnere.

A külpiacra lépés tulajdonképpen lehetőség és óriási kihívás is egyben. „Egyrészt kell egy erős, versenyképes termék, másrészt tisztában lenni azzal is, hogy érett-e a vállalkozás a külpiacra lépésre. Van-e megfelelő kapacitása, rugalmas-e a különböző piaci igényeknek való megfeleléshez. Meg kell alkotni a saját, testre szabott stratégiát, hogy hogyan tudunk felkészülni a nemzetközi terjeszkedésre és utána hogyan valósítjuk ezt meg lépésről lépésre” – folytatja a szakember.

A külpiacra lépés viszont jelentős költséget jelent. Kezdve az információk megszerzésétől a különböző engedélyeztetésekig, s akkor még egy külföldi gyáregység vagy raktár megépítéséről, bérlete, illetve a termék szállításról, terjesztésről nem is beszélünk. A folyamat finanszírozása csupán kivételes esetekben működik önerőből. Tekintettel arra, hogy az export a gazdaság egyik húzóágazata, az állam is érdekelt, hogy segítse a cégeket ilyen jellegű törekvéseikben. Ennek egyik jele az is, hogy ma már elérhető a régóta várt, piacra jutást támogató pályázat (GOP-3.3.3), ami szintén új lendületet adhat a KKV-k részére, hogy átgondoltan, külső szakértők és erőforrások bevonásával hódítsák meg az új piacokat.

A támogatások mellett a finanszírozók oldalán adott a nyitottság, a tőkebefektetők folyamatosan keresik a komoly növekedési potenciállal rendelkező cégeket. A tőkebevonás ugyanakkor amellett, hogy lehetőség a vállalat fejlődését is nagyban elősegíti. Ugyanakkor az anyagi források bővülése korántsem garantálja a sikert. Meg kell ismerni a jogi és egyéb szabályozásbeli kihívásokat, tudni kell, miben lesz más a külpiac a magyarhoz képest.

Ezekre a kérdésekre viszont nem kell minden vállalkozásnak magának válaszolnia, segítséget is kaphat. A HVCA, a JVSZ, az MKSZ, a HITA és az M27 ABSOLVO közös rendezvénye éppen ezeket a kérdéseket, nehézségeket igyekszik bemutatni, s ahol lehet választ is adni.

 

A rendezvény részletei:

Időpont: 2012. október 2. 9:00 – 11:30

Helyszín: Hotel President (1054 Budapest, Hold utca 3-5.)

9.05: Dr. Berecz József (HVCA) Miért fontos a befektető számára egy cég nemzetközi terjeszkedési stratégiája?

9.25: Bödőcs Róbert (Főosztályvezető, Üzletfejlesztési Főosztály, HITA) A külpiacra lépés folyamata, ill. az állam közreműködése a nemzetközi terjeszkedés támogatásában

9.45: Gyurácz Németh Iván (Export Kooperáció, M27 ABSOLVO) A hatékony külpiacra lépés folyamata a gyakorlatban: milyen folyamat vezethet el a sikerekhez? Milyen kockázatokkal kell számolni? Milyen forrásokat használhatunk fel?

10.05: Tánczos Péter (Euroventures Zrt. igazgatóságának és befektetési bizottságának elnöke) Nemzetközi növekedés Magyarországról kockázati tőkével. Húsz év tanulságai.

10.25: Takács Pál (Vezető partner, Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda) Milyen jogi kihívásokkal nézünk szembe a külpiacra lépés során?

10.45: Panelbeszélgetés (Moderátor: Horgos Lénárd – Partner, M27 ABSOLVO) Résztvevői: Dr. Hutás István, Cégvezető, Pharmatéka Bt. (JVSZ tagvállalat) Keszei Balázs, Business development manager, Balabit IT Kft. Keresztury Éva, Alapító-tulajdonos, Hilltop Neszmély Borászati Zrt. Dr. Zsembery Levente, Vezérigazgató, Biggeorge’s-NV Equity Zrt. Dr. Erdős Gábor, Szenior ügyvéd, Bank és finanszírozás, ingatlanjogi csoportvezető, Faludi Wolf Theiss Ügyvédi Iroda Gyurácz Németh Iván, partner, M27 ABSOLVO; Export Kooperáció Török József, Üzletfejlesztési igazgató, Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. Horváth Miklós, Alelnök, Magyar Külgazdasági Szövetség

Kapcsolódó posztok:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.