Blogzine

A játékfejlesztés a legvonzóbb terület

– Milyen az informatikus szakokon tanuló egyetemisták elképzelése a karrierjükről, mivel szeretnének foglalkozni?

Erre és az ehhez kapcsolódó kérdésekre kereste a választ az eNET 2018 májusi kutatása, amiből többek között kiderült, hogy a felmérésben részt vevő informatikus hallgatók háromnegyede nem dolgozik, ami részben ellentmond annak az iparági vélekedésnek, hogy az informatikus tanulókat ma már a tanulópadban „levadásszák”. A legnépszerűbb területek pedig az informatikus szakokon tanuló diákok körében a jövőbeli karriertervek kapcsán a játékfejlesztés, a mobilfejlesztés és az IoT.

Az eNET 2018 májusában kérdőíves kutatással mérte fel a leendő informatikusok szakmai gyakorlattal, karrierrel kapcsolatos elképzeléseit, várakozásait. A kutatás 18 hazai felsőoktatási intézmény és 1122 informatikus hallgató részvételével zajlott.
A megkérdezettek közül a legnagyobb arányban a gazdaságinformatikusok és a mérnökinformatikusok képviseltették magukat, 37% illetve 26%-ban. Ezt követte a programtervező informatikus szak 18%-kal. Nagyon kis elemszámban válaszoltak még az informatikus könyvtáros, animáció és üzemmérnök-informatikus szakok hallgatói, ezen képzések kisebb létszámmal indulnak és csak néhány helyszínen folynak hazánkban.
A válaszadók 12%-a még idén, legnagyobb része (több, mint 57%-uk) várhatóan 2019-ben vagy 2020-ban fog végezni. Majdnem 18%-uk 2021-ben fejezi be előreláthatólag a tanulmányait. 7%-uk pedig még nem tudja, hogy mikor fog végezni.

A válaszadók több, mint 21%-a már dolgozik valamilyen munkaviszonyban és további 6%-nak folyamatban van a munkába állása, mindez részben ellentmond annak a közkeletű iparági vélekedésnek, hogy az informatikus hallgatók túlnyomó többsége már tanulmányai közben elhelyezkedik. Több, mint felük (52%) állította azt, hogy jelenleg nem dolgozik, de szeretne programozóként dolgozni. A munkaviszony tekintetében a legtöbben főállásban, bár részmunkaidőben dolgoznak, de sokan teljes munkaidőben vagy mellékállásban, esetleg alkalmi jelleggel. A válaszadók 17%-a ugyanakkor nem szeretne programozóként elhelyezkedni.

A válaszadók több, mint 44%-a 1 éven belül tervezi a szakmai gyakorlatát. 31%-uk már volt vagy éppen a megkérdezés idején volt gyakorlaton.
A megkérdezettek több, mint ötöde (21%) játékfejlesztő szeretne lenni, amivel ez tűnik a leginkább kívánatos területnek a hallgatók körében. További szimpatikus elhelyezkedési területek az informatikusok számára még a mobilfejlesztő, IoT fejlesztő, hálózatmérnök, tesztmérnök és webfejlesztő. Kevésbé vonzó szakmák a megkérdezettek között a projektmenedzser, IT menedzser, oktató/tanár, gazdaságinformatikus, adatelemző, adatbiztonsági szakember, adatbányász vagy adatbázis fejlesztő. Az informatikusok kicsit több, mint negyede (28%) nem tudja még, hogy mivel szeretne foglalkozni.

Megosztás