Kutatás

Self branding és startup HR

Két hete azon keseregtem, hogy a tőkéhez jutott startup-oknál néha arrogánssá válnak a belső viszonyok: „elszáll a ló” és a hazai befektetőknek nincs semmi viszonyítási alapjuk / tudásuk / kontrolljuk ennek kezelésére… Aztán kaptam egy e-mail-t.

Az e-mailben Pethő Anikó magyarázta lelkesen, hogy hozzám hasonlóan ő sem érti, hogy a befektetők miért hanyagolják el a befektetéseik HR-szempontú vizsgálatát? A kérdéseket a levelében így fogalmazta meg (idézek):

tumblr_me26znqQzO1ryxpsao1_500„Felvetettél ma egy kérdést, ami engem már fél éve foglalkoztat. – Mielőtt befektet a tőkebefektető nem vizsgálja meg sem a tulajdonos, sem az ötletgazda személyiségét hogyan képes több 10-100 milliót befektetni? Mi a garancia, hogy nem arra játszik, hogy később becsődöltesse a céget és kivegye a pénzt? Vagy csak spontán személyisége miatt önkifejezést keres a startupban? Együttműködő típus-e, lehet e vele hosszútávon eredményeket elérni? — Szóval megragadott az írásod, mert én fél éve gondolkodom, hogy miért van a HR oldala ennyire elnyomva ennek a bimbózó startup világnak?”

 

És a levelet egy szakmai beszélgetés / kávézás követte, majd megkértem Anikót, hogy gondolatait hosszabban is írja le. A most következő írás ezt taglalja – egy startupokkal foglalkozó HR-szakember tollából. Olvassátok figyelemmel!

Self branding és annak eszközrendszere a Startup világban

HR Tanácsadóként és fejvadászként az utóbbi egy-két évben célzottabban és koncentráltabban volt lehetőségem a startup világ erőforrás oldalon felmerülő fejlesztéseibe bekapcsolódni. Egy év tapasztalatait, toborzás módszertanát és kreatív kutatási metódusait  alaposan átgondolva, nyugodt szívvel kijelenthetem még mindig gyerekcipőben járunk ha önmagunk marketingjét kell végeznünk és még mindig félve beszélünk sikereinkről, bizonyított eredményeinkről.

 

tumblr_lqk7zrhPvy1qap735o1_500Az első feladatunk személyzeti tanácsadó cégként mindig az, amikor megkapjuk a munkaköri leírást, hogy azon a területen mélységeiben képbe kerülünk és feltérképezzük a köz előtt “szóvivő”-nek tekintett szaktekintélyeket. A nulladik kör teljesmértékben egy olyan kutatást jelent, ahol úgy kell megtalálnunk a potenciális munkavállalókat, hogy kizárólag a külső kommunikációjukra hagyatkozunk. Mit ért el a szakmában? Milyen referenciamunkái vannak nyilvánosan feltöltve? Milyen fórumokon képzi magát és kommunikál? Végez e mentor tevékenységet szakmai klubokban? Közösségi szerepe véleményformáló-e? Szaktudása valamiben elmélyül-e és ha igen, annak piacképessége a jövőt illetően hogyan változhat? 

tumblr_m7zdju444Q1rtuzomo1_500Ennek tükrében, amikor longlistet állítunk, hatalmas hangsúlyt helyezünk a szakmához mérten hiteles, nyilvánosan épített énképnek. Minden virtuális ujjlenyomat alapja az önismeret kell, hogy legyen. Mennyire ismerjük például lelkesedési intenzitásunk, kifejezőképességünk és kockázatvállalási kedvünk vagy tudatában vagyunk e lobbanékonyságunknak? Mit kell még tanulnom, hogy elérjem a kitűzött céljaim és milyen áldozatokat tudok meghozni a megálmodott munka elérése érdekében? Az ebből összeállt szinergia alapján el kell jutnunk ahhoz a gondolathoz, hogy szakmánkban hová pozicionáljuk magunkat.

 

Ha erre a két kérdésre szánunk elég időt és feltérképezzük, hogy hová szeretnénk eljutni, de ahhoz képest hol tartunk most, akkor már csak egy eszközrendszerre van szükség, mely hídként vezet át egyik partról a másikra.

 

Ezekből mutatnék be néhányat (vagy érdeklődés esetén egy sorozatban egyesével érszletesen többet), ami lehetővé teszi, hogy egyrészt önmagunk számára rendszerezzük picit a múltat a jövő fényében, másrészt minden támogatást megadhatsz vele leendő Munkaadódnak, hogy rád találjon és az első benyomás kialakításánál a legmagasabbra teheted a lécet.

A személyes márkaépítés alapvetően két stabil és előre  pillérre kell, hogy épüljön.

 

– Virtuális kommunikáció

– Személyes szerepvállalás

 

 

tumblr_m8qzhpEiRn1rufw2bo1_500A virtuális személyiségünk felépítése előtt át kell gondolnunk a céljainkat. Üljünk le és lássuk magunk előtt az eredményt, amihez már könnyebb hozzárendelni a speciális eszközöket. Nem lehet célunk, hogy mindenhol ott legyünk, mert ezeknek az oldalaknak a frissen tartása és tartalommal való töltése egész embert kívánó “munkakör”. Ha “csak” egy pályázatot küldünk el, vagy hivatalosan reagálunk egy szakmai megkeresésre, kapcsolatfelvételre, örömmel szoktam ajánlani a legegyszerűbb és legtömörebb oldalt. www.about.me

 

 

Előnye, hogy egy félperces regisztráció után a biográfiai adatok megadásával általános szakmai karrierutvonalat is nyújthat a jelöltről és célirányossá téve csak egy témában is kommunikálhat az oldal használatával valaki. Például aki játékot fejleszt, akkor az csak ehhez kapcsolódóan tünteti fel referencia munkáit és küldi el linkkét ha pályázik. Aki szerteágazó személyiségét prezentálná azt is megteheti és ha csak hobbi, vagy művészoldalként szeretné egyes erősségeit megjeleníteni így is működtetheti. Ez az alapoldal, mint egy újlenyomat a legkönnyebben képes megjeleníteni minket, a legkevesebb idő és energiabefektetés árán. Fontos, hogy kreativitását illetően mivel Magyarországon még nem elterjedt, vizuális élményt nyújt mind a hr-eseknek, mind a felvétel során döntéshozói szerepkörben dolgozóknak. Tűnj ki a tömegből, válj individummá néhány kattintás árán.

 

 

tumblr_mehizrZt6F1r1mun1o1_1280A másik, amit javasolni szoktunk a karriertanácsadási szolgáltatásunkon belül  az a www.wix.com. Ez egy lépéssel már összetettebb. Weboldal jellege miatt akkor ajánljuk például, ha valaki nem csak munkavállalói létben gondolkodik, hanem akár szabaduszóként, projektekre szerződve mint szolgáltatást mutatja be eddigi tapasztalatait. Mi az, amit ő tud nyújtani és milyen elért sikerek predesztinálják őt a beválásra a magas megfelelőségi ráta elérésére? Több idő, de tartalmával hosszú távra egy igényes portfóliót adhatunk a világnak magunkról. Ingyenes template-ekkel vezetnek minket és aki többre vágyik tud hozzárendelni további de már fizetett szolgáltatásokat. Tematizált sablonrendszere, a statisztikák, a vezetettség végig sokat segít a laikusoknak is, tehát ezt a legtöbb szakmában szintén eredményesen kihasználhatjuk. (weboldal készítő oldal van millió, ide néhány betehető még, ami gyorsan készíthető és letisztult www.wopop.com)

 

 

Ha már több időnk és energiánk van, akkor érdemes tökélyre fejleszteni a Linkedin-es profilunkat és nem csak felsorolni eddigi munkaaadóinkat és munkaköreinket, hanem ezen túllépve, eredményeinkkel, referenciáinkkal színesiteni az oldalunk. A Linkedin óriási előnyét a klubok képezik elsősorban, ahol mind tudásmegosztás, mind kapcsolatépítés vagy eseményszervezés szempontjából végtelenül okosan kapacitálhatóak az oldal szolgáltatásai. Aki ezen a portálon egyértelműen álláskeresési célzattal van fent, akkor minél több speciális kulcsszóval bővítse tudásskáláját, mert a fejvadászok így szinte 100%-osan meg fogják őt találni releváns ajánlatok esetén.

Tehát ezen tanácsokat érdemes megfogadni, ha új típusú én-érvényesítést várunk.

 

 

 

 

 

 

 

 

Megosztás