Milyenek a befektetők?
Kockázati tőke befektetésnél nem csak a tőkealap vállal nagy kockázatot, hanem az azt befogadó feltörekvő vállalkozás is. Hogyan ismerheti meg új üzleti partnerét egy cég?
Nem csak hazánkban merül fel ez a kérdés, hanem az Egyesült Államokban is. A kockázati tőkések ráadásul nem is éppen a legnyíltabb vállalkozások, a befektetéseikről még csak-csak beszámolnak holnapjukról, de egy exitről, annak részletesebb adatairól már általában hallgatnak. Ami kívülről látszik belőlük: bemegy a szalagon a gyárba egy cég, a másik oldalon kijön a pénz.
Az utóbbi években egyre többet tanulnak viszont a startupok, hogyan is működik a befektetők világa. Hosszadalmas utánajárás igényel viszont, hogy megtudják, melyik befektetőtől pontosan mit is várhatnak: mennyire fog beleszólni az üzletmenetbe, gyakran a nyakára jár-e az alapítóknak, vagy hagyja őket nyugodtan dolgozni. Ennek megvitatására és a befektetők oszályozására is indult már egy platform: a The Founded.
Újabb jelenség azonban, hogy a befektetők is megosztják egyre többször az üzlet részleteit. Például az Instagramba 250 ezer dollárt invesztáló Ben Horowitz blogján számolt be tapasztalatairól, a befektetés indokairól. A Facebooknak eladott cégen becslések szerint 78 millió dollárt kerestek. De a TechCrunch Michael Arrington blogjában előbb arról írt, hogy miért nem fektetne be a Klout.com-ba, majd később meggondolta magát, és ennek sztoriját is megosztotta egy bejegyzésben.
Egyébként az ügyletekről maguk a startupok sokszor több információt árulnak el, ennek már csak az is oka, hogy az alapítók a digitális ökoszisztéma irányítói, és sokkal szabadabban használják a rendelkezésükre álló információt, mint a sokkal konzervatívabb üzleti szférának tekinthető befektetők.
Egy biztos, mi a magyar befektetések minél nagyobb részéről szeretnénk beszámolni.