Blogzine

Nagyon jók a kilátásaik – KAV Hungária Kft. – Insiderblog.hu exkluzív cégbemutató

A KAV Hungária Kft. egy alumínium nyílászáró fejlesztő-, tervező-, gyártó- és beépítő cég, amely az elmúlt 10 évben hazai versenytársai szerint is a legjelentősebb piacformáló entitássá vált a saját területén.  Insiderblog.hu exkluzív cégbemutató következik.

Nagy szó egy kicsiként induló cégnél, hogy egy piaci szegmensben a vezetők közé kerül, illetve vezetővé válik. Ilyesmi történt a KAV Hungária esetében is – de ne siessünk ennyire előre. Mindenesetre ők ismerték fel elsőként e különleges terület hazai lehetőségeit – hiszen a rendszerváltást követően a nyílászárók döntő része fából vagy műanyagból készült.

A siker mögött mindig csapat áll, de természetesen mindig ott van a kezdetektől fogva egy ötletgazda, egy első alapító. Esetünkben ő Lovász Károly, a KAV Hungária Kft. 100%-os tulajdonosa és ügyvezetője, aki immár 24 éve nyílászárók értékesítésével, projektszervezéssel, alapanyag értékesítéssel, gyártással és gyártásmenedzsmenttel foglalkozik.

Bata Tamás

Természetesen ő is végigjárta a szamárlétrát, ismeri a hazai piaci igényeket. Bár ő maga is műanyag (PVC) ablakokkal kezdte a szakmát, mára az exkluzív villaépületi nyílászáró piac legismertebb hazai tervező és gyártó cégét építette fel. Ötleteivel, valamint értékesítés alapú cégműködésével jelentősen megelőzte versenytársait ebben. Ötlete két (egymással korábban nem találkozó) termék- és ügyfélréteg egyesítése volt: a kommunális építési technológiát (az alumínium nyílászárókat) és az exkluzív építési piacot összehozta egy értékesítési, tervezési majd gyártó cégben.

Az egyedi vállalatfejlesztés másodmagával indítva immár tíz éve zajlik, sőt piacformáló hatása is ismert, hiszen a korábban tapasztalható fa prémium nyílászáró hegemóniáját teljesen megtörve már közel 50%-os piaci részesedése van az alumínium termékeknek a prémium lakóépületek területén.

Az alapító mellett az adminisztrációt végző Tóthné Csapó Emese vett részt a legnehezebb indulási időszakban, 2014-ben pedig csatlakozott a cég vezető csapatához Mravik Csaba építészmérnök, aki jelenleg fejlesztési főmérnök. Közel öt éve Herbut Albert is csatlakozott, aki gyártásszervezési és rendszerbeszállítói szemlélettel alapjaitól építette újjá és irányítja a KAV egyedi gyártóüzemét.

De persze a közel negyedszázaddal ezelőtti piacváltozás nem volt zökkenőmentes: az első családi házak szerkezetükben és gyártási lehetőségeikben jelentősen korlátozottak voltak, így a KAV eladási lehetőségei – ahogyan ők fogalmaznak – “csak standard” alumínium nyílászárók bérgyártás utáni beépítésében merült ki.

Aztán hamar megjelent az ügyfelek részéről az egyediségre való igény. Ezt felismerve kezdték el a saját gyártási kapacitásukat felépíteni, e mellett a standard rendszereket is továbbfejleszteni, majd elindultak a saját trendteremtő ötleteiken alapuló fejlesztéseik is.

Ezzel párhuzamosan megjelentek az egyre nagyobb és komolyabb villaépületek itthon is. A kezdeti 10 milliós bekerülési költségű nyílászáró csomagok mára a 200-300 milliós projektenkénti költséget is elérik, igaz ebbe az árnyékoló, a szakági tervezés és a kivitelezés menedzselése is beletartozik.

A KAV legfontosabb eredményének már a kezdetekkor az egyedi gondolkodásmód miatt igényként korán felmerült saját termék- valamint szolgáltatásfejlesztését tekintette, amely aztán egy szempillantás alatt folyamattá bővült. Jelenleg – jobbára a fentiek okán – ez a cég az egyetlen olyan hazai nyílászáró gyártó vállalkozás Magyarországon, amelynek saját kutatás-fejlesztési programja és megnyert, majd sikeresen teljesített K+F pályázataik által saját formatervi mintaoltalmuk van, valamint két jelentős szabadalmi igénnyel rendelkeznek, ez utóbbiak eljárásai jelenleg is folyamatban vannak.

Hatalmas kihívást jelent ugyanakkor a hazai tervezési és nyílászárós piac együttműködése, mert az elmúlt 10 év edukáció sem volt elegendő ahhoz, hogy mindenki megértse az építészeti gondolkodás, a homlokzat tervezés és az egyedi alumínium nyílászáró gyártás lehetőségeinek ötvözetét.

Természetesen immár a külföldi megkeresések és megvalósult projektek is vannak a KAV életében, hiszen az egyedileg fejlesztett termékkel megvalósítható, igazán különleges homlokzati filozófiát külföldön is egyre többen értékelik.

Mivel a prémiumminőséget és az egyedi megközelítést kevesen tudják idehaza megfizetni, így a belföldi árrés az utóbbi két évben jelentősen elmaradt a várakozástól. Ez – bevallásuk szerint – nem a gazdasági helyzetnek, és nem is a korábbi vírushelyzetnek köszönhető, hanem egyértelműen a magyar tervezési minőség jelentős romlásából eredeztethető. Ha ugyanis egy villaépületi terv nem alapos és kidolgozott, ha a megrendelő pénztárcájához képest erősen túltervezett a ház, akkor ebből minőségi épületet határidőre nem lehet építeni.

Lovász Károly szerint ennek szöges ellentéte tapasztalható Nyugaton, ahol a tervező mindenben, mindenkor és mindenki felé felelősséget vállal a rajzokért, és bár a hazaitól nem sokkal nagyobb nyílászáró bekerülési kerettel dolgozhatnak, de amit a végfelhasználó vásárol az mindig csak alaposan meggondolt, a kiválasztott szakági szereplővel leegyeztetett, szakmérnökök által megtervezett és jól legyártott termék lehet, biztos forrásból.

A cég saját speciális gyártóüzeme és hozzáértő szakembergárdája miatt jelentős hazai potenciállal bír, de a tervezési-, gyártási- és beépítési minimumokból nem enged, így megválogatja, hogy kinek és milyen műszaki tartalomra ad ajánlatot.

Nem kevés ez így sem, hiszen évente mintegy 150, jellemzően bonyolult épületet áraznak, de ezeknek csak tört részében tudnak megegyezni a megrendelővel. A tulajdonos szerint, ha az engedélyeztetési minimumok és az üvegfelületek szakági tervezési igényei nem változnak, úgy az itthoni prémium piac – beleértve az építtetői érdekeket is – jelentős, hosszú távon is toxikus minőségromlást szenvednek el.

Jelentősebb mérföldkövek a KAV Hungária életében

  • Az első családi ház KAV értékrendben történő alumínium nyílászáró értékesítése (2012)
  • Első hazai keret nélküli tolóajtó rendszerek eladása, gyártása és telepítése 2016-ban
  • A beadott első KAV szabadalom (2016)
  • A K+F tevékenység felpörgése (2019) az Indivision és Slyvision szabadalmak beadása,
  • Nevek, logók, mottó szigorú levédése minden nagy érintett piacon a saját termékosztályokban (2019)
  • Első saját termék gyártása (Optivision, 2020)
  • Az új üzem és a ragasztási folyamatok auditja (2020)

Izland első öt csillagos, közel 4800m2-es speciális szállodai homlokzatának prototípus gyártása, elemek tervezése és legyártása valamint kiszállítása 2019-2021 között, amire a cég ALUTA nívódíjat kapott.

A KAV egyedi, hazai innovációi és potenciális befektetői

A vállalat büszke arra, hogy olyan egyedi belső ötleteket is megvalósít, mint az alumíniumhab nyílászárós alkalmazása, a 3D nyomtatott alkatrészek alkalmazása, a motoros alumínium harmonika zsalugáterek tervezése és gyártása, egyedi árnyékolók tervezése és gyártása, az általános méretezési formulák felett gyártott tolófalak, óriási üvegmezők, speciális mozgatások és megjelenések megvalósítása, valamint minden olyan termékötlet, amire – elmondásuk szerint – a versenytársak is rácsodálkoznak.

Ennek megfelelően, 2016 óta folyamatosan több befektetési ajánlatot kapott a tulajdonos, főképp korábbi végfelhasználóktól, de ezeket – a részletek megismerése után – elhárította. Ennek oka a partnereinél vagy ismerősei körében megélt rossz tapasztalatok voltak, a két vagy hároméves „kiaknázás” majd egy gyors exit nem fér össze az alapító elképzeléseivel. Lovász Károly szerint egy nagy piaci versenytárs vagy beszállító tudja igazán megérteni és támogatni a KAV fejlődését, de ilyen komolyan értékelhető szándék még nem érkezett külföldről. Nem számol ezzel igazán, de ha lesz olyan, akivel érdemes tárgyalni, nem zárkózik el előle.

Egy innovatív középcég lehetséges célpiacai

Úgy gondolják, hogy a vállalat az unió egész területén képes építészetileg kuriózumokat alkotni, ha egyszer Izlandra is eredményesen képesek voltak szállítani. Céloznak persze a Közel-Keletre és Kínára is, valamint azokra az országokra, amelyeket most az EU bojkottál.

Megjegyzik azt a különös tényt is, hogy egy-egy külföldi lakóépületi munkával sokkal kevesebb gond és szervezési feladat van, mert nem átgondolatlanok a projektek, alapos előzetes költségbecslésen alapulnak, tehát a kivitelezők számára még akár a nagyobb inflációval sújtott környezetben sincs túlzottan nagy meglepetés. Továbbá a tervező mindent részletesen kirajzol, tehát nem dobja be egyszerűen a „gyeplőt a lovak közé”. A fentiek miatt nagyobb árrés tartalom és emberi erőforrás maradhat a hazai cégben, melyet K+F valamint piacfejlesztésre és a saját szabialmaik termékesítésébe tudnak beforgatni.

Megosztás