Blogzine

Nő a vállalati összeolvadások és felvásárlások száma

 Tízből kilenc vállalatvezető sikeresnek tartja a vállalati összeolvadások és felvásárlások (M&A) piacán megvalósult tranzakcióit – derül ki a Baker & McKenzie és az FT Remark nemzetközi felméréséből.

2014-ben a határokon átívelő M&A tranzakciók száma világszinten növekvő tendenciát mutat. A vállalatvezetők 5 stratégiai tényező által vezérelve döntenek tranzakcióik megkötéséről, amelyek értéke megközelíti a válság utáni legmagasabb szintet.

Befolyásos makrogazdasági és politikai erők továbbra is a globalizációt ösztönzik, a cégek pedig világszerte az új piacokra való bejutás stratégiáját követik. Ennek eredményeként 2014 első negyedévében a határokon átívelő M&A tranzakciók összértéke 263,1 milliárd dollárt tett ki. A Baker & McKenzie és az FT Remark közös kutatása keretében 350 vállalatvezetőt kérdeztek meg, akik a közelmúltban határokon átívelő tranzakciókat hajtottak végre. A válaszadók 86 százaléka sikeresnek ítélte az utolsó ügyletüket és 34 százalékuk további hasonló tranzakciót tervez a következő két évben.

targyalo 02

A felmérés segítségével öt olyan jelentős tényezőt állapítottak meg, amely motiválja a vállalatvezetőket a tranzakciók elindításában, valamint feltárták a tranzakciókban rejlő kihívásokat és azokra adható megoldásokat.

„Az a tény, hogy a válaszadók majdnem 90 százaléka sikeresnek vallotta cége közelmúltban végrehajtott M&A tranzakcióit és harmaduk újabb tranzakciókat tervez az elkövetkezendő két évben, arra enged következtetni, hogy a határokon átívelő M&A a vállalati stratégia végrehajtásának kulcsfontosságú eszköze.” – mondta Dr. Tim Gee, a Baker & McKenzie globális M&A csoportjának vezetője. „Ezt a tendenciát az akvizíciók legfontosabb stratégiai motiváló tényezőin keresztül vizsgáltuk. Egy tranzakció megvalósulásának indoka nagymértékben meghatározza annak sajátosságait és azokat a kihívásokat, amivel a tranzakció során a menedzsment és jogi tanácsadóik szembesülnek. A felmerülő nehézségek korai felismerése jelentősen hozzájárul egy sikeresebb tranzakcióhoz.”

Az öt stratégiai motiváció közül az ügyfelek elérése a legfontosabb a határokon átívelő tranzakcióknál a felmérésünkben résztvevő vállalatvezetők 34 százaléka szerint. A megkérdezettek 25 százaléka a szellemi tulajdonhoz való hozzáférést, 21 százaléka az ipari eszközállományhoz való hozzáférés, 12 százaléka a természeti erőforrásokhoz való hozzáférést, 8 százaléka pedig az emberi erőforrásokhoz való hozzáférést tartotta akvizíciójuk legfontosabb motivációjának.

A szellemi tulajdonhoz való hozzáférés a legfőbb motivációja azon vállalatoknak, amelyeknek vállalatfelvásárlásai Japánba, Észak-Amerikába és Európába irányulnak. Nagyon gyakran az emberi erőforrások a második legfontosabb szempont a határokon átívelő tranzakciót végrehajtó vállalatok számára. Az ipari eszközállomány megszerzése egy fontos motiváció – Afrika kivételével – az összes többi piacra irányuló tranzakció esetében.

 

Az öt motiváció, és ami mögötte van

1. A piaci részesedés növelése fogyasztói vagy forgalmazói hálózatok felvásárlása révén. Ezek az ügyletek számos kérdést vetnek fel a bevételi források hitelessége, az antitröszt, a versenyjog és a felvásárlást követően a fogyasztók megtartásával összefüggő komplex eljárások kapcsán.

2. Szellemi tulajdon megszerzése. Az ilyen ügyletek gyakran jelentenek kihívást a tulajdon-, adat- és márkavédelem területén és a összeolvadást követő fázisban szükségessé válhat a különböző struktúrák és az egyes eszközök feletti tulajdonviszonyok racionalizálása és megszilárdítása.

3. Szakértelem és tapasztalatszerzés a humán erőforrás átvételén keresztül. Gyakran igényel alapos tervezést, hogy az összetett kulturális és politikai tényezők feltárásra kerüljenek, továbbá az átvett munkavállalók számára belső szabályzatok és ösztönző programok kidolgozása válhat szükségessé.

4. Természeti erőforrásokhoz történő hozzáférés. Az ilyen tranzakciók szinte kivétel nélkül politikai és szabályozási/felügyeleti, valamint szociális és környezetvédelmi kérdéseket vetnek fel.

5. A vállalat megerősítése ipari eszközök megvásárlásán keresztül. A legtöbbször ez összetett adójogi, humán erőforrás és compliance kérdések felmerülésével jár együtt.

Megosztás