Blogzine

Újra növekedéssel indult az év az e-fizetés piacán

Éves összehasonlításban minden területen bővülni tudtak a hazai e-fizetés megoldások 2023 első három hónapjában. Bár az egy évvel korábban tapasztalt ugrásszerű növekedés idén elmaradt, a vásárlások darabszáma és értéke is kétszámjegyű növekedést ért el, míg az internetes elfogadóhelyek száma közel 20 százalékkal növekedett az MNB friss adatai alapján.

Igazodva a piac hagyományos működéséhez az év első három hónapjában az előző negyedévhez képest csökkent, míg az előző év hasonló időszakához képest nőtt az elektronikus fizetések forgalma és összege a Magyar Nemzeti Bank friss pénzforgalmi elemzése1 szerint.

A hazai kibocsátású fizetési kártyákkal belföldön lebonyolított vásárlások száma az október-decemberi időszakhoz képest alig 5 százalékkal csökkent az év első három hónapjában, míg a 2022-es év azonos időszakához képest 17 százalékkal növekedett. A vásárlások összértéke az előző évi adatokhoz képest harmadával nőtt január és március között, a megelőző negyedévhez képest pedig a tranzakciók számával megegyező változást (-4,8%) mutat.

Míg az elektronikus fizetések összege és számossága is rekordot döntött és 2010 óta ezek a legmagasabb adatok a január-márciusi időszakban, addig a készpénzfelvételek száma és összege csökkent 2023 elején és továbbra is jelentősen elmaradnak a kártyás vásárlásokétól. A tavasz közeledtével a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal végzett külföldi vásárlások száma (27,3%) és összege (36,9%) ugrásszerűen növekedett és ezzel újabb rekord született.
A tavalyi második félévben tapasztalt stagnálást követően a hazai e-fizetés infrastruktúra ismét növekedésnek indult. A fizikai elfogadóhelyek száma egy negyedév alatt 4,5 százalékkal növekedett és ismét elérte az egy évvel korábbi értéket. Az elfogadóhelyeken üzemelő POS terminálok száma éves és negyedéves összehasonlításban is közel 6 százalékkal emelkedett és március végére 23 készülék híján elérte a 243 ezer darabot.

„Az első negyedév piaci adatai alátámasztják, hogy a megváltozott gazdasági környezet ellenére is kitartottak a kereskedők és vásárlók is az elektronikus fizetési megoldások mellett. Továbbra sem látszik olyan körülmény, ami 2023-ban drasztikus változást okozna a piacon, várakozásunk, hogy az új vállalkozások megjelenésével az organikus növekedés folytatódni fog az elfogadói oldalon” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.
Az OTP Csoport elektronikus fizetési megoldásai között már elérhető olyan alkalmazás is, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját. A SimpleBusiness applikációt kezdő- vagy 30 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak javasolja az OTP Csoport. Magasabb árbevétel esetén a bankkártyák mellett egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP kártyák elfogadására is alkalmas POS-terminál igénylését ajánlja a hitelintézet.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a közleményben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.

Megosztás