KülföldSocial Media

London GeekNRolla live-beszámoló

Élőben követtük az idei GeekNRollát Londonból, amely egy európai „spíler” startup esemény. Érdekes témák voltak, hogy hol jöhet létre Európában Szilícium völgy? És ehhez mi köze van annak, hogy a Google a bevételei nagy részét nem az USA-ban, hanem Európában keresi. Mely országból van egyedül direkt repülőjárat a Valleybe?

Londonban kb. 200-an lehettek (nem sok...)

Az egész napos event a cult moziról kapta az elnevezését, aki nem ismeri annak egy kis bevezető feeling ITT.

A GeekNRolla házigazdája és atyja a Techcrunch európai fenegyereke Mike Butcher volt, aki érdekes módon sokszor felkészületlennek tűnt. Talán a legizgalmasabb beszélgetés 

A GOOGLE VS EURÓPA

Varsavskit eddig nem ismerem - lehet kellett volna?

Martin Varsavsky-val volt, aki anno már az induló Tumblr-ben és Seesmic-ben is látott rációt és mellettük több startup-ba is befektetett. Varsavsky szerint, ahogy New York mellett egyre inkább London lett a világ pénzügyi központja, ugyanúgy elképzelhető, hogy a jövőben a Szilícium völgy meghatározó fölénye csökkenni fog és európai tech-központok is teret nyernek majd. Ennek az egyik oka szerinte az is lehet, hogy például a nagy tech-gigászok, mint a Google a bevételeinek a nagyrészét nem az USA-ban keresi, hanem jobbára Európában. Emiatt a Google-nak és a piacvezetőknek erősebben kell az európai fogyasztókra figyelniük, és emiatt van létjogosultsága az Európába telepített kutató központoknak, piaci kirendeltségeknek, vagy akár néhány európai Szilícium völgynek.

Itt persze felmerülthet bennünk a kérdés, hogy mindez nemcsak egy félreértés? – hiszen

Dublin - a gugli európai központja

anno elég sokat cikkeztek a Google pénz-optimálási technikájáról, és ennek egyik bázisa éppen Írország volt… (íme egy jó forrás cikk a Bloombergtől ITT) Na de tegyük félre a rosszindulatú következtetést, és folytassuk, hogy mikén állunk az európai Szilícium völgy létrejöttével.  A későbbi beszélgetésekben egy izgalmas kerekasztalban mások is megerősítették ezt a trendet és elhangzott, hogy igazából ezek a központok Anglia, Németország (és szerintem Franciaország) mellett akár Spanyolországban is létrejöhetnek. Sőt még Romániát is említették, mint lehetséges „gyártási” helyet.. bár ez utóbbi kissé meglepő gondolati társítás volt.  Az európai Szilícium völggyé válás versenyében klassz minta lehet Izrael példája, ahol olyan szinten kiemelt kérdés a helyi ökoszisztéma mozgása és kapcsolata a Szilícium völggyel, hogy direkt repülőjáratuk van (egyedüli országként) a Szilícium völgybe!

GOWALLA LEMARAD

Aztán a social media kapcsán elhangzott a szokványos és visszatérő kérdés, hogy Twitter és Facebook típusú sikersztorikhoz mi kell? Nos általánosan magas színvonalú startup ökoszisztéma, ahol a befektető és ötletgazdák mellett erős inkubációs háttér is működik. (Hát igen, ilyen itthon nincs, vagy esetleg kialakulóban…). Aztán Josh Williams is nagy prezit tartott a Gowallától, ami arra utal, hogy a Gowalla kezd rájönni arra, hogy kiszorult a Foursquare által gerjesztett hype-ból és kezdik „piaci parkoló pályára” tenni. Ezt erősíti egy a napokban Bogár Bencével, a KIBU és a Mobilpiknik oszlopos tagjával folytatott beszélgetésem. Ő is megerősítette azt a Párizsban tapasztalt élményemet, hogy lényegében a Gowallát a szakmai tudat teljesen elfelejtette és szinte csak a Foursquare-t emlegeti mindenki. Nos, Bence megerősítette, hogy az SXSW-n is meglepő volt és sokan hasonló PR-ellenakciónak tartották az ottani Gowalla fellépést..

A LONDONI VERSENY SZÍNVONALA

Menetközben a twitteren többen kritizálták a szervezést, volt aki el is jött

Na de milyen volt a startup verseny ötlet-felhozatala? – szerintem a hazaihoz képest nem volt nagy különbség: a szereplők sokszor felkészületlennek tántek, gyakori volt a rossz szereplés és csetélés botlás. Készítettem egy mini-statisztikát, amiben a szokásos prezentációs dilemát figyeltem. Nevezetesen, hogy a prezentáló beszél-e az üzleti modellről, bemutatja-e a csapatát és csinált-e klassz marketing videót. Nos a három részben lement vetélkedésben (amíg követtem) 13 startupból 6 db beszélt biz-modellről, 2-nek volt videója,  és csupán egy mutatott be látványos promó-videót. Igaz a prezik és az előadók fellépése egyfajta gyakorlatról, és rutinről tanúskodtak, de azért ott is nagyítóval kellett keresni a nagy meggyőző erővel bíró előadókat. Tehát Londont figyelve, mi hazai startupok nem állunk olyan messze a prezentációs technikánkkal… ezt néha jó tudni.

A VERSENYZŐK

És ilyen ötletek voltak (amíg kora kb. 16-ig követtem): Duedil – adatfeldolgozó, WireWax – videóreklám site, ART spotter – mobil galéria néző, FrameBlast – egy komoly biz-modellel fellépő média menedzsment rendszer ötlete, amelyben profi médiacreátorok tudnak alkotni, PoraOra – egy jópofa mobilapp, amely 3D-s gyerekeket tanító alkalmazás (itt volt egy jó videó), thesocialCV.com – végre egy social media alkalmazás (lásd működése a nevében olvasható), Yearbook Machine, Area Now – esemény guide, Qubulus – izgalmas svéd ötlet, amely technológiai hátterét adja beltéri GPS lokációnak, amolyan irodabeli Foursquare-nak (!), Flypost – hirdetési eszköz események részére, MarketInvoice – egy online marketplace alkalmazás.

A nyertes - kissé bonyolult kinézettel

Ezek közül nálam a nyertes Qubulus (beltéri Foursquare) lett volna, míg a valóságban a Duedil nyert. A nyertes igazából a rólunk elérhető üzleti információkat aggregálja, nekem kissé bonyolult módon… Persze vélhetően itthon ez nem akkora kihívás, míg a nálunk jobban behálózott és a webes kereskedelemben, vásárlásban jobban benne lévő társadalmakban hiánypótló eszköz lehet. Talán ezért nyert… legalábbis az eredményhirdetést már nem volt türelmem megvárni.

Egyébként a londoni startup versenyt elnézve, Párizsban sokkal profibban mentek a dolgok. (Anno erről még a Dotkom-on írtam meg az élményeimet ITT). Persze az egy 3000 fős mega-konferencia volt, ezt pedig egy itthoni léptékben is működő 200 fős rendezvény.

Megosztás