Autó alkatrészeket és űreszközöket is tesztelhetnek már a Dunaújvárosi Főiskolán

Kapcsolatot teremt az ipar és a felsőoktatás között a minél jobban felkészült és felszerelt labor és a jó szakemberek. A gépipari cégeknek nagy segítséget nyújt ebben a piac igényeit figyelembe véve fejlesztő dunaújvárosi felsőoktatási intézmény.A Duna parit főiskola mára már hazánk legnagyobb rázógépével és az egyik legjelentősebb méretű hő-sokk gépével rendelkezik. Az Élettartam-kutató laboratóriumának gépparkjának segítésével visszapillantó tükrök tesztelésétől kezdve az űrkutatási eszközöket érő különleges hatásokat modellező öregítéséig végezhetőek tesztelések.

A különböző termékeket gyártó vállalatok egyik fő célja, hogy a lehető legtöbb és legpontosabb információ birtokában legyenek az eszközök, berendezések élettartamáról, ami segít a garanciális időszak meghatározásában és a minőség növelésében. A berendezések öregedésének és károsodásának mértékét statisztikákkal, hasonló termékek viselkedésének megfigyelésével, vagy mesterséges öregítéssel próbálják meghatározni. A Dunaújvárosi Főiskola Élettartam-kutató laboratóriuma jelenleg hazánk legfejlettebb gépparkjával rendelkező létesítménye, amely már négy éve kutatja a különböző berendezések és alkatrészek élettartamát.



Az egyik speciális gépük, a klímakamrával felszerelt berendezés maximálisan 600 kg-ot tud megmozgatni, egyszerre akár 16 csatornáról lehetséges a rázási folyamat szabályozása. A géppark továbbá az ország egyik legnagyobb méretű hő-sokk gépével is bővült, amelynek hűtött és fűtött terei egyenként 300 literesek, itt az űri extrém hideg környezet is modellezhető, ami a műholdak elektronikai rendszerét állítja jelentős kihívások elé.

Az újabb mérőcsatornák felszerelésével és szoftver fejleséseknek köszönhetően a tesztlaborok elitklubjába léptek a dunaújvárosiak, ugyanis ma már az Európai Űrkutatási Ügynökség (ESA) elismert teszthelyeként is működnek. A laboratórium – melynek létrehozását a Robert Bosch Elektronika Kft. hatvani gyára és az Eurűpai Unió támogatta – kezdetben a cég által gyártott autóipari elektronikus egységek öregítését végezte, valamint az ott előállított autóalkatrészek élettartamának tesztelésén dolgozott. A kutató bázis indítását követően, a folyamatos beruházásoknak köszönhetően egyre több és sokszínűbb ipari szegmenstől kap megrendelést a főiskola: ma már a BME Áramlástan Tanszékétől az autó tükör gyártón át, az ESA-ig különböző ipari szereplők adnak feladatokat a főiskolának.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .