Sokat érő aprópénz – a crowdfunding szerepe

Számtalan lehetőség áll már a hazai ötletgazdák rendelkezésére projektek finanszírozására, és ebben a kockázati tőke mellett a közösségi finanszírozásnak is fontos szerepe van.

Magyarországon jelenleg is több ezer ötlet, technológiai és művészeti projekt keresi rémülten finanszírozói, kérdés persze, hogy ezek mekkora része lehet üzletileg is életképes. Bár van magvető tőkealap és vannak úgynevezett crowdfunding (“tömeges támogatás”, magyarosabban közösségi finanszírozó) platformok, például az indulj.be, nagyon kevés projekt jut pénzhez. Az eddigi egyetlen, crowdfundinggal sikeresen pénzt szerzett projekt mindössze 207 000 Forinthoz jutott, és a jelenleg egyedüli dedikáltan magvető tőkealap, a DayOneCapital is mindössze egy projektbe fektetett be.

Eközben az Egyesült Államokban virágzik az intézményes kockázati tőke, és a crowdfunding viharos növekedésének lehetünk szemtanúi.

Az idei évben 7 projekt szerzett 1 millió USD feletti támogatást közösségi finanszírozással, ebből legnagyobb a Pebble, amely 68 929 támogatójától összesen 10,3 millió USD-t szedett össze. A Massolution kutatása szerint világszerte 2,8 milliárd USD crowdfunding-támogatás várható 2012-ben, ez tavaly még csak 1,5 millió USD volt. A leglátványosabb ilyen szempontból a művészeti projektek finanszírozása: a Cannes-ban és a Sundance fesztiválon megjelent filmek 10%-a vett igénybe crowdfundingot. Egyes elemzők úgy gondolják, hogy a crowdfunding a kockázati tőkealapok konkurrenciája lehet, hiszen megfelelő törvényi szabályozással akár cégek is fogadhatnak majd magánszemélyektől tömeges támogatást. Fred Wilson kockázati tőkés számítása szerint ha az amerikaiak befektethető pénzük mindössze 1%-át crowdfunding formájában cégeknek adnák, a személyenként aprópénznek tűnő összegek összesen mintegy 300 milliárd USD-t jelentenének a kockázati tőke piacán.
Úgy tűnik, a világszerte jelen lévő több mint 450 crowdfunding platform jelentős része működik (élén az amerikai Kickstarterrel és Indiegogoval), és a kockázati tőke sem panaszkodhat a Szilícium-völgyben és környékén. Mi az oka annak, hogy bár Magyarországon projekt szép számmal található, a finanszírozásnak ezek a formái egyelőre nem vagy alig működnek?

A kérdés igen égető, hiszen a JEREMIE II-vel további magvető tőkealapok jelennek meg
hamarosan, és crowdfunding platform is egyre több van (jelenleg az Indulj be, a Kezdheted,
a CreativeSelector és a Magyar Telekom által támogatott WEBSE működik, és jelen van a
mikrofinanszírozást lehetővé tévő Flattr is, 1-2 éven belül pedig újabbak jelenhetnek meg, akár a Kickstarter európai ága is).

A Megoldás.Most üzletfejlesztő cég ügyvezetője, Hűvös Ágnes szerint a titok nyitja a stratégiai gondolkodásban és a kommunikációban rejlik. “A magyar projektgazdák sokasága azzal keresi meg az üzletfejlesztőt, hogy “Nekem már csak pénz kell.” Ez értelmetlen mondat. A crowdfundingban vagy a befektetők előtt kudarcot valló projekteknél közös elem, hogy nem gondolják végig, pontosan mire kell pénz, és hogyan fogják azt a lehető leghatékonyabban az üzleti siker szolgálatába állítani. Azaz felkészületlenek a projektek.” További ok lehet a szakértő szerint, hogy a magyar projektek nem elég felkészültek ötleteik prezentálására és a social media lehetőségeinek kihasználására. “Egyes felmérések szerint a projektek a szükséges forrás csak mintegy 20-40%-át képesek rokonoktól, barátoktól összeszedni. A fennmaradó legalább 60%-ról idegeneket kell meggyőzni, és ez az igazi kihívás.”

Bármelyik finanszírozási formát is választja tehát egy projekt, akár a pályázatot is, elsősorban stratégiailag megalapozottnak, másodsorban nagyon meggyőzőnek kell lennie. Érdemes felkészülni, hiszen a tőke jelen van. 2013 jó év lesz – a jó projekteknek.

Arról, hogy ezek a projektek jelenleg mennyire meggyőzőek, 2012. szeptember 26-án beszél a DayOneCapital képviselője, egy magyar Kickstarter-projekt (amely idén 6000 USD-ral zárta kampányát), valamint a közönség a Budapest Business Meetup következő rendezvényén.
Részletek és regisztráció: http://www.meetup.com/budapest-business/events/78828542/
Előadások:
Bakik a kockázati tőkebefektetők előtt. Pásztor Aurél befektetési igazgató, Day One Capital
Magyar fejesugrás a Kickstarter-óceánba. Simonyi Cecília grafikus, projektgazda

KAPCSOLAT
Hűvös Ágnes
huvos.agnes@megoldasmost.hu
+36 30 365 9690
http://megoldasmost.hu

Kapcsolódó posztok:

One thought on “Sokat érő aprópénz – a crowdfunding szerepe

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.