Mint a talajvíz: jön a steampunk

Lassan terjedő, de a divat szinte minden területét elérő kulturális mémet azonosított a steampunk irányzatban az IBM, miután okos analitikájával több mint félmillió posztot és hozzászólást fésült át különféle közösségi oldalakon és népszerű blogokon.

Az IBM rendszeres, kereskedelmi trendeket fürkésző átfogó elemzése szerint a következő évek divatját várhatóan erős steampunk hatások alakítják majd. A közösségi oldalak itthon is erősen hatnak a divattrendek terjedésére, de a steampunk hullámra még várnunk kell.

 

A steampunk a sci-fi és a történelmi fanatsy különleges keverékeként azonosított filmzsáner és stílusirányzat, mely a 19. század végének, a 20. század elejének nagy elméi – Jules Verne, Nikola Tesla, H.G. Wells – által elképzelt jövőutópiákból építkezik, és az ipari forradalom mechanikus gépeinek furcsa evolúcióját vetíti elénk. A steampunk hangulat leginkább olyan filmekben ragadható meg mint a 2006-ban rendezett Tökéletes trükk vagy a Will Smith főszereplésével forgatott Vadiúj Vadnyugat. Ami pedig a divathoz fűződő kapcsolatát illeti, a viktoriánus viselet igencsak merészen újragondolt, “punkosított” változataként aposztrofálható.

steampunk1

Coming soon

Az IBM felmérése szerint Amerikában a stemapunk társadalmi és kulturális hatása egyre erősebb: az elmúlt három évben csak a közösségi oldalakon tizenegyszeresére nőtt a stílusirányzathoz kapcsolódó diskurzus és tartalom. Olyan sztárok és rajongóik azonosulnak a trenddel mint Rihanna, aki legutóbb a Paralimpiai Játékok megnyitóján adott steampunk  látványba csomagolt koncertet vagy Lady Gaga, aki nemrég neo-viktoriánus öltözetben pózolt egy fotózáson.

steampunk2

A jelenségre a kereskedelem is felfigyelt, a tervezők és a márkák gazdái is komoly lehetőséget látnak a kiaknázásában. A Prada Gary Oldmannel és William Defoeval bemutatott őszi-téi férfi kollekciója egyértelműen a steampunk jegyében készült – az haute couture pedig gyakran már a következő szezonban utat tör a szélesebb tömeg felé is, mielőtt  egy divatirányzat világszerte elterjedhet.

 

Steampunk csirip a tengeren túl

Az IBM “Egy trend születése” című kutatása a steampunk kulturális beágyazottságával kapcsolatban a következőkre hívja fel a figyelmet:

•          A steampunk divatról szóló beszélgetések 33 százaléka gamer közösségekben zajlik

•          A témába vágó online megnyilvánulások száma 2010-ben csaknem 300 százalékkal nőtt az előző évhez képest – nagyrészt egy new yorki steampunk inspirálta eseménysorozatnak köszönhetően.

•          A legaktívabb steampunk közösségek a Twitteren mozognak, itt hatszor többet foglalkoznak a témával, mint a Facebookon.

•          A steampunk tweetek 70 százalékát nők írják

•          A témával foglalkozók 63 százaléka 30 éven aluli.

•          A steampunkot érintő mélyebb írások több mint fele blogokon található.

•          A divat mellett a steampunk kultúra legnépszerűbb területei a kézműves tárgyak, mechanikus kütyük.

 

Harmadik dimenzió

A steampunk terjedését elemző kutatás az IBM Social Sentiment Index felmérése keretében készült, mely a fejlett számítógépes analitikát az emberi nyelv értelmezésére képes technológiákkal vegyíti, így képes nagy mennyiségű közösségi médiás tartalom feldolgozására. Az index blogok, fórumok, üzenőfalak, közösségi médiumok oldalain megosztott posztok és tartalmak hangvételét méri, és betekintést ad arról is, miről folyik a fogyasztói párbeszéd. Az elemzés különlegessége abban rejlik, hogy a trendek földrajzi és időbeli terjedéséhez kulturális dimenziót kapcsol. Így a kereskedők és gyártók még azelőtt felfigyelhetnek a fogyasztói hangulat változásaira, hogy az új trend igazán lábra kapna.

 

 

Nyitott szemmel járunk, de későn ébredünk

Steampunk divat Magyarországon

 

„A divat iránt érdeklődő fiatalok, akik egy új irányzatra a leginkább nyitottak, a hazai helyett a nemzetközi bloggerek oldalain követik a trendeket. Ők már találkozhattak a steampunk stílushoz közel álló, főként vintage darabokat használó összeállításokkal például Tavi Gevinson The Style Cookie, vagy a világhírű street-style blog, a Sartorialist fotóin.” – mondja Tóth András, a USE unused divatmárka tervezőcsapatának tagja.

 

De mivel Magyarországra gyakran késéssel érnek el még a legnagyobb divatslágerek is, a steampunk és eddigi hazai megjelenési formái között inkább csak távoli összefüggés van, és az is inkább a véletlen műve. Egy-egy párhuzamot felfedezhetünk például Németh Anikó, a Manier tervezőjének munkáiban, mivel ő különösen kedveli az eklektikus stílust. Király Tamás pedig, bár teljesen más stílusban, de hasonlóan összetett kézműves kreációkat készít. Tóth András szerint a részletgazdag, fémekből aprólékos munkával készült kitűzők és kiegészítők lehetnek azok az elemek, amelyekkel az underground kultúrából a mindennapokba is átléphet ez a stílus. Ugyanakkor épp az ilyen szándékosan avítt hangulatú, kézműves részletek jelentik a kihívást a steampunk mint divatirányzat elterjedésében, mert ezeket nehéz tömegesen reprodukálni.

 

 

További részletek és infografika az alábbi linkeken:

http://asmarterplanet.com/blog/2013/01/22562.html

http://www.flickr.com/photos/ibm_media/8378417359/in/photostream/

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .