Blogzine

10 dolog amire figyeljünk egy külföldi kiállítás alkalmával

Gönczi Péter, az easyexplainvideo.hu marketing és sales vezetőjének beszámolóját közöljük,

A Marketing Week Live Európa legnagyobb marketinges kiállítása. Az alapmotivációnk az volt, hogy egy ilyen kiállításon olyan embereket is el tudunk érni, akiket a hagyományos inbound és outbound eszközökkel nem. És tényleg.:-) Igazából eléggé be voltunk rezelve, mert ez volt az első kiállításunk, és nulla tapasztalatunk volt kiállításokkal kapcsolatban. Éppen ezért is gondoltuk, hogy megosztjuk a tapasztalatainkat a többi magyar céggel is, akik akarnak külföld felé nyitni, hogy segítsük őket a tapasztalatainkkal:

Stand vásárlása:

Mindenképpen próbáljatok meg alkudni. Általános szabály az, hogy minél messzebbi vagy minél közelebbi időpontban van a kiállítás, annál könnyebb alkudni. A stand kifizetése előre történik. Ezt nagyon komolyan veszik, aki nem utalja el a pénzt nyitásig, annak automatikusan kiadják a standját másnak. A velünk szemben lévő stand is így járt. Számolj azzal, hogy a stand díjára még rájöhet a kötelező biztosítás és valamennyi regisztrációs díj is.

A stand mérete, elhelyezkedése

20130627_113406_1_2Általánosságban igaz, hogy minél nagyobb standot tudsz vásárolni, annál több embert tudsz bevonzani. Ha nem teszi lehetővé a büdzséd, hogy egy nagy standra beruház, próbálj meg egy minél jobb helyen lévő standra szert tenni. Jó helynek számít a kávézó mellett, az előadótermek melletti hely. Próbálj meg olyan standot szerezni, ami 2 oldalról nyitott.

A stand designja

Mivel a kiállítás külföldön van, ezért kicsit nehézkes a stand megtervezése. A stand designjának legyártását egy a kiállítóval szerződött cég végzi, velük kell tartani a kapcsolatot, ők küldik el a stand méretét, szerkezetét. Ennek alapján itthon el kell készíteni a grafikát, amit ők legyártanak és feltesznek. Erre mindenképpen érdemes költeni, nem elég, ha csak fehéren hagyod a stand színét, és felhúzol néhány roll-upot. Már az is nagyban segít, ha a stand falát egy valamilyen színnel bevonjátok.

A látogatók megállítása

explainer_marketing_is_born_2Nagyon fontos, hogy nem lehet leszólítani a standok előtt elviharzó embereket, nem működik. Az egyik stand ingyen kávékat osztogatott, és szinte senki nem kért tőlük ingyen kávét. Lejárt. Valamit ki kell találnod, amire az emberek felfigyelnek. Vagy legyen elég érdekes a terméked vagy próbáld meg megmosolyogtatni őket. Mi az „Explainer video is born”-koncepcióval mentünk, és ennek megfelelően kivittünk egy igazi bölcsőt és benne egy teljesen élethű babát. A háttérben az egyik tévén ment az „Explainer marketing is born. Are you ready to adopt it?”-videónk, ami tulajdonképpen egy showreel volt bemutatva, hogy milyen sokféle szolgáltatást magyaráztunk el eddig, a másik tévén pedig a „What is explainer marketing?”-videónk ment. Ez így együtt már alkalmas volt arra, hogy a látogatók rápillantsanak a standra, valamilyen érzelmet keltsünk bennük, és ekkor már oda lehet lépni hozájuk. A mi standard két kérdésünk ez volt: „Do you want a baby, maybe?” a másik pedig, hogy „Is she cute or freaky?” (babára mutatva). Ez a legtöbbször alkalmas volt arra, hogy beindítsunk egy chitchat-et, megmosolyogtassuk még az angolokat is, ment egy kis viccelődés és ezután már elindulhatott a kommunikáció.

Reklám

Mi erre nem költöttünk, de ez hiba volt. A látogatók nagy része tudniiliik úgy kezdi a napját, hogy átfutja a kiállítás könyvecskéjét, és bekarikázza, hogy melyik standokat akarja meglátogatni. Ha van egy hirdetés ebben a brosúrában vagy csak simán ki van emelve a branded, az sokat segíthet.

Konverzió, follow-up

20130627_155714_14_2Nagyon fontos, hogy mielőtt bármennyit is elköltesz, legyen elképzelésed arról, hogy hogyan fogsz értékesíteni a látogatóknak. Szinte 100%, hogy nem fog visszahívni senki, hiába adod oda a névjegyedet. Mi egy külön szolgáltatáscsomaggal készültünk, és akit érdekelt, azzal kitöltettünk egy formot. Így kézzelfogható leadeket kaptunk, akiket lehetett follow-upolni, akár egy személyes találkozóval akár egy telefonbeszélgetés során. Kell egy háttérember, aki az adatokat folyamatosan feldolgozza. Nemcsak a standodnak kell coolnak lenni, hanem a follow-up processnek is, mivel a kiállítás után a látogatók elég sok megkeresést kapnak, és itt is ki kell tűnni.

Személyzet, technikai felszerelés

Legfontosabb szabály, hogy emberből sosem lehet elég. Mi hárman mentünk ki, de ez a 2 napos kiállítás alatt kevésnek bizonyult, Több, mint 10000 látogató volt, szerencsére elég sokan érdeklődtek az explainer marketing iránt, így sokszor volt, hogy nem jutott ember azokra, akik megálltak a standunknál, arra meg már pláne nem, hogy a többi kiállítóval networkingeljünk. Mivel alapszabály, hogy mindenki siet valahová, ezért nem állnak és várnak egy standnál, hogy felszabaduljon egy ember, aki beszélni tud velük. Mi számítottunk erre, ezért egy külön helyen gyűjtöttük is a névjegykártyákat („Give me a quote baby”), de ha nem beszéltél valakivel, az azt jelenti, hogy nem volt networking, ezért kb. hidegben kell felkeresni.

Networking, alkohol

Mindkét nap a kiállítás 5ig tartott és 4kor már elég sok standon kicsapták a sört, pezsgőt. Mi is 4 után már kínáltunk pálinkát azoknak, akikkel beszélgettünk. Ezt eléggé szerették.:-) Mindkét nap kiállítás után a helyszínen volt parti a kiállítóknak, amit egy-egy nagyobb cég szponzorált. Itt szigorúan nem szabad értékesítéssel előhozakodni, nem arról szól.

Idegen nyelv

Angolt nagyon jól kell tudni, ebbe az még belefér, hogy akcentusod van, mi mindenhol elmondtuk, hogy magyarok vagyunk, ez nem probléma. Meg kell tudni érteni mindenkit, aki odajön hozzád, akármilyen kiejtése is van, és mindenkivel kell tudni kötetlenül beszélgetni (tehát nem gépiesen a pitchet tolni).

Szervezés, technika

Egy kiállítás lebonyolítása külföldön folyamatos troubleshootinggal jár, valami sohasem működik, ha pedig elfelejtesz valamit, akkor bonyolultabb kint pótolni, mint itthon. Ezért alapszabály, hogy kell készítened egy checklistet, ez garantálja, hogy semmi se felejtődjön el.

A technikai dolgokról csak annyi, hogy a Marketing Week Live-on például gyakorlatilag nem volt Wifi (mert a sok használó miatt nagyon lassú volt), a 3G pedig drága, lassú és lemeríti a készüléked, amin bemutatod az anyagot. Tehát úgy készüljél, hogy net nélkül is működjön minden vagy vegyél helyi mobilnetet (de persze lehet, hogy a kiállítás helyén annak sem lesz elég a sávszélessége). Szintén ezen a kiállításon mindenkinek a nyakában volt egy badge, amin rajta a neve, cége, pozíciója és egy vonalkód, amit egy speciális készülékkel lehet leolvasni. Ha a te kiállításodon is van a badge-en vonalkód, mindenképpen szerezz be ilyen leolvasót, mert sok embernél már nincs is névjegykártya, csak nyújtja a badge-ét, hogy scanneld be.

Ha olyan a szolgáltatásod, hogy azt be kell mutatni számítógépen (mint nálunk a magyarázó animációinkat), akkor fontos, hogy mindenkinél a standodon legyen egy tablet. Lehetőleg egy Ipad. Ez nem a reklám helye. Ha nem Ipaded van, és mondjuk nem lehet jól hallani a videókat az alapzaj miatt (nálunk ez néha előfordult), akkor felmerül a látogatóban, hogy miért is nem Ipadet használtok. Egy Ipad tapasztalatunk szerint lehet halk, egy Ipaden nem baj, ha a fény miatt nem jól látszik az anyag, ez nem fog rossz fényt vetni rátok.

Hát nagyon röviden ennyi. Reméljük, hogy tudtunk segíteni, és minél több magyar cég fog tudni sikereket elérni külföldön.

Megosztás