Blogzine

Smart fogyasztók, szupermost, second screen és multitasking

Ezernél több médiaguru kutatta együtt a jövőt a marketing és a showbusiness hazai csúcstalálkozóján május 13-14-én Siófokon. Emellett 240 előadó 65 órányi előadása hangzott el a média és az internet kulisszatitkairól.

Több mint 1000 vendég, 240 hazai és külföldi médiaguru közel 65 órányi előadása, 4 teremben, 2 napon át. A számok is jól tükrözik a hazai média csúcstalálkozója, a Media Hungary 2014-es sikerét.

A lényeg azonban idén is a tartalom volt: korszakos bejelentések, elemzések, prognózisok, trendek, fogalmak, szolgáltatások, platformok ismertetése, diskurzusok, fórumok és kerekasztal-beszélgetések a médiapiac minden szegmenséről elhangzottak.

A nagy bejelentés: TV2 és RTL összefogás?

Két csatorna, egy adás? A konferencián többek között elhangzott, hogy a két legynagyobb konkurens csatorna is összefoghat legalább egy közös műsor erejéig, ha igent mond az RTL Klub a TV2 felkérésére. De nemcsak a két vezető csatorna igyekszik minél több innovatív, saját gyártású műsort sugározni, hiszen a külföldről megvásárolt tartalmakra, licenszekre általában is csökken az igény. Az innovatív televíziós produkciók azonban már nem önmagukban a képernyőn élnek, hanem egész háttértörténetek, önálló univerzumok épülnek köréjük az internet, a nyomtatott sajtó csatornáin, de még az események világában is.

Amellett, hogy mit és mennyi ideig nézünk, az is változik, hogyan nézzük azt: a netet is használó tévénézők csupán 21%-a figyeli aktívan az adott műsort, ezért egyre rövidülnek a műsorblokkok, ha helyt akarnak állni a széteső figyelem korában. Emiatt válnak egyre népszerűbbé a 15 másodperces, rögtön akár az Instagramra feltölthető mikrovideo-híranyagok is.

Smart fogyasztók kezében a „szupermost” világ

A nézők már rég nem passzív befogadói a műsoroknak, a tartalmakat ők maguk is generálják. A Z generáció figyelme már máshogyan fókuszál, érzelmi reakcióik, ingerküszöbük módosult. A multitasking nemzedék a párhuzamos aktivitásokat szimultán, akár egy – minél fiatalabb a felhasználó, annál kisebb – képernyőn végzi, figyelmével végigkísérve az összes egyidőben zajló tevékenységet. Az okoskészülékek nagymértékű penetrációja is őket támogatja, phableteikkel saját kezükbe vették az irányítást a „smart” fogyasztók, és mindent szupermostakarnak. A Google, a Facebook és a blogok segítenek az „itt és most” információk biztosításában, valamint a kiteljesedésben, de a minőségi tartalom megfelelő keretbe helyezése továbbra is a klasszikus médiumok felelőssége.

Multitasking közönség, second screen tartalom

Míg a nézőket a csatornák és a hirdetők az elsődleges képernyőn, a tévékészüléken érik el, kötődésüket a másodlagos képernyőkön lehet erősíteni, hiszen igényük van a kapcsolódó tartalmakra. A second screen lehetőséget ad a műsorsugárzásnak a social media felületekhez kapcsolódására. A termék folyamatosan rezonálhat a felhasználókkal, sőt, a holtidőben, a reklámidő alatt is a képernyő előtt tarthatók a nézők. A siker alapfeltétele itt is a szinergia, egy ötletet számos különböző területre kell optimalizálni. A kommunikációs csatornák expanziójával élni lehet és kell, a folyamatos, többfelületű kommunikáció pedig frissen tartja a márka és a fogyasztó közti kapcsolatot – ez a korántsem márkahű Z és Alfa generáció esetében különösen fontos.

A digitalizálódás mellett megmarad a print és az offline világ is

Bár a digitalizálódás megállíthatatlan és a médiafogyasztási szokások jelentősen átalakulnak, a platformokra az „all you can eat” jellemző, ma már minden elérhető mindenhol, csak egy kütyü kell hozzá, az online mégsem helyettesítheti a fotelban üldögélve tévézés és a nyomtatott újságok olvasgatásának élményét. A digitalizálódás ellenpontjaként számíthatunk arra is, hogy a személyes kapcsolatok szerepe újra megerősödik, hiszen a tudásszerzés, kapcsolatépítés hatékony színtere továbbra sem kizárólagosan a digitális világ lesz.

 

„A Media Hungary-t idén 19. alkalommal rendeztük meg. A 2014-es konferencia mérlege: 2 nap, 4 terem, több mint 1000 médiaszakértő vendég, 240 előadó, közel 65 órányi értékes tartalom. Az előadások és kerekasztalviták a média és a PR, a marketing, a klasszikus médiumok, a social media, a reklámok, a HR, a sport, a pszichológia, a jog kapcsolatát egyaránt boncolgatták. Sok szeretettel várunk minden előadót és érdeklődőt szakmán innen és túl, 2015-ben is a jubileumi, 20. Media Hungary konferencián!” – foglalta össze a konferencia tapasztalatait Csermely Ákos, a Media Hungary főszervezője.

Megosztás