Kínai vállalatok: globális terjeszkedés innováció útján

A globális versenyben az innováció áll a vezető kínai vállalatok üzleti modelljének stratégiai fókuszában – derül ki a Strategy&, amely a PwC hálózatának tagja, valamint a Világgazdasági Fórum új tanulmányából.

A tanulmány főbb eredményei szerint az innováció kulcsfontosságú a kínai vállalatok nemzetközi térnyerése során. Számos kínai vállalat elsőként a hazai piacon innovál, majd lép a nemzetközi piacra, míg mások előbb globálisan terjeszkednek, és csak ezután fektetnek az innovációba a tartós fejlődés érdekében. A kínai vállalatok továbbra is külföldön fektetnek be, a közvetlen külföldi tőkebefektetések (FDI) értéke 2013-ban 108 milliárd dollárra emelkedett.

A The Emerging Best Practices of Chinese Globalizers: Develop the Innovation Models című angol nyelvű tanulmány 120 globalizálódó kínai vállalat képviselőivel folytatott interjú alapján készült az elmúlt egy év során. A felmérésben részt vevő vállalatok felére a globalizáció élenjáróiként tekintenek, miután nemzetközi jelenlétük jóval meghaladja versenytársaikét. A tanulmányból kiderül, hogyan hat az innováció a kínai vállalatok globalizálódására.

A tanulmány két lehetséges fejlődési pályát azonosít annak kapcsán, hogy az innováció miként is járul hozzá ezen vállalatok globalizációs törekvéseihez. Az első esetében a vállalatok elsőként a hazai piacon válnak sikeres innovátorokká, majd csak ezután használják ki az innovációban rejlő lehetőségeket a nemzetközi piacokon. A második esetben azonban a vállalatok elsőként a nemzetközi piacokon terjeszkednek, és az így szerzett előnyök teszik lehetővé a hosszú távú fejlődést biztosító innovációt.

A kínai vállalatok nemzetközi térnyerése során az innováció és a globalizáció egybefonódnak, erősítik egymást” – nyilatkozta Olivier Schwab, a Világgazdasági Fórum pekingi irodájának vezetője. „Kutatásunk alapján a csúcstechnológiai cégek inkább az első pályát választják, míg az állami tulajdonú nagyvállalatok főként a második pályán indulnak el, és csak a globalizációs folyamat előrehaladtával térnek át az elsőre.”

kinai_vall

A globalizációban élenjáró kínai vállalatok legjobb gyakorlatairól készült részletes tanulmány az alábbi négy lépést azonosította a folytonos globális innovativitás zálogaként:

1. Az innováció legyen a globalizációs törekvések stratégiai fontosságú eleme

2. Az innovációs stratégiákat a globális kihívásokhoz kell igazítani

3. Törekedni kell a külföldi és hazai innovációs folyamatok egyensúlyára

  • a különböző innovációs folyamatok és rendszerek legyenek szabályozottak és strukturáltak

  • helyi innovációs csapatok létrehozása

  • a külföldi innovációs csapatok hatáskörének bővítése

  • innovatív vállalati kultúra kialakítása

4. A nemzetközi terjeszkedés érdekében tartós innovációs képességek fejlesztése

Miközben a kínai vállalatok az értéklánc mentén alkalmazkodnak az új gazdasági körülményekhez, a globalizációban élenjáró vállalatok a rövid távú fókusz helyett a tartós innovációs lehetőségeket keresik” – nyilatkozta Steven Veldhoen, a Strategy& partnere.

A Strategy& szerint a globalizációban élenjáró vállalatok 45%-ának nemzetközi stratégiai fókuszában már az innováció áll. Több mint 80%-uk a fogyasztói igények megfelelő kielégítése érdekében az üzleti modell megújítására koncentrál, és egyharmaduk alkalmaz 50%-ban vagy azt meghaladó mértékben helyi munkaerőt.

Mivel a kínai vállalatok továbbra is külföldön fektetnek be, az elmúlt két évben Kína külföldre irányuló közvetlen tőkebefektetései jelentősen megnövekedtek. Míg 2012-ben a befektetések értéke 88 milliárd dollár volt, 2013-ban már 108 milliárd. A más régiókkal és országokkal folytatott gazdasági együttműködés elősegítése érdekében továbbá, a kormány a jövőben is támogatja a selyemút gazdasági övezet és a 21. századi tengeri selyemút elnevezésű kezdeményezéshez hasonló nemzetközi együttműködési megállapodásokat, amivel kedvező nemzetközi feltételeket teremt a kínai vállalatok számára. Ehhez hasonló makrogazdasági irányelvekkel és ösztönzőkkel várhatóan a jövőben is támogatják majd a kínai vállalatok globalizálódását.

Kapcsolódó posztok:

A bejegyzés kategóriája: Blogzine
Kiemelt szavak: , , , .
Közvetlen link.

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.