A kicsi szép – de csak ha digitális

A startup cégeknek is be kell építeniük a digitalizációt a működésükbe, akkor is, ha nem technológiai területen dolgoznak. Vendégposzt Tanács Zoltántól, az IFUA Horváth & Partners partnerétől.
A startupok kudarcának leggyakoribb oka, hogy nem veszik figyelembe a piaci igényeket. Ezt mutatta ki a CB Insights felmérése (https://www.cbinsights.com/research-reports/The-20-Reasons-Startups-Fail.pdf). A vizsgált esetek 42 százalékában közrejátszott a bukásban, hogy a feltörekvő cég nem egy létező piaci igényt szolgált ki, hanem csak egy érdekesnek tűnő problémára keresett megoldást. Ez a tényező áll a kudarchoz vezető okok Top 20-as listájának élén.
Ezt a listát Paul Graham, a Dropbox, az Airbnb és még vagy ezer startup befektetője úgy kommentálta, hogy az valójában olyan tényezőket sorol fel, amelyek miatt a startupok nem azzal foglalkoznak, amit a felhasználók kívánnak (http://www.forbes.com/sites/groupthink/2016/03/02/top-20-reasons-why-startups-fail-infographic/#242e9e03a180).

Pedig egy startup valójában arról szól, hogy egy jónak tűnő ötletet meg kell valósítani a piacon. Nem szabad egy pincében elbújva fejleszteni. Az eredményeket minél előbb tesztelni kell, és a tapasztalatok birtokában minél gyorsabban meg kell tenni a szükséges változtatásokat.

Mindez pedig sokkal könnyebben megy, ha a vállalkozást digitális alapokra helyezzük.
A digitalizáció szempontjából a startupokat két csoportra bonthatjuk. Az egyikbe a technológiai vállalkozások kerülnek. Ezek természetükből adódóan beépítik a működésükbe a digitalizációt. Náluk a kérdés csak az, hogy az ebből fakadó lehetőségeket jól használják-e ki.

A többiek, a konkrét terméket előállító gyártók, szolgáltatók – éttermek, kézműves csokikészítők, divatcégek stb. – sem mondhatnak le a digitalizáció áldásairól. Ezeknek is rögtön az induláskor végig kell gondolniuk, hogy miként hasznosítják a digitalizációt. Ma már alapvető dolog a jelenlét a közösségi médiában, a webshop, a hűségkártya, az így megszerzett adatok elemzése, az eredményeknek megfelelő folyamatos változtatás, finomhangolás.

Minden cégnek – a legkisebbnek, a legfiatalabbnak is – át kell gondolnia, hogy a termékét milyen ügyfeleknek, milyen piacokon, milyen módon kívánja árulni, kikkel, hogyan versenyez, és hogyan lesz sikeres a vevőkért folytatott küzdelemben. Ma már ebben a folyamatban mindvégig szem előtt kell tartani a digitalizáció hatásait és lehetőségeit.
A digitalizációt be kell építeni az üzleti modellbe is. Milyen területeken alkalmazzuk a digitalizációt, és ehhez a munkatársainknak milyen képességekre van szükségük? Ne feledjük, a kudarchoz vezető okok Top20-as listájának hetedik helyén az üzleti modell hiánya áll. Márpedig a mai világban már aligha tekinthetünk üzleti modellnek olyasvalamit, amelyből hiányzik a digitalizáció.

Ezek után már „csak” meg kell valósítani, amit elterveztünk. Startupok esetében ez 90 százalékban nem sikerül. Annak a 10 százaléknak azonban, amelyik túlélte a leginkább kritikusnak számító első három évet, s elegendően megnőtt már, ideje elkezdeni az igazi vállalatszerű működést. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy igazi digitális stratégiára (http://www.controllingportal.hu/digitalis-strategia/) van szüksége.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..