Blogzine

Út a tőzsdére: adatokra építve lép szintet a WebEye

– Idén novemberben lezárja vertikális fúzióját és zártkörűen működő részvénytársasággá alakul a járműkövetés regionális piacvezető szereplője, a WebEye. A magyar tulajdonú telematikai cég hosszútávú célkitűzései között szerepel a tőzsdei bevezetés is, az ehhez szükséges cégforma-váltás is a tervezett növekedési és akvizíciós célokat támogatja.

Kezdeti időszak

Bár az informatika és a közúti fuvarozás összekapcsolódását a huszadik század közepére, a tachográf megjelenésével egy időpontra datálják, a valódi áttörést a GPS műholdak működése és a járműkövetés civil felhasználása hozta meg. Itt kapcsolódott be az üzleti célú telematikába a hazai piac máig megkerülhetetlen szereplője, a WebEye. A WebEye elődje, a Lambda-Com 2001-ben garázscégként kezdte meg működését. A kis szervezetekre jellemző kommunikáció és egyszerű döntéshozatali mechanizmusok viszont már az első évtized után újratervezésre szorultak.

2005-re a vállalkozás már piacvezető volt Magyarországon, 2007-ben elindították tevékenységüket az első határon túli piacon, Romániában, majd 2012-ben a WebEye International magalapításával elkezdték kiterjeszteni szolgáltatásukat a teljes európai piacra is. Kezdetben a legnagyobb feladatot a szükséges adatok GSM alapú kommunikációs csatornán való átjuttatása és a minden szélsőséges körülménynek ellenálló hardverek legyártása biztosította. A jelenlegi piaci trendek és az adatéhség viszont nem csak technológiai, hanem szervezeti kihívások elé is állítja az idő közben több mint háromszáz főre duzzadt cégcsoportot.

Mobility-as-a-service

A mobil eszközök és az egyre gyorsuló adatátviteli lehetőségek terjedésével a felhasználói elvárások is megváltoztak. A saját hardverekből kinyert adatokon felül a szállítmányozó cégek és a közúti fuvarozásban működő egyéb ügyfelek igénylik a külső forrásból integrált adatokat, egy könnyen áttekinthető rendszerben szeretnének látni minden, az üzleti eredményességüket befolyásoló tényezőt. A logisztikai forgalom háromnegyede továbbra is közúton bonyolódik majd, azonban a robbanásszerűen fejlődő technológiának köszönhetően 2030-ra közel felével csökken a szállítási költség és idő, valamint háromszorosára növekszik a járművek kihasználtsága*. Az utóbbi évek legfontosabb iránya, hogy a különböző okoseszközök megjelenésével a piaci szereplők úgy tekintenek a közúti logisztikára, mint szolgáltatásra, azaz a MaaS (Mobility-as-a-Service) szemlélet válik uralkodóvá. Ezt követve döntött úgy a WebEye, hogy a cég tudatos többdimenziós átalakításával képesek legyenek a leghatékonyabban megőrizni és erősíteni regionális piacvezető szerepüket.

„A 2023-ra kitűzött céljaink között szerepel az általunk kezelt telematikai végpontok 64 ezerről 200 ezerre növelése, árbevételünk megduplázása, exportarányunk 80% fölé emelése és az ezt támogató vállalatirányítási és pénzügyi rendszerek bevezetése” – mondta Németh Pál, az újonnan létrejött WebEye Telematics Zrt. vezérigazgatója. Az ambiciózus nemzetközi tervek hátországa itthon már adott: az utóbbi két évben a vállalat erős menedzsmentet és fejlesztői bázist épített fóti és szegedi központjában, amivel első sorban a kelet-közép európai regionális logisztikai piacot célozzák. Nem titkolt hosszútávú cél, hogy a sikeres növekedés megkoronázásaként a WebEye a tőzsde segítségével vonjon be tőkét még ambiciózusabb törekvéseihez. A tőzsdei belépés irányába tett első jelentős lépés, hogy vertikális fúzióval létrehozták a WebEye Telematics Zrt.-t a Lambda-Com Kft. és a WebEye International Kft. közös jogutódjaként.

Megosztás