Paint it BLACK: a geek-ek és a startupperek is sokat vásárolnak fekete pénteken!?

A címben szereplő kérdésre talán inkább válaszoljon mindenki maga… Az alábbi anyag inkább önmérsékletre int, sok adattal, tippel a Black Friday kapcsán.

Alább a Tudatos Vásárlók Egyesületének tanácsai következnek a Black Friday-re.

Idén a magyarok átlagosan 57 ezer forintot terveznek elkölteni Black Friday ideje alatt, így várhatóan több mint 40 milliárd forint folyik ki a kezünk közül csak ezen az egy napon. Hogyan vértezzük fel magunkat a túlzott költekezés ellen, mire figyeljünk, ha már mindenképp vásárolunk? És mi köze van mindehhez a Ne vásárolj semmit! napnak?

A hazai vásárlók 2016-ban adták meg magukat a Fekete pénteknek. Ez volt az első olyan év, amikor (ha az élelmiszereket nem számítjuk) az eladások tekintetében a november volt az év második legerősebb hónapja. Viszont a decemberi forgalom a boltokban ugyanúgy nőtt, mint a többi hónapé, a Black Friday tehát nem a decembertől happolta el a vásárlókat.

2018-ban 800 ezren vásároltak a Fekete pénteken, és megközelítőleg 40 milliárd forintot költöttek. A szakemberek arra számítanak, hogy idén ennél is többen, várhatóan több mint egymillióan vásárolunk a Black Friday akciók kapcsán, és a tavalyi dupláját, akár 80 milliárd forintot is elkölthetünk.

Habár az akciók hatására már a Fekete péntek előtti hetekben is megugrik a vásárlási kedv, a fogyasztás pénteken csúcsosodik ki. Magyarországon 2018-ban ezen a napon az eladások 1377 százalékkal ugrottak meg, egy átlagos forgalommal bíró naphoz képest a Black Friday Global adatai szerint.

A magyarok által leginkább kedvelt termékek

Az elmúlt évek adatai szerint a ruhaneműk, elektronikai felszerelések, cipők és kozmetikai termékek a legnépszerűbb termékkategóriák. Akik készülnek a Fekete péntekre, átlagosan 4 terméket kívánnak megvenni.

A GfK felmérése szerint az összes termék közül 2018-ban a legnagyobb értékben TV-t, kávéfőzőt és mosógépet vettek a magyarok. A 47. héten a TV forgalom 5,3 milliárd volt, a mosógépeké valamivel több, mint egy milliárd és a kávéfőzők esetében több mint félmilliárd forint.

Túlméretezett háztartási gépet veszünk a jobb minőségű helyett

Az Extreme Digital ügyvezetője szerint a legtöbben még mindig a “mennyiségre” mennek. Ez elektronikai, háztartási cikkeknél azt jelenti, hogy rászánnak egy adott összeget a termékre, mondjuk egy hűtőgépre 100-120 ezer forintot. Az adott intervallumba eső termékek közül a legnagyobbat veszik meg, tehát a legnagyobb hűtőtérrel rendelkező hűtőt, a legnagyobb kapacitású mosógépet. Még akkor is, ha esetleg akkora méretű gépre nincs is szükségük, azaz elég lenne egy kisebb, de jobb minőségű termék.

A Fekete péntek a környezetvédőknél a Ne vásárolj semmit! nap

Környezetvédő szervezetek évek óta a Fekete pénteken rendezik meg a Ne vásárolj semmit! napot, amellyel a túlzott fogyasztás veszélyeire hívják fel a figyelmet. Magyarországon 2004-ben volt először Ne vásárolj semmit! nap, amelyet akkor a Tudatos Vásárlók Egyesülete szervezett. Azóta számos civil szervezet és informális csoport csatlakozott a kezdeményezéshez.

A kezdeményezés oka, hogy sokszor valós szükségleteinken messze felül, nyakra-főre vásárlunk. A megvásárolt dolgok vagy otthon halmozódnak, vagy rövid úton a kukában kötnek ki. A Ne vásárolj semmit! nap a túlfogyasztás elleni jelképes tiltakozás.

A Global Footprint Network minden évben kiszámítja, hogy az adott évben mennyi erőforrás érhető el, illetve mennyit képes a Föld megújítani, hogy ellensúlyozza az ember ökológiai lábnyomát, mikor jön el a túlfogyasztás napja.

Míg 1970-ben december 23-ig használtuk el az évi „kvótát”, 2019-ban már csak július 29-ig tartottak ki a Föld idei évre való erőforrási, vagyis az év második felében már a tartalékokat emésztjük fel. A Ne vásárolj semmit! nap arra is alkalmas, hogy az egész évre jellemző vásárlási, fogyasztási szokásainkat is átgondoljuk és stratégiát váltsunk.

A fogyasztóvédők 10 tippje a Black Friday-re és a karácsonyi vásárláshoz

  1. Csak akkor vásárolj, ha tényleg muszáj. Csak azért, mert akciós egy mosógép vagy más elektronikai kütyü, még nem biztos, hogy szüksége van rá a megajándékozottnak vagy nekünk, főleg, ha már van belőlük otthon.


  2. Ha szükségünk van egy konkrét dolog megvásárlására, ne hagyjuk magunkat eltéríteni. A Black Friday akcióknál könnyen belefuthatunk abba, hogy mire a boltba érünk, „elfogy” az adott termék. Mivel ekkora már kialakult bennünk a vásárlási szándék, a boltban könnyen rávehetők leszünk arra, hogy a kiszemelt termék helyett egy kevésbé jót, drágábbat vagy nem szükségeset megvegyünk. Ne dőljünk be ennek a trükknek! Ha már nem kapható a kiválasztott akciós termék, inkább adjunk magunknak pár nap haladékot, és nyugodt körülmények között gondoljuk át a felkínált „soha vissza nem térő” lehetőséget. Lehet, hogy higgadt fejjel már nem is fog olyan kihagyhatatlannak tűnni.
  3. Ha tehetjük, válasszunk használt terméket, így nem csak olcsóbban kijövünk, de a környezetnek is jót teszünk.
  4. Ha mindenképp a vásárlás mellett döntünk, gondoljuk át, hogy megéri-e 30%-kal olcsóbban venni egy terméket, amelyik
  • használat közben zabálja az áramot, és az év során tetemes villanyszámlát generál,
  • eleve túlméretezett a háztartásunkhoz, szükségleteinkhez képest, de lehet villogni vele a néha felbukkanó rokonok előtt,
  • nem tölti be a várt funkciót, magyarán a mosógép nem mos jól, a porszívó szűrője több port enged vissza a levegőbe takarítás közben, mint amennyi előtte volt, a kávéfőző gyenge kávét készít, a fagyasztó egy hosszabb áramszünet esetén hamar átmelegszik, és megromlik az étel mire hazaérünk a nyaralásból, az autós gyerekülésből ütközésnél kiesik a gyerek.

5. Vásárlás előtt tájékozódjunk gyártóktól független forrásból. A Tudatos Vásárlók Egyesülete gyártóktól független, egységes módszerrel végzett labortesztjeivel, több ezer termék teszteredményeivel segíti a fogyasztókat, hogy ha már vásárolnak, megbízható információk alapján döntsenek. Több mint 25 termékcsoport több ezer termékadatlapja között böngészhetnek a fogyasztók: kávéfőző, konyhai robotgép, mosógép, mosogatógép, hűtőszekrény, porszívó, szagelszívó, mikro, autós gyerekülés.

6. A pénzünk szavazat: nem mindegy, hogy milyen gyártót támogatunk a vásárlásunkkal. Ha decemberi slágerterméket, csokoládét veszünk, válasszunk Fairtrade minősítésű terméket, ezzel segítjük, hogy a harmadik világbeli termelők tisztességes jövedelemhez jussanak, és a gyerekeik munka helyett iskolába járhassanak.

7. Számos olyan élelmiszer, ruházati kiegészítő, lakásdekoráció kapható, amelyeket olyan cégek gyártottak, akiknek a célja a megváltozott munkaképességű vagy hátrányos helyzetű munkavállalók integrálása a munkaerőpiacra. Ilyenek például az autista fiatalok által készített Kockacsoki csokoládéi, a hátrányos helyzetűeket foglalkoztató Igazgyöngy Alapítvány lekvárjai, gyerekrajzokkal díszített táskái, ruházati kiegészítői. A Salva Vita Alapítvány Segítő Vásárlás honlapján olyan élelmiszerek, lakáskiegészítők, dísztárgyak vagy játékok közül választhatunk, amelyeket hazai formatervezők, designerek terveztek, és fogyatékkal élő felnőtteket foglalkoztató szociális műhelyek készítenek.

Ha tárgy helyett szolgáltatást vásárolunk, kisebb az esélye, hogy a megajándékozott kétszer kapja ugyanazt. Ráadásul így kitolódik az örömszerzés ideje, hiszen például egy wellness belépő vagy koncertjegy a karácsony utáni időszakban is örömet szerez a megajándékozottnak. Ráadásul az is biztos, hogy nem kell kerülgetnie még egy kacatot a lakásban.


8. Vásárláskor, lehetőség szerint, alaposan vizsgáljuk meg és próbáljuk ki az árut! Ha a próbára nincs lehetőség, vásárlás után minél hamarabb tegyük meg, még ha ajándékba szánjuk is a terméket. Amennyiben ugyanis a vásárlás időpontjában ismertük vagy ismernünk kellett a hibát, akkor szavatossági igénnyel nem léphetünk fel – ez főleg akciós termékeknél gyakori jelenség.


9. Legyünk tisztában a fogyasztói jogainkkal. Internetes vásárlásnál érvényes a 14 napos elállási jog, vagyis a szerződéskötéstől számított 14 napon belül írásban jelezhetjük a webáruháznak, ha mégse tartunk igényt a termékre, döntésünket nem is kell megindokolnunk, de a visszaküldés postaköltsége már minket terhel. Fontos tudni, hogy ez alól vannak kivételek, nem küldhetjük vissza például, ha kifejezetten a mi megrendelésünkre készült az adott termék, vagy ha higiéniai vagy gyorsan romló termékről van szó.

Arról, hogy mit is jelent pontosan a jótállás, a szavatosság és a termékfelelősség, a Tudatos Vásárló weboldalán tájékozódhatunk.

10.

Őrizzük meg a számlát, blokkot!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..