Celeb-trend: üzleti angyalok szeretnének lenni egyre többen.

A hírnév nem tart sokáig, és ha elmúlik, akkor nincs több koncertturné, nem kelnek el a cédék, elfogynak a jogdíjak, így fontos lehet a hosszú távú befekteték.

Váltottak a hírességek is és átálltak a tőkebefektetésekre. Sorra fektetnek be cégekbe olyan hírességek, mint Ashton Kutcher, Zooey Deschanel, Steve Nash, Jessica Alba vagy éppen Justin Bieber. Mai bejegyzésünkben Rab Máté írását közöljük a debrecenbar.com oldalról, ahol cikkében sorra veszi a különböző celebek befektetéseit. Az eredeti cikk itt érhető el.

A címből biztosan nem Ashton Kutcherre gondoltatok először, aki mindössze 34 éves és máris volt pár igen sikeres befektetése. Bevásárolta magát aFoursquare-be, mely talán a legismertebb Kutcher fémjelezte alkalmazás, ami valahol a GoogleMaps-et és Facebook-ot párosítja egymással. Az applikáció kvázi közösségi portálként üzemel, hiszen regisztráció után mindenki véleményezheti, és megoszthatja valamint meg is jelölheti a térképen az általa kedvelt vagy kevésbé kedvelt színházak, terek, éttermek, kocsmák vagy akár mozik listáját. A sikert hűen mutatja a letöltött felhasználók száma (20 millió), az immár 70 millió dollárt meghaladó kockázati tőkebefektetés és a techradar.com felmérése is, mely alapján a nyolcadik legkedveltebb alkalmazás olyan szoftverek után, mint a Facebook vagy a Hotmail androidos appjai. Kutcher és társai 10,5 millió dollárt invesztáltak a Flipboard-projektbe is, melynek szlogenje („Your social magazine”) jól eltalálja a profilt. Témaszegmensekre bontva tudjuk böngészni a legfrissebb online vagy akár offline napilapokból érkező híreket. A céget az a Mike McCue irányítja, aki korábban a Microsoft és aTellMe egymilliárd dolláros tranzakcióját bonyolította le. A színész üzleti érzékét a kiváló időzítés is mutatja, hogy ritka jövedelmező exit-stratégiával homorított a GroupMe kapcsán. A csoportos beszélgetések leghatékonyabb felületét biztosító alkalmazást, megalakulása után egy évvel, 2011 augusztusában vásárolta fel a Skype, mintegy 85 millió dollárért. Kutcher egyike volt a 12 millió dolláros tőkeinjekciót biztosító kockázati tőkések és üzleti angyalok brigádjának. És akkor még nem is beszéltünk az egymillió dolláros befektetést elnyerő Hipmunkról, melyet csak most kezdi megismerni a „geek” felhasználótábor. A frissen piacra dobott alkalmazás az esztétikát és az adatvizualizációt helyezi előtérbe, attraktívan megjelenítve a legkedveltebb vendéglátóipari egységeket, idővel alapvető nyaralástervező eszközzé nőheti ki magát. Befektetői tanácsa: ““Educate yourself. If you’re going to make an ­investment, make sure you know what you’re investing in, and invest in really good people.”

A sportok királya

Steve Nash neve a kosárlabda rajongóknak biztos sokat mond, hisz egyike annak a 12 játékosnak a világon, akit több alkalommal is az NBA legjobb játékosának választottak. Jelenleg 9 befektetése van, amelyekből tavaly 4 millió dollárt szerzett, ez igencsak versenyképes a Phoenix kosárcsapattól kapott évi 9,4 millió dollár jövedelmével. Sportitalba, sporteszközökbe és egy focicsapatba is befektetett, de Bridgestone részvényekkel is rendelkezik.

A tinisztár

Justin Bieber egy karakteres személyiség. Legalább annyian utálják, amennyien imádják. A fiatal kanadai énekesről édesanyja töltött fel pár youtube videót a netre, amikor felfedezteScooter Braun, az egyik legmenőbb hollywoodi sztárcsináló-menedzser. Az életútjáról és üzleti eredményeiről itt egy nagyszerű cikk, de röviden összefoglalom: az utóbbi 2 évben 108 millió dollárt keresett, twitteren és facebookon csak Lady Gagának van több követője, az ő videója a legnézettebb youtube-on, példaképe Michael Jackson és még 18 évesen fényes jövő áll előtte. Ja igen, és persze nagymenő tőkebefektető. Van egy business menedzsere és egy ügyvédje, akivel minden héten telefonon konzultál. Eddig a Szilícium-völgy technológiai cégeibe fektetett, mivel állítása szerint a web2.0-s közösségi oldalak (facebook, twitter, youtube) nélkül nem érhetett volna el ilyen sikereket. Általában 250 ezer dollárt tesz egy kiszemelt cégbe, teljes vagyonának 2-5 százalékáig. A Forbes üzleti magazin kiszámolta, hogy ez kb. 3 millió $ lehet, tehát valószínűleg 10-12 cégben van érdekeltsége. Amiről tudunk, az a Tinychat(élő videóchat ingyenesen bárkivel a világon), Stamped (éttermektől zeneszámokig bármit értékelő weboldal), Sojo Studios (egy online játék, amely pénzügyi adományba fordítja a pontokat és ezzel gyerekeknek segít), és a legnagyobb a Spotify (közösségi zeneajánlós és zenehallgatós oldal ingyen). Persze Bieber élete nem áll meg befektetéseitől, habár biztosan ezekből is szépen fog jövedelmezni. Idén már megjelent legújabb lemeze, amely tarol az eladásokban, valamint 80 millió dollárért 125 koncertet fog adni a világ valamennyi lakott kontinensén. Szerintem jól csinálja a srác.

Az oldalborda

Selena Gomez (17) a fentebb említett Justin Bieber jelenlegi barátnője nem akar lemaradni kedvesétől. Tökéletes oldalbordaként ő is technológiai céget választott befektetésének céljaként a Szilícium-völgyből, csakhogy szerintem kicsit túllőtt a célon. 750 ezer amerikai dollárt fektetett a Postcard on the Run nevű online cégbe, amely telefonnal készített fotókat segít valós képeslapként elküldeni mindössze 99 centért. Tehát Selena befektetéséhez mindösszesen 758 ezer képeslapot kell kiküldeniük a felhasználóknak telefonjukról, hogy megtérüljön a befektetése… Hm… Végülis Ms. Gomez teljes vállszélességgel támogatja a businesst, ugyanis segített a MySpace-t is alapító cégvezetőnek egy fejlesztési javaslatával, hogy “lehessen írni is a képeslapra”. Na meg van 700 (hétszáz!) saját fotója a telefonján, és a szüleivel nem szokott már fotóalbumot nézni, de majd most csomó képeslappal pótolhatják…

Az elbűvölő üzletasszony

Az előző szerintem nevetséges befektetéshez képest sokkal jobban elkeserített, hogy Jessica Alba már az első gyermekét várja. Igaz, 31 évesen ideje volt, és így kilépve eddigi színész életéből várandóssága alatt rájött, hogy az átlagos  anyukáknak mennyire nehéz méreganyag-mentesen tartani a házukat. Ezért beindította saját pénzéből a saját cégét (The Honest Company), amely segítségével havonta online rendelhetőek méreganyag-mentes pelenkák és tisztítószerek. Minden elismerésem, hogy mindezt várandósan tette! Az adatelemzésért és statisztikáért élni-halni képes sztár idén márciusban 27 millió dollár (közel 6 milliárd Ft!!) tőkebefektetéstkapott. Nem is rossz pénzkereset kismamaként…

Az ős-hispter

Nem tudok elszakadni az elbűvölő és okos lányoktól, bocsássatok meg nekem ezért. ;) Zooey Deschanel, aki énekes, színész, rendező és a hipsterer királynője, szintén befektető. Márírtam korábban a vállalkozásáról, de most is kiemelem. 2 barátnőjével megalapította a hellogiggles.com oldalát, ami angolul beszélő nők körében alapvetőnek számít. Amerikai mércével nézve minimális pénzből egy havi 1,5 milliós látogatottságú oldalt készítettek. Zooey vallomása az oldalukról: ““If we can be the place where 13-year-old bloggers are engaging with thirtysomethings, finding out how much all women really have in common, then I think we’re on to something.”

Kerestem volna magyar példát, de sajnos nem találtam. Lehet csak én voltam híján a megfelelő kulcsszavaknak, ha tudtok ilyet, írjátok meg a hozzászólásokban!

Kapcsolódó posztok:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.