Groupon: a nagy kupon-átverés?

Egy „öszödi klasszikus” szerint trükkök százai kellettek a költségvetési hiánycél tartásához, ugyanakkor a tőzsdei bevezetéssel egybekötött, első részvénykibocsátásra (initial public offering, azaz IPO) készülő Groupon.com egyetlen trükkel próbálkozott, de az sem jött be.

Még mielőtt minden reménybeli részvényes elhitte volna a trükköt, az ottani PSZÁF (SEC – Securities and Exchange Commission) elmeszelte a próbálkozást. Az angolszász világban is van persze Enron botrány, de ott van is következménye, sőt ez esetben talán éppen egy hasonló dolgot sikerült csírájában elfojtani.

Történt ugyanis, hogy a tőzsdei kibocsátáshoz készült tájékoztatójában a Groupon vezetése kitalált egy saját, egyedi nyereségmutatót. Amivel (a mutató nevéhez híven) sikerült is nyereséget kimutatni. Az igazi bökkenő viszont az, hogy az elfogadottan használt mérlegadatok szerint – a startup létéből eredően – masszívan veszteséges Groupon.

A csodamutató neve: adjusted consolidated segment operating income (sőt, már rövidítése is van: CSOI), ami kábé így fordítható: üzleti terület szerint kiigazított üzemi eredmény. Hogy ez mit takar? Azt a nyereséget, amiből levonják az igen masszív online marketing költségeket, az akvizíciók költségét és a részvényalapú kifizetéseket. Ez olyan, akárcsak az a taxis, aki csak a benzinköltséget vonja le a bevételeiből, az autó értékvesztését vagy a saját órabérét már nem…

A CSOI alapján a kuponos cégnek nagyon jól fut a szekere: a múlt évre +60,6 millió dolláros CSOI-t produkált, idén, az első negyedévben pedig +81,6 millió dollárt. Valójában a Groupon 2010-es nettó vesztesége nem kevesebb, mint 413,4 millió dollár volt, 2011 első három hónapját pedig 113,9 milliós nettó veszteséggel zárta. Ez már valóban sokkal rosszabbul hangzik a reménybeli befektetők számra. Nemde?

E trükk fényében az már csak apró kötözködésnek tűnik, hogy a cég teljes árbevétele tavaly 713,4 millió dollár volt, azaz a bevételének több mint fele(!) volt a kimutatott veszteség. Képzeljük el ezt mondjuk egy Mol vagy egy OTP esetén… A Grouponnál a második negyedévben közben újabb 102,7 milliós mínuszt sikerült összehozni, igaz a bevételek legalább növekedésnek indultak a hatalmas terjeszkedési és akvizíciós hullám miatt. (A második negyedévben több mint ezer fővel bővült a cég létszáma.)

A W alakú válság újabb hullámával (vagy talán csak egy erős korrekcióval, ki tudja ma még) a nyakunkon azonban egyre többen mondogatják: lehet, hogy elhalasztja az IPO-t a Groupon. Pedig nem kevesebb, mint 750 millió dollárt (több mint 140 milliárd forintot) szeretne összeszedni a tőzsdén a kuponos weblapok legismertebbje. Lehetséges, hogy a kuponos cégvezetők ráeszméltek: egy masszívan veszteséges, és csak reménybeli nagy nyereséggel kecsegtető cég lehet, mégsem szedi össze ezt a hatalmas pénzt a befektetőktől. Bár tömegben legtöbbször úgy viselkednek, talán mégsem birkák azok, akik startup cégek tőzsdei részvényeibe teszik pénzüket.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..