Így írj üzleti tervet!

Egyik partneroldalunk, a Kockázatitőke.blog.hu friss posztja igen hasznos. Számos tanácsot tartalmaz ahhoz, mit kell egy üzleti tervbe beleírni, hogyan érdemes befektetőkeresésbe fogni.

Tóth László írása

Üzleti terv(ezés) befektető-kereséshez!

Ahhoz, hogy valaki tőkét vonjon be a vállalkozásába, sok egyéb mellett elengedhetetlen, hogy rendelkezzen egy átgondolt üzleti stratégiával és egy alaposan kidolgozott üzleti tervvel. Sokan beleesnek abban a hibába a kockázati tőkebevonás kapcsán, hogy nem szánnak elég időt és energiát ezeknek az anyagoknak a kidolgozására, pedig gyakran a befektetés sorsa is ezen múlhat. Több befektető például addig nem is hajlandó tárgyalásokba kezdeni a projektgazdákkal, amíg nem látja azok üzleti terveit. Az indok rendkívül egyszerű: ezekből az anyagokból körülbelül 10 perc alatt 90%-os biztonsággal meg lehet azt állapítani, hogy mennyire komoly a projekt.

Úgyhogy érdemes nem félvállról venni ezt a dolgot. Akár induló, akár már „befutott” vállalkozásról van szó, egy reális, tényadatokra támaszkodó üzleti terv, az abban megfogalmazott jövőkép – amellett, hogy a cégvezetés számára is fontos iránymutató – a partneri és finanszírozói kapcsolatok kialakításánál alapvető elvárássá vált, és ezt már egyre többen kezdik belátni, és hangsúlyozni.

Azért is fontos ez, mert például csak így lehet pontos képet kapni arról, kinek mennyi tőkére is lenne szüksége, ki mennyire és milyen jól átgondolt jövőbeli tervekkel, elképzelésekkel rendelkezik, és azokat hogyan is szeretné végrehajtani. Ezért is lenne lényeges az, hogy Magyarországon is általánossá váljon egy üzleti tervezés, hogy minden cég rendelkezzen egy dokumentummal, mely ha csak pár oldalban, és pár excel táblában is, de összefoglalja, hogy egy adott időszakban mik a cég céljai, ahhoz milyen feladatokat kell teljesíteni, milyen erőforrásokra, mennyi időre, stb. van szükség. Sok kellemetlenségtől meg lehet ezzel kímélni egy vállalkozást, és ami még fontosabb, így lehet a legjobb eredményeket elérni. Mert ahogy már korábban Seneca is megfogalmazta: “Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.” (“Ignoranti, quem portum petat, nullus suus ventus est.” – Ezek a rómaiak tudtak valamit :))

 

Mik egy jó üzleti terv ismérvei?

Talán a legfontosabb, hogy megalapozott, tényadatokra támaszkodó, átgondolt, jövőbe mutató és hihető legyen. Két fő részből áll: egy leíró dokumentumból, és egy excel táblázatból, ami a pénzügyi részeket foglalja magában.

 

Milyen hosszú legyen?

Erre nincs egy általános recept. A legfontosabb, hogy lényegre törő, sallangmentes, könnyen olvasható, érthető, informatív, rövid és tömör legyen. Ez nem egy kisregény, nem kellenek a körítések. Az őszintét megvallva, és saját tapasztalatokra támaszkodva, nem jó az, ha 30 oldalnál hosszabb egy ilyen anyag. Ennyiben bőven le lehet írni a legfontosabb dolgokat!

Mit tartalmazzon?

Minden üzleti tervnek vannak olyan sajátosságai, amiket tartalmaznia kell. Én most azt szeretném leírni, mik azok, amiket egy befektetőnek szánt üzleti terv leíró részének tartalmaznia kell. Nézzük ezeket, tényleg csak vázlatpontokban!

 

Vezetői összefoglaló: Maximum 1 oldalas rövid összefoglaló az üzleti terv összességéről (tipp: érdemes ezt az üzleti terv véglegesítése után megcsinálni, mikor már minden kikristályosodott és véglegesítve van.)

Alapadatok:

cég neve

székhelye

adószáma

cégjegyzékszáma

ügyvezetője

tulajdonosai

tulajdonosi struktúra- kinek hány százalékos részesedése van a cégben

alapítás éve

fő tevékenysége

A cég/projekt rövid bemutatása

pontosan mivel is foglalkozik a cég, vagy miről szól a projekt

piacon elért sikerei

referenciái

történetének legfontosabb mérföldkövei

menedzsment bemutatása

csapat bemutatása

menedzsment és csapattagok tapasztalatai

pénzügyi helyzet

az elmúlt évek teljesítményének, sikereinek bemutatása

jövőbeni tervek stb.

A cég/projekt jövőbeni terveinek bemutatása

pontosan mit is szeretnének elérni

mire szeretnék a befektetett tőkét fordítani

miért is lenne a befektetők számára ez egy jó befektetés

mi az üzleti stratégiájuk

hogyan fogja a cég a bevételeit növelni

kik a potenciális vásárlók

marketing és sales stratégia kidolgozása, bemutatása

stb.

Piaci környezet

mekkora ez a piac, ahol a cég/projekt kíván bővülést elérni

mik a piac sajátosságai – stagnáló vagy épp dinamikusan fejlődő

kik a konkurensek

mit lehet a konkurenciáról tudni

kik a legnagyobb versenytársak

mit lehet a versenytársakról tudni

mi a cég/projekt piaci előnye, amivel a versenytársainál jobb tud lenni

új szereplőként mennyire nehéz betörni erre a piacra

stb.

Pénzügyi tervek

(Ez a rész az elkészített excel tábla magyarázata, fontos, hogy a leíró rész is tartalmazza ezeket az információkat)

milyen kiadásokkal és bevételekkel számol a cég/projekt

honnan lesznek a bevételek

árazás

finanszírozási struktúra – ha nem csak tőkebefektetéssel szeretnék az igényelt tőkét előteremteni, hanem számolnak például banki kölcsönökkel, pályázatokkal

stb.

Befektetés feltételei

Egy befektető számára ezek fontos információk, és ezért érdemes beleírni az üzleti tervbe. Ilyen lehet a felajánlani kívánt üzletrész, kontrolljogok, stb.

Csak pár jó tipp:

Érdemes PDF-ben elküldeni (akkor biztos, hogy olyan struktúrában, tördelésben kapják meg a címzettek, ahogyan mi azt szeretnénk)

Írjunk elérhetőséget, akár élőlábba.

Olvassuk át többször is elküldés előtt az anyagot, hogy a helyesírási hibákat és tördelési hibákat kijavítsuk.

Bízom benne, hogy sikerült pár hasznos tanácsot adni az üzleti terv írásával kapcsolatban. Nem könnyű, tudom, de érdemes ezzel foglalkozni. Már csak azért, mert egy ilyen terv írása közben ki tudnak kristályosodni a legfontosabb kérdések, amik megoldásra várnak, és amiket meg kell oldani. Szóval hajrá!

 

Kapcsolódó posztok:

A bejegyzés kategóriája: Kutatás
Kiemelt szavak: , , .
Közvetlen link.

1 hozzászólás

  1. Steve Sudy hozzászólása:

    “The unique people who need a 5-year business plan are VCs and Soviet Union” – Steve Blank
    “Einstein defined insanity as doing the same thing over and over again and expecting different results. Why do most VCs still ask for business plans?” – Tweeted by avc

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.