PREZI $57m vagy mégse?!

Született a Face-n egy izgalmas, opponáló hozzászólás, ami kapcsán elgondolkodtam. Idézem: PRO  POST: “57M-et kapott a Prezi!” (via Shy) – KONTRA KOMMENT: “Mire fel? Kb 100USD egy PowerPoint, ugyhogy 57mUSD-ból lehet venni pár darabot, amúgy sem értem régóta, hogy a Prezi miért “szárnyal” ennyire…”

….Annyira nem nagy ötlet, annyira nem nagy durr, innovációban sem látom, hogy mi az az extra hozzáadott érték… Valaki megindokolhatná, hogy mi motivál egy befektetőt arra, hogy 57mUSD-t tegyen bele.” (via Zoltan)

Íme miről is beszélek (forrás a Face-ről):

Képernyőfotó 2014-11-20 - 19.48.41

 

Hát vegyük csak végig egy Szilícium völgyi (és nem magyar! sic!) befektetőt mi motiválja, amikor “emeli a téteket” (azaz dönt a 2nd round-ról), ami jelen esetben 57 millió dollárt hoz a Prezinek. Íme a lehetőségek:

A / Bírom a csapatot és hiszek bennük!

B / Lenyomták a konkurenciát és ezért tolom őket tovább !

C/ Sok pénzt kerestek nekem és sokat fognak keresni, ezért tolom őket tovább még nagyobb pénzzel!

D/ Elértek egy market share-t és emiatt értékessé váltak. Hajrá!

E / Híresek lettek és már nem tudok tőlük szabadulni! A piac hozzám köti őket, nyomom!

JÁTSZUNK!!

tumblr_nagy9bE0Ap1qjqxmoo1_500

ÉS TALÁLD KI, HOGY A PREZI BEFEKTETŐJÉT MI MOTIVÁLTA VAJON?

tumblr_m3xyjjpPaZ1qcgu81o1_500

 

ÉS A MEGOLDÁS MÁSHOL VAN! BIZONY?

Nos ha jobban belegondolunk egy átlagos cégnél és akkor ha mi 100 millió dollárunk kihelyezéséről ötölnénk-hatolnánk, akkor bizony ezt választanánk: “C”

De a Szilícium völgyben másként írják a sztorit és ott ezek a legértékesebbek: “D” és “E”

És itt álljunk meg egy kicsit… Miért is “E”?! Mert az “E” valójában a cégértékről szól és arról, hogy a brand, a csapat, a know-how és az “érték” mindennél nagyobb erő a startup-ok között.

tumblr_n08ilgX7LI1qmwidzo1_400

Vizsgáljuk csak meg, hogy a Prezi erősebb-e, mint a LogmeIn vagy a Ustream? Hát a valóságban nem azok, mert a Ustream sokkal keményebb technológiára épül, és Japán egyik legerősebb pénzügyi csoportja van benne. Komoly pénzzel (usd 70m). Ehhez képest a Prezi 2nd round-ja azért light-osabb. Aztán ott van a LogmeIn. NASDAQ-on lévő cég és vélhetően a kapitalizációja sokkal magasabb, mint a Prezijé. Viszont a trendek és a szóbeszéd, és az az “érték”, amit a piac nekik tulajdonít sokkal “értékesebb” céggé varázsolja őket. Mert a humán oldal és az emberek között betöltött (társadalmi) szerep übereli a pénzt! És a Prezi ebben nagyon killer, ebben mindig erős volt! (Gondoljunk csak arra, hogy Obamával ki fogott kezet? Vagy kiről szól nap-mint-nap egy-egy hazai sajtócikk… ugye)

tumblr_nan8dnDbby1qa2vz7o1_400

És van itt egy másik nagyon fontos értéktényező! Ami az egészet eldönti és válaszol a kérdésünkre! Nevezetesen a PIAC!

tumblr_n737hqBdsT1qbffd3o1_500

Mert a Prezi piacán csak két “legény van a gáton”! A Microsoft (MS) és a Prezi! Évtizedekig senki nem volt képes alternatívát kínálni az MS Power Point-jának! (UPDATE 1120: Szele Balázsnak igaza van a Face kommentben: “a Keynote is ott van azért!” Kösz, jogos!) És jött egy budapesti koleszos, designeres, művészes, bohókás (KIBU-s) cég, aki mindezt megkérdőjelezte. Sarokba szorította!

tumblr_nd8cd2s3mF1rqxid0o1_1280

A Prezi olyan “beachhead” market-en nyomult, ahol már 100%-ig bent volt egy mega-multi. És ebből a piacból kihasított magának egy jelentős részt. Egy olyan részt, ami sokkal előlre mutatóbb, mint amit az MS valaha akart csinálni!

És ha ezt az aspektusát nézzük a Prezi deal-nek (2nd round), akkor megértjük, hogy a Prezi miért is olyan értékes! Igen, mert egy rés-piacon (niche vagy beachhead) megszorította a nagy mamutot! Mert kihasított egy olyan szegmenst, amiben ő számít a leg-progresszívebb start-up-nak! És ehhez képest folyamatosan nő a felhasználó száma (azaz a market share-je)! És ez mozgósítja a pénzt / tőkét igazán!

tumblr_m7soce2io11qfy812o1_500

Ugye a “D” a megoldás Nálatok is? Mert az a befutó, akinél a “D”, azaz a market share van!

tumblr_neobwq12UL1qahy1wo1_1280

 

 

—–

UPDATE 11.20: a Facen kommentben jeleztétek, hogy páran nem bírjátok a GIF-jeimet… Ajaj és bocsánat! Akinek nem tetszenek a képek, azoknak gyorsan generáltam egy “only text” linket: ITT LÁTOD  

UPDATE 11.20: Ez nagyon érdekes info, köszönjük Attilának (szintén a kommentből): 

Képernyőfotó 2014-11-20 - 23.12.24

Kapcsolódó posztok:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.