Blogzine

Magyarok a berlini startup rengetegben

A Berlini Statisztikai Hivatal  legfrissebb adatai szerint 2980 magyar regisztrált a  fővárosban.

ELITT+üRS_office4Ez a létszám valószínűleg nem teljes, ugyanis csak azokat tartják számon, akik bejelentett munkaviszonnyal 3 hónapnál tovább tartózkodnak a városban. Mi csalogatja a magyarokat a német fővárosba?  Milyen munkalehetőségek vonzzák a képzett fiatalokat? Interjúnkban a berlini székhelyű ELITTÁRS, Foodpanda és ShopAlike magyar menedzsereit kérdeztük.

Berlin – a startupoktól pezsgő német főváros

Berlin néhány éve felkapott startup-város lett, nem véletlenül ragadt rá a Silicon Allee elnevezés, amely a startup-világ központjára, a San Franciscó-i Silicon Valley-re utal. Csupán 2011-ben több mint 500 innovatív e-commerce vállalkozást alapítottak a német fővárosban, a német kereskedelmi kamara előrejelzése szerint 2020-ig kb. 100.000 új munkahelyet teremtenek a startupok.

A berlini startupok burjánzásának több oka is van, egyrészt más fővárosokhoz képest  Berlin viszonylag megfizethető, valamint sokszínű kultúrájával vonzza a különböző országok tehetségeit, így ha egy cég gyorsan szeretne terjeszkedni a világban, nem kell sokáig keresnie például az egzotikusnak számító magyar anyanyelvű képzett munkaerőt. A városban immár legalább 10 olyan, nagyvállalattá nőtt startup működik, amely hazánk piacán is jelen van. Magyarokat kérdeztünk, milyen a német fővárosban élni és egy berlini startupnál dolgozni.

ShopAlike_teamHU2

Társkeresés algoritmus segítségével

Elsőként nézzük a német eDarling „testvérét”, amely 2012 decemberében ELITTÁRS néven lépett be a magyar piacra. A pszichológiai tesztjéről ismert társkereső szolgáltatás magyar nyelvű változata művelt, 30 fölötti egyedülállókat céloz meg. Az oldal különlegessége, hogy a részletes, majdnem 300 kérdésből álló személyiségteszt kitöltése után a rendszer olyan lehetséges partnereket ajánl a társkeresőknek, akivel megfelelnek egymás elképzeléseinek. A kezdeti nagy sikernek köszönhetően a magyar csapatnak azzal a kihívással kellett megküzdenie, hogy a vártnál jóval többen regisztráltak az oldalra.

 

A Rocket Internet startup inkubátorház érdekeltségi körébe tartozó német vállalat jelenleg több mint 330 alkalmazottat foglalkoztat, 40 különböző országból. A 10 fős magyar csapat élvezi a startup-mentalitást: „A vezetőség törekszik arra, hogy az alkalmazottak megértsék a vállalat működését és így aktív részesei legyenek a fejlesztéseknek, éppen ezért minden munkatárssal rendszeresen megosztják a vállalat fejlődésének adatait, a sikereket, kihívásokat és a jövőre vonatkozó terveket.” számol be Tabiczky Zsófia, a magyar csapat vezetője. „A legszembetűnőbb, hogy a vállalat milyen tudatosan kerüli a hierarchikus berendezkedést. A csapatok nagy termekben közösen dolgoznak, ami elősegíti a gyors és közvetlen kommunikációt. Ötleteket, javaslatokat akár rögtön a vezetőséggel is meg lehet osztani, hiszen ők sem külön irodában ülnek, mindenkitől elzárva, hanem az alkalmazottak mellett és között dolgoznak.”

Mindennapos vendég otthon, vagy a munkahelyen

Foodpanda_teamAz ugyancsak Rocket Internet érdekeltségi körébe tartozó online ételszállítót, a Foodpandát sem kell bemutatni a hazai közönségnek, hiszen Magyarországon is rendkívül rövid idő alatt hatalmas népszerűségre tett szert a szolgáltatás.   A cég gyors ütemben terjeszkedik, ami mindig nagy előkészületet igényel, ezért nap mint nap újabb kihívásokkal kell megbirkóznia csapatnak. A Foodpandánál is mindig nyitott az új ötletekre a vezetőség, nem számít, hogy ki milyen pozícióban dolgozik, ha a javaslata segíti a vállalat fejlődését.

„Berlinben mindenki szeretne valamit létrehozni, vagy valaminek a létrehozásában részt venni. A város sokkal szabadabb, nincsenek öltözködési kötöttségek, és a cég sok mindenben igyekszik kényelmesebbé és kellemesebbé tenni a hétköznapokat, törődnek az alkalmazottakkal. Nyilvánvalóan ez csak úgy működik, ha mindenki betartja az alapszabályokat.” – foglalja össze tapasztalatait Hornyák Lilla. „Nagyon fontos azonban, hogy az ember elkötelezett legyen a cég filozófiája mellett, higgyen az üzlet sikerében és mindennap küzdjön a kitűzött célokért. Különben nincs értelme bemenni dolgozni.”

Online bevásárlóközpont – virtuális pláza

A harmadik magyar oldal, a ShopAlike.hu célja, hogy egy fedél alá hozva az összes online shop kínálatát, leegyszerűsítse az online vásárlást. Jelenleg több mint 25 000 márka található meg a 130 alkalmazottat foglalkoztató cég honlapján, így a felhasználónak nem kell különféle webshopok kínálatát böngésznie és összehasonlítania ahhoz, hogy megtalálja a tökéletes ruhát, cipőt vagy éppen függönyt.

Az oldalt a 2009-ben alapított Visual Meta GmbH működteti, amely 2011 óta az Axel Springer tulajdonában áll és időközben már 15 európai országban lépett piacra. A cégben egyenrangúként kezelik az összes ország piacát, legyen szó a nagy francia ShopAlike-ról, vagy a 3 fős magyar csapat irányította hazai oldalról. Szentirmay Anna, a ShopAlike magyar országmenedzsere szerint „a legnagyobb kihívás a magyar team számára, hogy a hazai piacon „a nagy játékosok”, mint a Zalando vagy az Amazon még nincsenek jelen, így ezeket nem lehet integrálni a rendszerbe, azonban hatalmas lehetőség, hogy az e-kereskedelem sokkal nagyobb ütemben fejlődik hazánkban, mint a nyugat-európai országokban.”

Legfőbb előny a tanulási lehetőség és a nemzetközi hangulat

Mindhárom cég magyar csapata azt tartja legfőbb előnynek, hogy a startupok rendkívül jó tanulási lehetőséget biztosítanak. Mivel a berlini központból irányítják az összes ország internetes szolgáltatását, a csapatok könnyen tudják egymás tapasztalatait hasznosítani, új kihívások esetén pedig  gyorsan lehet tanácsot kérni. Mindemellett rendkívül érdekes figyelemmel kísérni, hogy az egyes országok oldalai hogyan fejlődnek, milyen megmérettetésekkel néznek szembe a munkatársak az egyes piacokon és mit sajátíthatnak el más nemzetek munkakultúrájából.

Megosztás