Blogzine

A kreatív beltér – mi ideális egy startup-nak?

Egyre több munkaadó számára válik fontossá az, hogy alkalmazottjai mennyire érzik jól magukat az irodai térben. A munkavállalók különálló „boxait” – amik még nem is olyan régen erősen domináltak a nagyvállalatoknál – lassanként felváltja „a kreatívan kialakított belső tér”. Ebben a stílusban rendezte be irodáit a Docplanner cégcsoport is.

„Ha az épület nincs rád inspiráló hatással, azzal hihetetlen sok innovációt és varázst veszítesz el, melyet a sors mind neked ajándékozna” – Steve Jobs

Varsó, Vasút utca (ulica Kolejowa), a „helyi Nyugati Pályaudvar” (Dworzec Zachodni) környéke, melyet budapesti viszonylatban inkább a Ferencvároshoz vagy Kőbányához lehetne hasonlítani. Ilyen környezetben egy startup cég megtalálhatja a kreatív beltér kialakításának lehetőségét? Egyre több vállalat talál ezen a környéken teret magának, hogy innen fogjon hozzá márkájának kiépítéséhez. Ezen – az autóval és tömegközlekedéssel egyaránt kiválóan megközelíthető – helyen találta meg a maga belső terét a Docplanner cégcsoport is. Az irodaház tulajdonosa azzal nyerte meg a vállalat vezetőit magának, hogy szabad kezet adott az épület belterének teljesen kötetlen kialakításához.

docplanner1

Kreatív káosz

Az utóbbi időben egy nagyon érdekes, pozitív töltetű tendenciát figyelhetünk meg: a munkaadók egyre gyakrabban érzik szükségét annak, hogy olyan munkakörülményeket teremtsenek alkalmazottjaiknak, ahol jól érzik magukat, ahol a munka elvégzésére alkalmas helyen kívül egy kis pihenésnek, lazításnak is helye van, ahol a munkatársak teljesen el tudnak szakadni a mindennapi kötelezettségeiktől. Az ilyen fajta teret nevezzük kreatív beltérnek, mely mellett olyan ismert márkák tették le voksukat, mint a Google vagy a Facebook. A Docplanner Kft. – melyet a magyar internet felhasználók többsége az ismertorvos.hu weboldal üzemeltetőjeként ismer – szintén ilyen módon alakította ki irodáját. Azoknak, akik mégsem ismerik az oldalt: a portál lehetővé teszi felhasználóinak, hogy on-line időpontot foglaljanak le orvosukhoz, az egészség megőrzésével foglalkozó szakemberükhöz, illetve azt, hogy megosszák tapasztalataikat az adott specialista munkájával kapcsolatban.
A cégcsoport varsói központja két emeleten, több mint 1600 m2 irodai teret hasznosít, teljes egészében dolgozóbarát módon. Figyelembe veszi azt, hogy a munkavállalók – mindennapi kötelességeik teljesítése közben – napjuk jelentős hányadát az irodában töltik.
A munkahelyi fáradtság orvoslása céljából olyan speciális terek kerültek kialakításra, melyekben a dolgozók nyugodtan ellazulhatnak, fellélegezhetnek, inspirációt szerezhetnek. Tizenhét, egymástól teljesen eltérő stílusban berendezett szoba áll a munkatársak rendelkezésére, melyek együtt egy igazán eredeti, „kreatív káoszt” képeznek.

docpl2

Szórakozz és dolgozz!

A „kreatív iroda” kialakítása nagyon időigényes, de ahogy Mariusz Gralewski a Docplanner cégcsoport vezérigazgatója véli, a dolgozók nagy megelégedésével párosul. A vállalat eddig több mint 3 és fél milliárd forintnak megfelelő zlotyit kapott befektetőitől, ebből körülbelül 70 milliónyi forintnak megfelelő összeget áldozott a belső tér kialakítására. Ezt az e-commerce gigászainak egy része méltán megirigyelheti. Valószínűleg a jövőben egyre több munkaadó dönt amellett, hogy kreatív módon rendezze be irodáját, mivel tudományos kutatásokkal alátámasztott tény, hogy az élő színek a dolgozók hatékonyságát átlagosan akár 15%-kal is megnövelhetik.

A cégcsoport központjának belső tere igazán színes és változatos a hintaszékes Jaga nagyi hangulatosan berendezett szobájától kezdve a vagy háromszáz óriáspárnával rendelkező Mickey Egeres szobán keresztül a plafonig érő könyvespolcos konferenciateremig, vagy a műtőtermet utánzó szobáig. A dolgozók a tizenhét terem bármelyikében eltölthetik szabadidejüket, pihenhetnek, beszélgethetnek, feedback-et adhatnak egymásnak vagy mini konferenciát szervezhetnek. Az architektonikus érdekességek úton-útfélen megjelennek. Az iroda kialakítása humoros módon tartalmaz allúziókat az orvoslással, egészségüggyel kapcsolatban. Innen ered például a különböző emberi csontokat imitáló kabáttartó ötlete, ugyanakkor a legnagyobb szenzáció a fő folyosó végén található, falba csapódott, igazi mentőautó.

Lucjan Samulowski, a Docplanner cégcsoport HR igazgatója és a keretív iroda létrehozásának egyik ötletadója, egyértelmű nézettel rendelkezik ebben a kérdésben:

„A kezdetektől fogva azt szerettük volna elérni, hogy az irodánk éppen olyan őrült legyen, mint mi magunk, ezen kívül azt, hogy a funkciójának megfeleljen és mindenkit jó érzéssel, büszkeséggel töltsön el. Ez az érzés ne csak a munkaidő alatt legyen meg, hanem akár utána is. Ebből az ideából kiindulva hoztuk létre a visszafogott színekkel rendelkező open-space tereinket, ahol a dolgozók a munkájukra tudnak koncentrálni. Emellett tizenhét teljesen „elszállt” szobát is kialakítottunk, amik nemcsak a találkozóknak adhatnak helyet, hanem a más országokkal folytatott videobeszélgetéseknek, illetve saját munkának is. A közös tereket elég színesre, időnként provokatívra terveztük. Az iroda a cég hangulatát kívánja kifejezni és elmélyíteni. Nagyon örülök, hogy más országokban, ahol jelen vagyunk, hasonló módon történik minden.”

A fő folyosó – tágas légterének köszönhetően – fontos találkozási helynek számít. Általános jelenség, hogy a dolgozók megállnak, és pár szót váltanak egymással két meeting között vagy akár találkozót is beszélhet meg ide, hiszen itt mindenki helyet találhat magának a kényelmes fotelekben ülve, vagy a lépcsőzetesen kialakított pódiumon helyet foglalva. Természetesen ebből az irodából sem hiányozhat a jól felszerelt és sokoldalú, étkezőrészes konyha.

Kétségtelen, hogy a dolgozók ilyen módon történő vezetése és szervezése nagymértékben támogatja az önállóságot, a felelősségérzetet és a kreativitást. A bizonyos határok között mozgó, munkatársaknak adott szabadságérzet minden bizonnyal jobb megoldás, mintha mindenféle kémprogramokkal próbálnák meg nyomon követni a felettesek azt, hogy a szűk boxokban ülő beosztottjaik mennyi időt töltenek az étkezőben vagy a mellékhelységben.

docpl3

Jó szokások

A témában elvégzett kutatások és a mindennapok során szerzett tapasztalatok alapján a következő megállapításokat lehet kijelenteni: egy jól kialakított iroda szabadságot kell, hogy biztosítson dolgozóinak, segítségükre kell lennie abban, hogy minél többször kerüljenek interakcióba más dolgozókkal. Ezt olyan apróságokkal is el lehet érni, mint például fontos irodai berendezések (fénymásoló, nyomtató stb.) közös térbe való kihelyezése. A szabadságérzetet csak fokozzák az iroda különböző pontjain felszerelt függőágyak vagy „játéktermek”, ahol egyedül vagy a kollégákkal közösen el lehet rugaszkodni a mindennapoktól. Fontos szerepet töltenek be a színek, melyeknek nap mint nap nagy jelentőségük van az irodai aktivitás ösztönzésére. A sárga szín például növeli az optimizmusunkat és a társas érintkezésekből származó örömérzetet. A kék árnyalatai segítik a koncentrációt és a megfigyelőképességet. A piros és a zöld színek a kreativitásunkat stimulálják (a piros az érzelmeinkre, a zöld az innovatív megoldások felfedezésére van nagy hatással). Ha egy kis megnyugvásra, távolságtartásra vágyunk, miközben szeretnénk racionalizálni döntéseinket, a legjobb megoldás, ha a fekete vagy a szürke változataiban megjelenő helyiségeket vesszük igénybe.
Mariusz Gralewski vezérigazgató teljesen tisztában van azzal, hogyan érdemes kialakítania az irodahelyiséget, hogy a vállalat munkatársai minden szempontból előnyösnek érezzék:

„Az emberek akkor végzik legjobban munkájukat, ha jól érzik magukat, mint nálunk, ahol mindig laza a hangulat. Amikor a Docplanner központi irodájának kialakításán gondolkoztam sok más cég tapasztalatát vettem figyelembe. Remélem idővel egyre több, a miénkhez hasonló iroda jelenik meg.”

A fent említett megoldások a cégcsoport varsói és isztambuli irodáiban kerültek bevezetésre. A közeljövőben ugyanezt szeretné megvalósítani a magyar- és az olaszországi irodáiban is.

Megosztás