Blogzine

Megnyert áruházi csata a koronavírus-járvány ellen

Időben kapcsolt járvány-üzemmódba, dolgozóit és vásárlóit megtartva tért vissza a normális üzletmenethez a MediaMarkt.

A MediaMarkt a nemzetközi tapasztalatok alapján már a hazai járványügyi korlátozások bevezetése előtt megkezdte a felkészülést arra, hogy a dolgozók és a vásárlók egészségének védelmét biztosítva, az új feltételekhez igazítsa működését. Az áruházlánc egyben tartotta a csapat 99 százalékát: az 1500 dolgozóból a fejlesztések leállása miatt csak néhány próbaidőst nem tartottak meg. A megváltozott vásárlási szokások miatt a megelőző év azonos időszakához képest, a csaknem megduplázódott online forgalom nem okozott fennakadást. A gyors reagálásnak köszönhetően a MediaMarkt zökkenőmentes tért vissza a normális üzletmenethez.

Az MediaMarkt már a védekezés első szakaszában kötelező karanténba küldte azokat a dolgozókat, akik külföldről, a járvány által fertőzött területekről tértek vissza. Havi több száz liter fertőtlenítőszer felhasználásával, szükség esetén fokozott fertőtlenítéssel, a védőtávolság betartásának elrendelésével, a személyes kapcsolattartások korlátozásával óvta a vásárlók és a munkavállalók egészségét. „A járvány miatt szükségessé vált átállás megszervezésében, majd a levezénylésében alkalmazkodtunk az egészségügyi szabályokhoz, a megváltozott vásárlási szokásokhoz és alapcélként határoztuk meg, hogy lehetőség szerint valamennyi kollégánk megtarthassa állását – mondta el Szilágyi Gábor, a MediaMarkt cégvezetője. Utóbbi eléréséhez elengedhetetlen volt, hogy az áruházakban dolgozók továbbra is hasznos, értékteremtő munkát végezhessenek, a rövidített áruházi nyitvatartás mellett.”

Az átalakítási terv átültetése a gyakorlatba
A MediaMarkt az első körben azt mérte fel, hogy milyen területeken lehet távmunkában foglalkoztatni a dolgozókat, ehhez milyen technológiai, informatikai feltételeket kell megteremteni, milyen eszközöket kell biztosítani. A munkafolyamatok, a személyes érintkezések korlátozását szolgáló, egymástól elkülönülő műszakok megtervezésében az áruházvezetők fokozottan figyeltek a koruknál vagy egészségüknél fogva veszélyeztetett kollégákra, valamint a szüleikről, gyermekeikről, beteg családtagjaikról gondoskodó munkavállalók különleges helyzetére.
Szilágyi elárulta, a munkahelyek megtartása érdekében több újítást is bevezettek, amiket a vásárlók is nagyon pozitívan fogadtak. „A megnövekedett online forgalom miatt kétszeresére nőtt az igény a házhozszállításra. A zökkenőmentes kiszolgálás érdekében az áruházakból csoportosítottunk át kollégákat, akik az áruházi járműveket használva a kisebb méretű termékeket juttatták el a megrendelőkhöz.” Ezen kívül a MediaMarkt az Okospult szolgáltatásának mintájára, az online vásárlásra optimalizálva indította el az Okosvonal szolgáltatását, amelyben egy kisebb csapat telefonos tanácsadást biztosított az érdeklődőknek műszaki kérdésekben.

Ezeket a termékeket keresték a vásárlók a korlátozások idején
A MediaMarkt tapasztalatai szerint kezdetben a távmunkához szükséges eszközöket és kiegészítőket keresték a vásárlók (laptopok, webkamerák, routerek, monitorok, stb.), illetve jelentős érdeklődés mutatkozott a hűtőszekrények és fagyasztók, valamint a hajvágó készülékek iránt. A digitális lázmérők és a kenyérsütőgépek iránti kereslet annyira megnőtt, hogy egy rövid időre ki is merültek a készletek.

Extra szabadság a kisgyermekeseknek
Az illetékes területi vezetők a korlátozások idején rugalmas és arányos szabadságolási rendszert vezettek be, egyszerre odafigyelve az áruházlánc zavartalan működésének biztosítására és a különböző munkatársi csoportok speciális helyzetére. „Bevezettünk több könnyítést, például a szabadságigényeket nem kellett már két héttel korábban előre bejelenteni. A 14 éven aluli gyermeket nevelő szülőknek, akik a gyermekfelügyelet miatt nem tudtak munkába állni, plusz öt nap – a járványügyi helyzet első szakaszában összesen több száz – extra fizetett szabadnapot biztosítottunk, hogy támogassuk őket a bölcsődék, óvodák, iskolák bezárása miatt kialakult helyzetben.” – ezt már Mangult Mónika, az áruházlánc HR vezetője árulta el. Mangult munkaszervezési szempontból nagyon nagy eredménynek tartja, hogy az időarányos szabadság kiadásán túl senkit sem köteleztek további napok kivételére azzal az indokkal, hogy nincs szükség a munkájára, mint ahogy azt is, hogy az 1500 dolgozóból a fejlesztések leállása miatt csak néhány próbaidejüket töltő kollégát nem tartottak meg.

Visszatérés a normál kerékvágásba
A korlátozások idején szerzett tapasztalatokat (távmunka, rugalmas munkaerő-átcsoportosítás) a folytatásban is fel lehet használni. Az MediaMarktnál jelenleg azt vizsgálják, milyen könnyítéseket tarthatnak fenn a gyermekes munkavállalóknak, hiszen az iskolák/óvodák nyitásával kapcsolatban változások várhatók, illetve továbbra is fokozottan figyelnek a járványügyi szempontból veszélyeztetett csoportba tartozó dolgozókra. Mangult szerint a munkatársakra és a teljes közösségre is jó hatással voltak a korlátozások idején hozott intézkedések, érezték, hogy valóban fontosak a vállalatnak. A gyors reagálás, egymás támogatása, segítése, az egymásra figyelés megerősítette a csapatot, Szilágyi szerint ennek is köszönhető, hogy a korlátozások feloldását követően zökkenőmentesen vissza tudtak állni a teljes műszakos működésre.

Megosztás