Át kellene állnia a nagyvállalatoknak is az újrahasználható csomagolásokra

A koronavírus megváltoztatta a fejlett világ fogyasztási szokásait. A pandémia alatt több ember rendel házhoz ételt, ez két dolgot hozott magával: 40 százalékkal nőtt az elviteles csomagolóanyagok használata, míg visszaszorult a saját ételtároló használata. Az étel-házhozszállítás mellett az e-kereskedelem és a tisztítószerek eladása is az egekig tört. Közös a sikerágazatokban, hogy az egyszer használatos csomagolásra hagyatkoznak, melyből egyből műanyag szemét lesz – hívja fel a figyelmet a problémára honlapján a Humusz Szövetség. A cikkből az is kiderül, hogy az újrahasználati rendszerekre való átállás egész könnyen megoldható lenne.

Ugyan a nagyvállalatok a megoldást az újrahasznosítás arányának növekedésében látják, több kutatás is jelzi, hogy az ígéretek mögött a valóság teljesen más képet fest, másrészt olyan mennyiségben gyártunk és fogyasztunk, hogy nincs olyan hulladékgazdálkodási rendszer, ami ezt megfelelően tudná kezelni. Akkor mi a valódi megoldás? A fogyasztás csökkentése, illetve az újrahasználat – olvasható a Humusz Szövetség honlapján.

Csökkenthető lenne a csomagolások környezetre gyakorolt hatása

A Circular Economy Portugal tanulmánya rámutat arra, bizony relatíve egyszerűen lehetne csökkenteni a csomagolások környezetre gyakorolt hatását. A Humusz Szövetség által összefoglalt elemzés három ágazatot vett górcső alá:
– Elvitelre szánt ételtárolók és poharak
– E-kereskedelmi ruházati cikkek és kiegészítők csomagolása
– A nagy üzletekben árult háztartási tisztítószerek csomagolásai

Az újrahasználat nem csak a környezetnek kedvez

Ahogyan arra a Humusz Szövetség rámutat: „a PET, a PP, az alumínium vagy a viaszos alapú papír, mert nemcsak környezetünkre, hanem egészségünkre is káros anyagokat tartalmazhatnak. Az összehasonlító elemzés szerint a többször használható ételtárolók, illetve poharak környezeti lábnyoma 13-szor, ill. 4-szer kisebb, mint az egyszer használatos társaiké.”

Csak Európában az online kereskedelem a becslések szerint 2019 és 2020 között 31 százalékkal nőtt. „Egy újrahasználható csomagolásokkal dolgozó rendszernek közel 3-szor kisebb környezeti hatása van az e-kereskedelmi divat szektorban, mint az egyszer használatos csomagolásokat alkalmazó rendszernek” – írják.

Komoly hatást érhetnénk el a háztartási tisztítószerek (mosószerek, felülettisztítók, mosogatószerek stb.) csomagolásának újratöltésével. A tanulmány felhívja a figyelmet, hogy az újratölthető csomagolású tisztítószert és a tipikus egyszer használatos flakont összevetve a többször használható csomagolási rendszernek közel 12-szer kisebb a környezeti hatása, mint az egyszer használatos rendszernek.

Az előrelépés érzékelhető, de a nagy szereplők hiányoznak

Van azért előrelépés a területen. Egyre több vállalkozás vezet be újrahasználati rendszereket, hazánkban pedig szintén egyre több csomagolásmentes üzlet nyílik, ahol élelmiszerek mellett tisztálkodási- és tisztítószereket is lehet saját csomagolásban vásárolni.
A tudatosabbak az eldobható ételes- és italos csomagolásokat eddig is el tudták kerülni, hiszen nagyon sok vendéglátóhely nyitott arra, hogy elfogadja a saját dobozokat és poharakat. Hosszabb távon azonban a vendéglátóhelyek és a vásárlók érdeke is újrahasználati rendszerek bevezetése, hiszen ezzel a megfelelő higiénia biztosításának kérdése is megoldódik. Hazánkban a RAKUN Dobozközösség nyújt környezetbarát alternatívát azok számára, akik nem szeretnék elviteles dobozokkal megtölteni kukájukat. A kávé szerelmeseinek pedig pl. a Cupler rendszerét ajánljuk.
Egyelőre csak külföldön, de az online kereskedelemben is találni példát újrahasználható csomagolásra. A finn betétdíjas rendszer, a RePack csomagolását akár 20-szor is újra fel lehet használni.

Előremutató szabályozást mihamarabb!
A tanulmány további jó gyakorlatokat is ismertet, továbbá arra is rámutat, hogy egyértelműen szükség van politikai támogatásra is ahhoz, hogy az újrahasználat üzleti szempontból is előnyös legyen, és ezáltal a környezeti előnyök is maximalizálódjanak.
Ez úgy érhető el, ha meghatározásra kerülnek kötelező ágazatspecifikus újrahasználati/újratöltési célok az olyan szektorokban, ahol a vállalkozások és a fogyasztók között az újrahasználat és az újratöltés már működik.
Azt pedig, hogy ez mennyire megérné, a tanulmány készítői által elvégzett számítások eredményei is jól mutatják. Amennyiben 2027-ig a felsorolt három szektorban az újrahasználható csomagolás aránya elérné a 20%-ot, a következő megtakarításokat lehetne elérni:

Közel 1,3 millió tonna CO2e kibocsátás megelőzése (ennyit 59 millió kifejlett fa tudna elnyelni).

Közel 3,5 milliárd köbméter megspórolt víz (ez majdnem 1,4 millió olimpiai medencét töltene meg).

10 millió tonna (avagy 1,26 millió teli teherautónyi) megspórolt nyersanyag.

A tanulmány magyar nyelvű kivonata a Humusz Szövetség honlapján érhető el. Tanulmány a cikk végén.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .