Blogzine

Vegyes várakozások a hazai e-kereskedelemben – Merre tovább?

Rendkívül erős formát mutatott a hazai e-kereskedelem az utóbbi években, a koronavírus-járvány közvetett hatásai pedig további lendületet adtak a szektornak. 2022-ben azonban falnak ütközött a növekedés; a piac 8 százalékos éves növekedése realizálódott a belföldi online kiskereskedelemben, ami elmarad az infláció mértékétől is.
A „bruttó visszaesés” oka elsősorban a gazdasági környezet negatív hatásaival magyarázható. Az extrém magas inflációs érték a nyár vége óta egyre drasztikusabban hat mind a kereskedelemre, illetve a vásárlók döntéseire.
A GKID és az Árukereső.hu kutatása vizsgálta a kereskedők várakozásait. Noha az egész évre és az ünnepi időszakra vonatkozóan a nominális bevételek kisebb növekedésére lehetett számítani – a magas infláció fényében –, a tranzakciószámok stagnálása és kisebb visszaesése volt válható. Ez a várakozás beigazolódni látszott, hiszel a piac tényleges lassulása következett be.

Az általános gazdasági helyzet, az orosz-ukrán háború és a pénzpiaci krízis fényében a visszaesés nem meglepő, adódik azonban a kérdés, hogy merre tart a globális, az európai, a közép-kelet-európai és a magyar e-kereskedelem. A különböző elemzések és jóslatok szinte kivétel nélkül optimista képet festenek az online kereskedelem jövőjéről, de ugyanezt tették az elmúlt időszakban is, nem számolva az esetleges fékező hatásokkal, mint a kialakult gazdasági válság és a magas infláció – véli a megkérdezett marketingszakember.

Új és régi-új szereplők a hazai piacon

A 2022-es esztendő kissé felrázza a hazai e-kereskedelmi piacot, legalábbis sokan így vélik. A legtöbb meghatározó webáruház felismerte, hogy a szolgáltatásfejlesztés nélkülözhetetlen a piacszerzéshez, illetve a piacrész megtartása érdekében. Noha vannak nagy vesztesei az utóbbi éveknek, több szereplő megújult erővel jelentkezett be a vásárlók kegyeiért; a BestByte webáruház hosszú évek után modern felülettel várja a vásárlóit.
Jelentős mozgásokat tapasztalunk a piacterek szegmensében is. Noha a mai napig sokan az eMAG-ot nevezik „a piactérnek”, a dinamikusan fejlődő Pepita, az Allegro Group által felvásárolt Mall vagy a nagybefektetői háttérrel indulás előtt álló hazai marketplace platform megszüntetheti ezt a „monopol” helyzetet. Pontosabban fogalmazva, bizonyosan megszűnik ez a fajta egyeduralom, ami valódi versenyhelyzetet eredményez a piacterek között, racionalizálva azok árazását.

A megkérdezett marketingszakértő szerint ez a változás azt eredményezheti, hogy a legkisebb e-kereskedők – jellemzően azok, akik valamilyen offline lokációval is rendelkeznek –, egyszerűen lemondanak a saját platformról és a közvetlen vevőszerzéssel járó szélmalomharcról. Ha a piactér szolgáltatások árazása mérséklődik, a partnerek nem kényszerülnek arra, hogy irreálisan magas árakat határozzanak meg, eladhatatlanná téve a saját ajánlataikat.

Megosztás